28 april 2024, 23:12:14

valkparkieten opvang

Gestart door jeanette, 29 september 2005, 14:15:05

« vorige - volgende »

jeanette

Wegens gebleken allergie moet ik op korte termijn mijn 8 tamme valkparkieten - waaronder 3 koppels en een nog los mannetje en vrouwtje-  ergens zien onder te brengen, liefst in de omgeving van Eindhoven (maar niet in Oerle).
De vogels zijn aan een voliere gewend, dus niet aan een  (kleine ) kooi. Ik zou ze het liefst als groep ergens onderbrengen, of eventueel 2x 4.
In het verleden zag ik op internet adressen van particulieren, die een soort parkietenopvang hebben, maar ik kan die adressen niet meer vinden.
Wie kan mij daaraan helpen?

Jeanette

gras_valkparkietje


hallo, ik zou deze vogels ( of toch een deel) ook wel tijdelijk willen opvangen.
ik woon in oud-turnhout ( dus niet zo ver van eindhoven maar wel in België ;) )
u kan me steeds contacteren via gras_valkparkiet@hotmail.com

met vriendelijke groeten
tom

Brede W

Ff nieuwsgierigheid, waarom niet naar Oerle?? Ik hoor steeds van meer mensen dat ze hun vogels daar niet heen zouden brengen, maar waarom niet?

Groetjes,
Wendy

jeanette

Hallo Wendy,

Dat berust gewoon op een gevoel, na het bekijken van hun aanname regels voor dieren en na telefonische inlichtingen.
Ik ga in elk geval volgende week zelf nog kijken, maar ik vind dat men erg afstandelijk met alles omgaat: de vogels krijgen alleen nog maar voedingsbrokjes als eten, worden vaak in de hand gepakt, gewogen, een flinke tijd in quarantaine geplaatst, met schepnet gevangen enz. Misschien logisch met zoveel dieren, maar in mijn idee toch meer op papegaaien gericht.

Verder kan ik niet duidelijk krijgen, of ze per koppel de 2 maanden durende quarantaine ingaan , en dat ze als groep geplaatst worden. Kortom: heel veel langdurende stress voor mijn tamme beestjes en veel paniek.

Fijn om van je te horen, dat ik niet de enige ben met mijn bedenkingen.

Mvg, Jeanette

Brede W

Hoi Jeanette,

persoonlijk heb ik die bedenkingen niet. Sterker nog, voor mij is het de enige plek waar ik een vogel heen zal brengen als die thuis niet meer houdbaar is. Ik moet er namelijk niet aan denken dat mijn vogel dan een marktplaats-vogel zal worden. Dat ze dan pellets krijgen vind ik alleen maar goed, evenals de quarantaine.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening, en zoals je zelf zegt, je bent zeker niet de enige met bedeninkingen. En het is je goed recht om ze te hebben.

Groetjes,

Wendy

valkchico

hallo,
persoonlijk ken ik het niet maar is het bijna niet altijd zo dat de een zus vind en de ander zo. Maar ik hoop dat het je lukt om je valkjes naar eigen gevoel goed onder te kunnen brengen.Mag ik vragen hoe oud je valkjes zijn? Ik was van plan om volgend jaar twee bij te nemen maar als je ze niet kan plaatsen wil ik er eventueel wel twee een huis bieden.?

gr Esther

jeanette

Hoi Esther,

koppel 1: 10 jaar, geen bevruchte eieren meer uiteraard,
man witmasker, pop parel

Koppel 2: zoon en dochter van koppel 1,
man 2jaar, pop 5jaar, maar dus: inteelt

Koppel 3
bonte man, 1jaar
lutino pop, 5 maanden
beide al hevig op zoek naar een nestkastje

Koppel? 4

Witmasker man van koppel 2, dus inteelt, maar goed gezond
1 jaar
lutino pop, zus van pop 3, heb ik pas 3 weken!!!
Pop is uiteraard nog te jong om te zien of dit een koppel wordt.

Volgende week ga ik in Oerle kijken, ik beslis pas daarna, maar ontvang graag van jou zo snel mogelijk uitgebreide info over
ervaring, huisvesting die je kan bieden (met afmetingen) en wat je allemaal aan voer geeft, wat je bedoeling is: kweken o.i.d. en of je de bereidheid hebt om de beestjes de rest van hun leven te houden, en mij zo nu en dan op de hoogte te houden.

Je foto's zien er veelbelovend uit, na jouw reactie kan ik dan weer karakterbeschrijvingen geven en advies over welke me het meest voor jou geschikt lijken

Groetjes Jeanette.
.

valkchico

hallo jeanette,

ik heb je een berichtje gestuurd maar er niet ingezet wat voor voer ze krijgen ze krijgen hier vanalles elke dag groente en fruit (alleen eten die van mij het niet maat toch)er hangt een bakje met lekkers een bakje met extra krachtvoer (ze zijn nu erg aan het ruien gaat straks weer weg) water natuurlijk en dan het dagenlijkse voer bestaat uit zowel pellets als gemengd voer. En ik hang regelmatig een tak van de kersenboom in de kooi.
gr Esther

valkchico

3 oktober 2005, 12:48:30 #8 Last Edit: 3 oktober 2005, 12:56:58 by valkchico
hallo,
Ik wil hier even reageren op iets dat ik niet snap ???.
Is er misschien iemand die mij kan uitleggen of ik de indruk heb gewekt dat ik mijn valkjes heb gekortwiekt omdat ze achter mij aan vliegen????
Zo ja dan wil dat recht zetten. Chico is gekortwiekt omdat ze dan lekker in de boom buiten kon klimmen en net wat aanhankelijker werd (wat ik, zoals te lezen in mijn dag boek niet nog een keer zal doen).
En paco heb ik gekortwiekt omdat hij niet tam was/is en dus 1 malig gekortwiekt om dat proces iets te vergemakkelijken.
Zoals ze nu geknipt zijn fladderen ze nog steeds zelfstandig door de kamer ze komen overal waar ze willen.

gr Esther

jeanette succes met het zoeken naar een  wel passend huis