28 maart 2024, 14:04:18

Zelf eivoer maken?

Gestart door Appie-B, 24 mei 2003, 20:46:02

« vorige - volgende »

Appie-B

Mijn vader heeft lange tijd tropische vogels gehad en maakt hier ook zelf het eivoer voor. Ik heb bij hem nagevraagd, maar hij weet niet meer precies wat er in zat en in welke hoeveelheden. Bovendien denk ik dat het eivoer voor tropische vogels ook een andere samenstelling heeft.

Heeft een van jullie een 'recept' voor het maken van eivoer voor valkparkieten?

(wij hebben maar 1 dierenwinkel hier, en die verkoopt wel eivoer, maar met een inpakdatum ergens in 2002. Bovendien wist de verkoopster niet voor welke vogels het bedoeld was ::) )

Paul

Hoi Appie,
De voornaamste bestanddelen van eivoer zijn gekookt eigeel met verkruimelde beschuit en dat meng je tot mengsel wat er een beetje stevig uit ziet.
Als je het koopt zitten er nog wat zaadjes doorheen maar het belangrijkste is het eigeel.
Aleen kan je het zelfgemaakte niet zo lang bewaren en dat moet je steeds vers maken en is daarom denk ik duurder dan een pak van Cede of zo kopen dat is gedroogd en word pas bedervelijk als je het nat maakt.
Ik denk dat het zelfs uiteindelijk goedkoper is want elke keer een beschuit en een ei koken kost uiteindelijk meer.

Groetjes, paul

Appie-B

Hier in de dierenwinkel verkopen ze eivoer alleen in plastic bakjes, merkloos. Dus CeDe hebben ze niet. En de kwaliteit van hun eivoer heb ik m'n twijfels over.
Mijn vader had overigens het ook nog over mineraalsupplementen die hij toevoegde, dus ik was vooral benieuwd naar de specifieke samenstelling daarvan. Maar die mineralen zullen dus van minder belang zijn.  

Ik kijk wel even wat ik er mee doe. In elk geval bedankt voor je reactie!  :)

Paul

Hoi Appie,
Ik heb verschillende merken geprobeerd en een was echt het beste maar moeilijk te krijgen en CeDe vond ik daarna de beste in mijn ogen.
Die merkloze zakjes daar heb ik het ook inderdaad niet zo op.
Het beste was Quikon dat rook ook heel erg goed.
Daarna vond ik dus CeDe ook wel goed en daarna kwam een zak van sluis die rook iets minder maar zal ook wel goed geweest zijn maar CeDe zag er gewoon beter uit en was ook speciaal voor parkieten terwijl sluis voor alle vogels was.

Groetjes, Paul

Mirjam-Moniek

Appie-B, heb je geen welkoop in de buurt? Daar hebben ze (teminste in mijn woonplaats) eivoer te koop geschikt voor verschillende soorten vogels. Misschien heb je daar wat aan.  :)

Valérie Duton

Hallo iedereen,
ik vind dat cede ook het beste is.
mijn papa had vroeger ook een voliere enzo en hij nam ALTIJD cede omdat het van zo'n goede kwaliteit is nu doe ik dat ook.
hopelijk kan je er vinden.
want over die pakjes zonder merk zou ik echt NOOIT nemen en die verkoper dan :-/ daar zou ik nooit heen  gaan

Stijn dc

hello

ik maak mijn eivoer altijd zelf, omdat het dan verser is en ze lusten het ook liever bij mij, ik heb nisk tegen cede maar ik maak het gewoon zelf

SDC

Karin

En hoe doe je dat Stijn ??

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Tara

Hoi,

ik vraag me ook wel af hoe je het doet?

Ik koop het mijne altijd, dat lijkt me eigelijk persoonlijk veiliger, misschien doe je iets verkeerd in het eivoer dat je zelf maakt en zo en dat wil ik niet riskeren, dus koop ik het maar ;D.

Groetjes, Tara

stijn DC

hello

mja, ik maak het toch liever zelf hoor, wie weet als er toch mss kleurstoffen of zo inzitten!!

beschrijving: je kookt een,twee of drie eieren naar gelang hoeveel valkjes je hebt!!
zijn de eieren hard gekookt dan doe je ze in de keukenrobot of plet je het heel fijn met een vork. daarna meng je de fijngemalen eieren met paneermeel, zodat het niet te vochtig is maar tot je een droge massa krijgt! dan doe je er nog drie druppels maisolie bij, dat zorgt ervoor dat de jongen goed groeien!!

hopelijk heb je er iets aan, want het is volgens mij lekkerder dan dat van de winkel

SDC

Paul

Hoi Stijn,
Zelf maken is natuurlijk altijd het meest verse dat is zonder meer zo :-)
Maar ik had begrepen dat in eivoer wat je koopt alleen het eigeel gedaan werd en niet het eiwit.
Dit mogen ze uiteraard wel hebben want dat is ook goed voor ze.
Alleen zitten er in gekocht eivoer wel vaak nog meer dingen gemengd zoals bepaalde zaden.
er zit namelijk bloem, eieren, suiker, honing, hennepzaad, negerzaad, gebroken gepelde haver, vitaminen, mineralen ,aminozuren en gist in.
Het is dan dus wel wat uitgebreider als alleen ei met paneermeel toch?

Groetjes, Paul

Saskia

Ik gebruik Sluijs eivoer plus.Ik ben er erg tevreden over en m'n valkjes lusten het ook heel graag.Alleen ruikt het erg kruidig en ruiken ze uit hun snavel als ze het gegeten hebben :D.

Stijn dc

hello

ja, misschien wel paul, maar die vitaminen halen ze uit het groenvoer en uit het fruit, en de zaden staan er altijd bij, dus waarom zou je ze eronder mengen.??

SDC