16 april 2024, 16:49:50

bloedend nageltje

Gestart door aletta, 7 oktober 2005, 13:25:51

« vorige - volgende »

aletta

hallo,

onze lutino valk parkiet zat gisteren boven op de deur, en toen deed iemand de deru dicht zonder te zien dat hij erop zat en toen kwam zen voetjes tussen de deur!!
gisteren leek het allemaal wel goed te gaan. het stopte al snel met bloeden. alleen vanmorgen heeft hij de helft van zijn nagel eraf gehaalt!! en nou bloedde het nog meer!! ik heb er al meel op gedaan en het is nou gestopt met bloeden. maar moet ik nou nog meer doen? ik weet niet waneer een valkje teveel bloed heeft verloren ofzo? de hele nacht heeft het  niet gebloed in ieder geval!! hij leunt nu niet op zijn voetje. en zijn veren zitten helemaal onder het bloed  :(

groeten aletta


Rianne

Zolang het niet meer gaat bloeden kun je niks meer doen. Mocht het blijven bloeden zal een dierenarts het misschien dicht moeten branden.
Je kunt proberen het bloed er af te spoelen met water maar zelf maken ze het ook wel schoon. Het zal nog even pijn doen, vandaar dat hij er niet op steunt. Let er wel op dat hij niet bijv de hele week op 1 pootje leunt.,

Paul

Hoi Aletta,

Als ze maar een paar druppels bloed verliezen lijkt het soms al echt een bloedbad terwijl dat eigenlijk niet zo erg is met een paar druppels maar ze moeten natuurlijk niet te veel verliezen.
Als ze teveel bloed verliezen zal je dat best wel merken aan het gedrag hij zal dan erg verzwakken dus dat merk je snel genoeg.
In elk geval goed dat je het met meel gestopt hebt als het eenmaal weer gestolt is zal het niet meer gaan bloeden meestal.
Als het steeds opnieuw gaat bloeden zou je het dicht kunnen (laten) schroeien maar pas dan wel op dat je alleen de nagen raakt en niet het pootje.
Ik heb het zelf een keer gedaan en de wond is dan meteen dicht en gaat ook niet meer bloeden.
Het is waarschijnlijk alleen de nagel die bloed omdat hij in het leven gescheurd is ik had dat toen zelf een keer toen ik 1 nageltje wat afknipte omdat die te lang was.
Ik denk dat hij het pootje dan ook wat bezeerd heeft maar als het niet gebroken is dan is dat in een paar dagen weer helemaal in orde.
Als hij het pootje af en toe toch gebruikt is het bijna zeker alleen een kneuzing.
De wond zoveel mogelijk met rust laten dus dat nageltje even niet schoonmaken in elk geval anders zou het weer kunnen gaan bloeden.

Groetjes, Paul