28 april 2024, 08:58:11

lusteloos

Gestart door rico, 27 september 2005, 20:16:41

« vorige - volgende »

Mariska

Hoi Anja,

Wat erg nou voor jullie. En voor de Woody natuurlijk ook.
Nu maar hopen dat die anderen het niet hebben.
Weten jullie ook al hoe hij het heeft gekregen?
Want als ze het bij de kweker vandaan hebben dan zou je die ook wel mogen waarschuwen.
Hebben jullie ze niet in qaurantaine gehad?
En denk ook nog om jezelf, want voor mensen is het ook besmettelijk. Bij mensen uit het zich vaak in grieperige klachten.
In ieder geval heel veel sterkte.

Groetjes Mariska


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Lique

Hoi Rico,

Heel sneu dat je de papegaaienziekte hebt.
Deze ziekte hebben wij ook meerdere malen gehad, en ik kan je vertellen dat dit één van de ergste ziektes is die ik heb meegemaakt.

Quarantaine is echt onwijs belangrijk. Voordat wij de ziekte kregen deden wij hier ook nooit aan. We wisten ook niet dat het zó gevaarlijk was om zomaar vogels bij elkaar te zetten.
Daar hebben we enorm van geleerd.
We zijn nu wel erg voorzichtig geworden.

Papegaaienziekte heeft een incubatietijd van ongeveer 2 weken. Hier was het op een gegeven moment zo erg dat op de ene dag 1 valk een beetje ziek was. De volgende dag was hij ernstig ziek en plotseling waren er weer 3 of 4 anderen een beetje ziek. Die dag erna overleed de eerste .....
Het ging dus erg snel.

Wij hebben ook Ornithosemix gegeven, het werkt erg goed.
Als je die medicijnen 3 weken geeft zullen ze er ook vanaf zijn.

Als Woody terug komt, raad ik je wel aan om hem apart te zetten, omdat hij alsnog de ziekte door kan geven aan één die het nog niet heeft.

De kweker zal je moeten informeren, zodat hij zijn bestand kan observeren en eventuele testen kan laten doen.
Hij zal voor alle zekerheid ook medicatie moeten geven.

Je moet inderdaad goed op jezelf letten. Mocht je grieperig worden, ga onmiddelijk naar de dokter.
Ik heb zelf ook de papegaaienziekte gehad en het is absoluut geen pretje. Dus misschien voor alle zekerheid even bloed laten prikken en een Doxyxycline kuur nemen.

Voor meer info, kijk hier eens:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/papegaaienziekte.htm

Sterkte.

groetjes Lique

Bianca

Joh had helemaal niet gezien dat je hier ook al je verhaal had gedaan!
Heel veel sterkte met het afhalen van Woody vandaag!
Ik hoop voor je dat alles snel weer goed komt en natuurlijk dat de andere vogeltjes geen symptonen gaan vertonen!

Knuff en veel liefs
Bianca ;)

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Riny

Hoy Lique
Is het misschien een type fout van jou ,of heb ik het bij het verkeerde end?
Ik heb altijd gedacht dat papegaaienziekte een incubatietijd van 2 maanden had.
Groetjes Riny :D :D :D

Mariska

Hoi Riny en Lique,

Volgens mij is het 42 dagen!?

Maar ik vraag me ook af hoe het nu zit met die dag in Avifauna.
Niet vervelend bedoeld hoor, maar als het zo besmettelijk is, is het dan niet gevaarlijk voor anderen als zij daar heen gaan?
Dat is wel belangrijk om te weten.

Groetjes Mariska


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Riny

Hallo allemaal
Ik heb nl mijn valkjes die ik bij de broodfokker vandaan had 2 maanden in absolute quarantaine gehouden op aanraden van Feld.
Groetjes Riny :D :D :D

Mariska

Hoi Riny,

42 dagen is dus 6 weken, maar misschien dat Feld om elk risico uit te sluiten (gezien waar ze vandaan komen) 2 maanden heb gezegd. Dan zit je zo rond de 8 weken en zou je denken dat je dan echt safe zit.
En anders moeten we het aan Feld zelf vragen.
Ik moet hem begin van de week toch nog bellen.

Groetjes Mariska


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

rico

Hallo Allemaal,

Woody is weer thuis. We hebben hem vanmorgen gehaald en we hadden natuurlijk heel veel vragen! Woody heeft def. de papegaaienziekte. We mochten hem mee naar huis nemen en hij mag ook gewoon bij de andere valkjes zitten. Misschien wel omdat hij daar ook tot woensdag gezeten heeft. Hij is een heel eind opgeknapt. Alle valkjes krijgen nu een middel in het water tegen papegaaienziekte. Dit moeten we 21 dagen lang doen. Het water moeten we aanzoeten. Verder moet woody weer bijgevoerd worden met pap.

We hebben begin julie Woody en Snowy gekocht bij een kweker in Enschede. Deze kweker heb ik van de week een mailtje gestuurd met de boodschap dat de kans groot was dat we papergaaienziekte hadden bij onze valkjes. Voordat Woody en Snowy kwamen hadden we alleen Rico en Cody. Die hadden we al een jaar en die zijn nooit ziek geweest.  Woody en Snowy hebben we een week of 3 in een aparte kooi gehad, maar wel in dezelfde kamer. We hebben een heel klein huis, dus dit was de enige oplossing. Maar als we het 6 weken hadden gedaan had het ook niet uitgemaakt. snowy is begin september overleden. Toen waren dus al ca. 8 weken bij ons!  Wij hebben woody nu een week of 11.
Na Woody en Snowy hebben wij ook Xena van Barbara overgenomen. Xena is een bijzonder levenslustige vogel en heeft geen enkel teken van ziekte, dus daar komt het niet vanaf en als laatste hebben we Misty gekocht van Bianca en dat is precies hetzelfde verhaal als Xena heel erg levenslustig en niets aan de hand. Deze ziekte heeft bij Snowy en Woody gezeten. De kweker zegt dat ze zelf helemaal geen last hebben van zieke vogels etc. Nou daar ben ik blij mee. Als zij hun vogels niet willen laten nakijken moeten ze het zelf weten. Ik heb ze in ieder geval gewaarschuwd.

Wat ik begrepen heb van besmettelijkheid is dat je alleen besmet kunt raken van het inademen van de stof van de poepjes van de valkjes. Dus ik geloof niet dat het kwaad kan als wij naar de meeting met dr. Feld komen. Maar voor de zekerheid kan ik het nog navragen. Mochten er verder nog mensen zijn die er moeite mee hebben dat we komen, dan hoor ik het graag want dan zeggen wij gewoon af!  Kan het helemaal begrijpen hoor! Nou ik ga weer lekker even bij woody kijken!
Ik moet wel zeggen dat wij weer een les geleerd hebben! Wij kopen niet meer bij een kweker die heel veel vogels heeft zitten....we kennen nu het verschil echt wel. We hebben bij Riny mogen kijken, we zijn bij Bianca geweest en dat zijn plekken waar een evt. nieuw valkje in de toekomst vandaan gaat komen....als we weer willen. Maar voorlopig willen wij alleen maar dat deze valkjes weer helemaal opknappen

Paul

Hoi Rico,

Wat betreft de meeting.
De besmetting is het ergste via de ontlasting omdat het een bacterie is en via stofjes kan het wel maar zal minder snel gebeuren.
Ook zal de besmetting van mens op mens en dan weer terug op de vogels bijna niet gebeuren.
Dus als je naar de meeting gaat zal dat normaal echt geen probleem opleveren als je nette pak maar niet onder de vogelpoepjes zit  ;D
In elk geval fijn dat je Woody weer hebt kunnen halen met de juiste medicijnen ben je snel van die rotziekte af gelukkig.
Heel goed dat je zo snel aan de bel trok want als een vogel tekenen van ziekte aangeeft is dat vaak al in een ver stadium en dan is snel reageren belangrijk.
Hiermee heb je Woody in dit geval zijn leven gered.

Groetjes, Paul

Riny

Citaat van: rico op 31 juli 2005, 20:29:44
Wij hebben dit weekend al twee valkjes moeten vervoeren

Hoy Anja
Ik denk dat jij je een maand vergist of niet??
Xena en het valkje van Bianca hebben jullie toch niet tegelijkertijd gehaald,dus ik denk dat deze 2 valkjes Woody en Snowy waren.
Groetjes Riny

Riny

Hallo allemaal
Sorry maar dit berichtje heb ik verkeerd geplaatst,en ik weet niet hoe ik het kan verwijderen.
Het is de bedoeling dat het kwam te staan bij ZIEK en dan bij "Lusteloos"
Groetjes Riny

Lique

Citaat van: Mariska op  1 oktober 2005, 10:50:09
Hoi Riny en Lique,

Volgens mij is het 42 dagen!?

KLopt, dit wordt inderdaad vaker gezegd.
Alleen heb ik het hier zelf meegemaakt dat het binnen 2 weken kan gebeuren.
En het gaat allemaal zo snel met deze ziekte.

Hopelijk komen je valkjes er weer helemaal bovenop Rico.
Maar nu je ornithosemix geeft, moet dat eigenlijk wel goedkomen.

groetjes lique

Mariska

Citaat van: rico op  1 oktober 2005, 17:26:50
Mochten er verder nog mensen zijn die er moeite mee hebben dat we komen, dan hoor ik het graag want dan zeggen wij gewoon af!


Even voor de duidelijkheid; ik heb niet gezegd dat ik ik er problemen mee heb.
Ik weet nog niet eens of ik mee ga, maar het is wel belangrijk om te weten.

Groetjes Mariska


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Annouschka

Hoi,

ja Lique, bij ons was het ook iets van een 3-tal weken, de incubatieperiode, ik denk dat het gewoon verschilt van vogel tot vogel eer de symptomen doorbreken.
Hier was Solo eerst ziekjes, het begon met wat kortademigheid na het vliegen, de dag na het DAbezoek waren ze allemaal flink ziek.  Daar bovenop kon Yabba niet tegen de AB (tetracycline) en was haar lever zwaar aangetast, ze kon geen eten meer binnenhouden en kon ook niet meer zelf eten.  Het heeft hier wel een anderhalve tot 2 maanden geduurd tot wanneer Yabba erbovenop was.
Ik hoop voor jou dat ze nu niet meer erger ziek worden, hou ze igg heel erg goed in het oog, dat ze goed van de AB drinken!

groetjes en veel sterkte!

Inger m

Hoi,
Even over de incubatietijd. Dit is de periode tussen besmetting en het daadwerkelijk ziek worden van een bepaalde ziekte. Er worden verschillende periodes genoemd. Natuurlijk hangt het niet om een dag of een week, maar de daadwerkelijke uitbraak van een ziekte kan verschillen. Afhankelijk van de omstandigheden kan de vogel danwel gezond blijven of ziek worden. Zeker na een verhuizing is de kans op een ziekte groter, omdat stress de weerstand tijdelijk verlaagd. Daarom is een quarantaine periode erg belangrijk.

Een genoemde incubatieperiode kan dus verschillen. Als bv. 42 dagen wordt genoemd, dan kan de vogel in principe ook direct ziek worden en ook pas na 42 dagen. Verder zou ik 42 dagen niet perse als grens aanhouden (hoewel dit wel in mijn verslag staat). Vogels schijnen ook langer drager te kunnen zijn van deze ziekte.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.