7 mei 2025, 01:26:37

spoed !! wisten jullie dat ?

Gestart door valkvragen, 8 oktober 2005, 20:07:10

« vorige - volgende »

valkvragen

hoi mensen !
in curacao kwam op de krant dat er ziekte kwam van de vogels  !!! dit ziekte kan mensen dood maken . wat kan ik doen om van dit ziekte af te blijven ???? ik heb een heleboel vogels :( :( :( moet ik ze weggooien ?  ???

Roosje

Dat is al de tweede die dat zegt! Natuurlijk niet! Of ben jij misschien dezelfde als die het eerder al gevraagd had... :-X
Maargoed, die ziekte is onder wilde vogels, je kan dus het beste je vogels binnenhalen of een goed dak op je voilere bouwen, dan is er niets aan de hand.

Roosje

En bel een vogelvereniging op curacao, die weten vast meer te vertellen.

Paul

Hoi,

Als het vogelpest is kunnen kromsnavels (dus ook valkparkieten) het zelf niet krijgen maar wel de ziekte verspreiden.
In Nederland zijn toen heel veel vogels afgemaakt maar alleen kippen en andere vogels die zelf niet konden vliegen die lopen op de grond en vormen de grootste risico's.
De kans dat je zelf de ziekte van je valkparkieten oploopt is net zo groot dan geraakt worden door iets wat een buitenvogel laat vallen uit de lucht volgens mij.
Als je je volliere aan de bovenkant dicht hebt zitten loop je bijna geen risico dus ik zou ze zeker niet zomaar wegdoen.

Groetjes, Paul

Riny

Hallo allemaal
Sorry Paul ik ben het niet helemaal met je eens.
Waarom moesten wij dan onze ganzen , zwanen en eenden allemaal ophokken?
Die vallen ook onder de risico groep.
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Riny,

Dat valt allemaal onder pluimvee en die vormde de risicogroep.
Kromsnavels vielen daar niet onder daar was geen sprake van dat die geruimt moesten worden.

Groetjes, Paul

valkvragen

Inger m

Hoi Paul,
Vgl mij heeft het al dan niet kunnen vliegen er weinig mee te maken (Kippen kunnen immers wel vliegen). Aangetoond is dat ook diverse trekvogels het bij zich kunnen dragen en eveneens eendensoorten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.