3 mei 2025, 13:50:01

intensiteit oranje van wangvlek

Gestart door Andrea, 2 oktober 2005, 14:26:15

« vorige - volgende »

Andrea

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag betreft de kleur van de wangvlek.
Ik heb een gewoon geparelde valkparkiet Sparkle (pop) en haar jong Pops (ook een pop, ruim 9 weken oud) en is cinnamon gepareld.
De wangvlek van Sparkle is heel krachtig oranje, terwijl die van Pops veel lichter van kleur is. Komt dat omdat zij cinnamon gepareld is, dus is dit verbonden aan de mutatie of is dit gewoon toeval dat de wangvlek lichter is? Of kan dit liggen dat ze nog niet haar volwassen verenkleed heeft en de wangvlek dan pas intenser van kleur wordt? (bij Sparkle was deze altijd al zo oranje geweest)

Sparkle en Pops.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

wim roskam

beste lezer , cinnamon betekent opgebleekt oftewel pasteltinten , de wangvlek is dan ook lichter oftewel opgebleekt , vandaar de lichtere wangvlek groeten wim roskam .

Andrea

Hallo Wim,

Ik wist wel dat cinnamon lichter is, maar ik wist niet dat de oranje kleur van de wangvlek daarmee ook van invloed was. Had ook al op deze site ook gekeken onder de foto's van de mutaties (gewoon gepareld en cinnamon gepareld) Maar kon het verschil niet goed zien (qua wangvlek), dus dacht ik dat het eerst iets anders kon zijn, waarom de wangvlek lichter is bij Pops.
Weer wat geleerd.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

wim roskam

beste andrea , bij cinnamon geparelden is de wangvlek ook iets donkerder ,  dit komt door de pigment van de parels , mvg wim roskam .

Jaimy_en_Viggo

Citaat van: wim roskam op  2 oktober 2005, 23:19:54
beste lezer , cinnamon betekent opgebleekt oftewel pasteltinten , de wangvlek is dan ook lichter oftewel opgebleekt , vandaar de lichtere wangvlek groeten wim roskam .

hier ben ik het niet mee eens. Cinnamon is engels en betekend kaneel. De wangvlek hoeft niet lichter te zijn bij een cinnamon, ligt aan de vogel en wat voor cinnamon mutatie je hebt.

Groetjes Jaimy

wim roskam

beste jaimy en lezers , de tekst of beschrijving van cinnamon is ,cinnamon een van de bekenste mutaties die altijd geslachts- gebonden recessief vererft, wegens verandering in het eumelanine wordt dit niet zwart maar bruin van kleur, hierdoor wordt  alles wat zwart is bruin , dus lichter oftewel opgebleekt , en laat cinnamon duidelijk een bruine waas zien , cinnamon komt overeen met de faded, maar dan met een duidelijke bruine waas ,pas uitgekomen jongen hebben roodbruine ogen , die binnen een paar dagen donkerder worden , de poten zijn bijna gelijk aan de faded met het verschil dat de nagels bruin gekleurd  ,zijn onterecht ook wel isabel genoemd , mvg wim roskam

Jaimy_en_Viggo

In belgie noemen ze de cinnamon ook wel isabel, maar het is de zelfde mutatie. Maar om even terug te komen op je vraag. De mannen hebben meestal een fellere wangvlek en de poppen wat lichter, maar ook dit is niet altijd het geval. Ligt net aan je valkje..het ligt dus niet aan de mutatie. Het kan inderdaad ook aan de leeftijd liggen. Bij mannen worden de kleuren altijd feller als ze ouder worden.

Nica paar weken oud. Hier is hij zo goed als grijs en valt zijn oranje wangvlek bijna niet op, maar dit komt ook omdat zijn masker niet geel is.

Nica paar jaartjes ouder. Wat een verschil he? :)

Hier nog een jonge cinnamon man, zijn wangvlek moet nog donkerder worden.
Groetjes Jaimy

Andrea

De gele kleur van Pops veren is trouwens wel net zo geel als dat van Sparkle. Ik wacht de jeugdrui van Pops wel af eens kijken of de wangvlek van haar ook feller wordt of zo blijft als ie nu is.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle