20 april 2024, 01:36:59

mama plukt veren !!!!!

Gestart door melanie, 25 mei 2003, 02:58:27

« vorige - volgende »

melanie

Hoi Mandy,

Ik heb alle broedhokken eruit gehaald, kunnen ze weer tot rust komen.
Simba eet ontzettend goed, het is alsof tie het weet.
IK ben op dit moment nog 2 weken bij mijn moeder oppassen, dus ik heb Simba meegenomen, kan ik hem mooi in de agten houden.

Groetjes Melanie

melanie

Hallo allemaal,

Hier heb ik weer een leuke foto van Simba, de staart wordt geel en hij krijgt ook gele veertjes achter de snavel.
Ook heeft hij gele veren in de vleugels.
Ik ben echt benieuwd wat het wordt.
Op deze foto is Simba 24 dagen oud.

Groetjes Melanie

Ellen

Ach gut.............wat ziet dat er toch vreselijk lief en breekbaar
uit zo'n jonkie.

Lief hoor.
Gr. Ellen.

swordfish

Hallo, ik heb sinds vrijdag een valkparkietje die het blok heeft verlaten, noodgedwongen in huis moeten halen omdat ik dus ook zag dat de moeder het jong aan het kaalplukken was.
Het betreft een jong die geboren is in de voilere.
Het is de eerste keer dat ik een jong heb van valkparkieten.
Ik ben dan ook nog maar een beginneling.
Het gaat dus al van den eerste keer mis.
Het jong is al redelijk volgroeid, dus heb ik geen problemen om hem verder met de hand op te voeden.Hij ziet er wel wat vreemd uit hoor, zonder veren in de nek tot de vleugeltjes.
Ik heb vandaag voor het eerst deze site gevonden, voor mij is dit ideaal want veel verstand heb ik niet van valkparkieten.Ik zal proberen om een fotootje van het jong hierbij te zetten, hopelijk lukt het.
Ik heb ook nog een vraagje: zal de moeder dit blijven doen bij al haar toekomstige jongen of is dat niet gekend?
greezz swordfish

Ellen

Hallo Swordfish,

Je bent de zoveelste met zo'n verhaal. Heel vervelend
hoor maar niet zo erg als dat het lijkt. Je hebt het op
tijd uit blok gehaald , denk ik.
De veren groeien gewoon weer aan en daar houd het
jong niets aan over. Alleen het voeren zou een probleem
kunnen worden.
Je zult wel gauw reakties op dit item krijgen. Er zitten
een hoop mensen met nestjes valkjes op deze site
waarvan het jong kaalgeplukt wordt.
Die kunnen je dan ook de juiste adviezen geven.

Veel sucses en groetjes Ellen. ( en vooral geen paniek...)

Paul

Hoi Swordfish,
Inderdaad lastig dat de ouders plukken, ik heb het ook al een paar keer meegemaakt helaas en de jongen zien er soms niet uit.
Zoals ik op de foto zie is je jong al wel een aantal weken oud en vanaf 4 weken is het meestal al helemaal geen probleem om een jong met de hand te voeren.
Pas wel op dat de krop volledig leeg is anders krijgt het jong kropverzuring en gaat het snel de verkeerde kant uit :-(
Als je om de 4 a 5 uur voert en dat 4 keer per dag in het begin  gaat dat heel goed.
Vanaf een leeftijd van 5 weken beginnen ze vaak al zelf aan de trosgierst te pikken en gaan ze vaak ook minder pap eten.
Als je dat merkt kan je overgaan naar 3 voedingen per dag en na 6 weken kunnen ze al vaak volledig zelfstandig eten en kan je overgaan naar 2 voedingen per dag.
Ik gebruik zelf handopfokvoer van cede dat ik in gelijke hoeveelheden meng met eivoer en dat werkt perfect.
Veel succes van het voeren van je jong.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Groetjes,  Paul