11 mei 2025, 08:59:28

inteelt??

Gestart door Lin, 1 oktober 2005, 13:28:09

« vorige - volgende »

Lin

Ik heb een koppel (ayla en tiamo) en dat koppel heeft een albino gehad en die is naar rianne. rianne heeft nu een partner gevonden voor de albino en wil volgend jaar een nest. Kan je een toekomstig jong van ayla en tiamo koppelen aan een jong van riannes albino en de partner?

Is dat incest of kan dat?

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

sorry verkeerd onderwerp! kan dit verplaatst worden naar kweken?

Paul

Hoi Linda,

Ik heb het al even verplaatst voor je.
Ik zou in elk geval daar geen koppel van maken het is niet de eerste lijn maar toch familie van elkaar en dat moet je zoveel mogelijk vermijden als je kan.
Er kunnen best gezonde jongen uitkomen maar de kans op problemen is altijd nog aanwezig.
Soms word wel een dochter op vader gezet om een bepaalde mutatie te kweken maar als het niet nodig is dan is dat ook neter om niet te doen.

Groetjes, Paul

Lin

Hey Paul,

Ik zat te twijfelen omdat het natuurlijk niet de eerste lijn is. oke dan weet ik genoeg dank je.

Groeten, Lin

Mariska

Hoi,

Ik had hier toevallig ook een vraag over.
Ik heb momenteel 2 mannetjes en een popje.
Met mijn witmasker en albino zou ik wel een nestje willen krijgen. Ik had bedacht als daar een popje bijzit om haar te houden voor Binky (mijn bont geparelde).
Maar dat zou betekenen dat ik vader en dochter in 1 kooi heb.
Want dat is de bedoeling, 2 koppels in mijn kamervoliere.
Kan ik dit gewoon doen of haal ik dan allemaal problemen op mijn hals.
Ik hoor graag van jullie.

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Paul

Hoi Mariska,

Het word door ervaren kwekers wel gedaan vader op dochter om bepaalde mutaties te kweken.
Maar als het niet echt nodig is zou ik het toch niet doen want vaak worden die jongen weer doorgekweekt met onverwante vogels om weer een beetje betere vogel te kweken.
Inteelt valkjes kunnen ook kleiner zijn bijvoorbeeld en zwakker daarom kweken ze die jongen weer door met onverwante anders kunnen er wel problemen ontstaan op een gegeven moment.
Ik zou het zelf in elk geval afraden om te doen.
In elk geval is vader op dochter minder erg dan broer op zus.

Groetjes, Paul

valkenpiet

Hoi Mariska,

ik heb hier een verduidelijkende tekst gevonden over inteelt.

Het doel van inteelt is om bepaalde eigenschappen fokzuiver te krijgen.

Zo verkrijg je nakomelingen die zowel uiterlijk (fenotypisch) als erfelijk (genotypisch) veel gelijkenis vertonen. 

We spreken formeel van inteelt als het gaat om ouder-kind of broer-zus of halfbroer-halfzus.

Alle andere vormen van verwantschap tussen een fokpaar noemen we in de volksmond lijnenteelt.

Het intelen op een voorouder heeft de reden dat de fokker deze voorouder zeer goede eigenschappen toedicht en deze kenmerken wil fixeren in zijn nageslacht.

Echter bij inteelt worden zowel de gewenste als niet (latent) gewenste eigenschappen vastgelegd in de nakomelingen.

En kunnen dus ook ongewenste eigenschappen fokzuiver zijn geworden in de nakomelingen.

Bij nauwe inteelt treden ook depressieve kenmerken op zoals vruchtbaarheid, vitaliteit en weerstand tegen ziektes nemen af.

Ook is belangrijk dat een fokker niet slechts op èèn of enkele eigenschappen zijn keus laat vallen op de in te telen voorvader. En hiermee wellicht andere eigenschappen verwaarloost. De balans tussen gezondheid en uitelijk zal altijd primair moeten zijn

Met andere woorden, inteelt hoeft geen probleem te zijn als je maar met gezonde goede ouders begint.

Groetjes

Valkenpiet

Mariska

Hoi Paul en Valkenpiet,

Bedankt voor jullie reacties..
Nu weet ik er in ieder geval iets meer van.
Maar even voor de duidelijkheid, het is niet de bedoeling om een nestje te krijgen met vader en dochter.
Ik wil met vader en dochter ieder een eigen koppel vormen.
Niet met elkaar.
Maar hoe groot achtten jullie de kans dat ze toch babytjes met elkaar willen maken en ik ze vervolgens moet scheiden?

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

valkenpiet

Mijn ervaring is dat als je valkjes een paar maanden afzonderlijk houdt van de rest, ze aan elkaar gekoppeld zijn.
eenmaal dat zo is zijn ze hun hele verdere leven trouw aan elkaar (of tot jij ze uit elkaar haalt) misshien kan je dat best doen ?

carco

Hoi

Ik heb ook vader en dochter in een kamervolière zitten en dat gaat prima. Vader vormt nog steeds een koppeltje met moeder en ziet dochter totaal niet staan.Ik weet natuurlijk niet of iedere valk zo trouw is, maar ik denk dat je dat toch zelf moet ''uitproberen''.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Mariska

Hoi Allemaal,

Dank je voor jullie reacties.
En Caroline, ik ga het ook gewoon proberen en als het fout gaat kan ik ze altijd nog scheiden.
Voorlopig is het nog niet zover. Nog lang niet.

groetjes Mariska