10 mei 2025, 19:34:32

te oud

Gestart door tess, 25 mei 2003, 22:21:07

« vorige - volgende »

tess

ello
ik zit met een dringende vraag
op 1 mei hebben onze valkparkieten 3 eitjes gelegd
ze zijn allemaal bevrucht
maar gisterenavond is het oudste eitje gestorven!het piepte , had een klein opening gemaakt maar is gestorven!
nu ons 2de eitje zou vandaag nog moeten uitkome!
maar het gaat dezelfde weg op gelek het vorige!
Kun je hier iets aan doen?
Desnoods helpen ofzo?
al op voorhand bedankt!
xxxxxxxxxxxxxx

Speedy

25 mei 2003, 22:37:08 #1 Last Edit: 25 mei 2003, 22:47:48 by Speedy
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik dacht hier ergens gelezen te hebben, dat er wel eens heel voorzichtig met de nagel een beetje geholpen wordt als de schaal erg hard is....maar ik hoop eerlijk gezegd dat er een deskundige hier een beter antwoord op kan geven.

Groetjes,
Trudie

Remco_Ultee

Ik zou een klein beetje het ei breken zodat het valkje er makkelijker uit kan komen, maar...dat harde ei is er niet voor niks, en als het valkje er niet op eigen kracht uit kan, dan kan het zijn dat hij niet sterk genoeg is voor de natuur.

Maaaar hij zit veilig binnen dus ik zou een handje helpen. Logisch bekeken kan dit geen kwaad. suc6

Paul

Hoi Tess,
Als het valkje al begonnen is met het ei stuk te pikken kan je hem helpen met eruit komen.
Ik deed dat door heel voorzichtig met een pincet het eitje stukje voor stukje rondom open te maken zodat er een soort hoedje af is zodat het jong eruit kan.
Bij mij is er laatst ook een jong zo gestorven omdat ie er niet op tijd uit kon komen en ik was helaas net te laat :-(
Wat ook zou kunnen helpen is de eitjes iets nat te maken met een plantenspuit zodat de schaal en het vlies binnenin het ei wat zachter worden en dan kan het jong er makkelijker uit komen.
Houd het in elk geval goed in de gaten dat als er een uit gaat komen je op tijd kan helpen.
Te vroeg moet je in elk geval een ei niet openmaken want dan heeft het jong de dooier nog niet geheel opgenomen en dan heb je ook grote kans dat ie het niet haalt :-(
Veel succes met de eitjes en ik hoop dat de volgende valkjes er wel goed uit kunnen komen.

Groetjes,  Paul