7 mei 2025, 16:55:35

HELP! Slechte eetgewoontes

Gestart door Mienke, 15 januari 2006, 21:53:19

« vorige - volgende »

Mienke

Hoi allemaal,

ik heb al een tijdje een lutino-valkje, wat zo tam is als het maar zijn kan. Het is een ontzettend leuk beestje, maar ik maak me een beetje zorgen.
Het lijkt namelijk wel alsof mijn beestje zó tam is geworden dat ie alleen nog maar datgene wil eten, wat ik eet.

Eddy eet namelijk alleen maar het gewone parkietenzaad. Toen ie nog wat jonger was, hield hij ook nog wel van trosgierst en vlas, maar zelfs dat laat hij tegenwoordig links liggen.
Ook lekkernijen als zonnebloempitten, en snoepvoer vindt hij niet interessant, evenals die snoepstokken die je in de kooi kunt hangen.
Eikrachtvoer en kiezel eet hij alleen als ik wat gewoon zaad bij het bakje in doe en het een beetje vochtig maak, zodat het aan elkaar blijft plakken.

Verder eet hij dus wel dingen die ik soms eet: chips, broodkorstjes, de knapperige stukjes van borrelnootjes en vruchtenhagel. En zelfs dingen als pizza en patat. En hij knabbelt af en toe aan mijn planten. Maar dit wordt ontzettend ongezond. Van al die suiker in vruchtenhagel wordt hij bijvoorbeeld ontzettend druk en gestressd. Maar zodra ik hem er weghaal, wordt hij boos en springt hij gelijk weer terug op het voedsel. Soms met een vieze staart vol saus als gevolg.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn valkje geinteresseerd raakt in zijn eigen voedsel, en eventueel in normaal groenvoer (i.p.v. mijn planten)?

Groetjes Mienke

M.

Ik weet niet tot in hoeverre je valkje dit doorzet, maar eigenlijks is het je eigen fout...

Je hebt het toegelaten iedere keer dat hij van jouw eten mee at.
Ik zou hem gewoon grof parkietenvoer voorzetten, dus met zonnebloempitten en hem een tak trosgierst aanbieden en stoppen met hem mee laten eten van jouw eten, of het zelf aanbieden van jouw eten.
Hij zal misschien wel protesteren, maar het is voor zn eigen bestwil.

Ik zou mijn valkjes al geeneens van pizza e.d laten mee eten, dat is vet en ongezond.
Van je groente is tot daar aan toe, maar alles moet met mate, en bij jou is het wat meer dan met mate zoals ik t lees ;)

Mijn valkjes krijgen over t algemeen hun gewone voer en trosgierst, en weinig menseneten aangeboden. Ja soms eens wat fruit of een chipsstukje, maar dan nog geven ze voorkeur aan hun eigen eten.

Ik zou dus vanaf nu af aan alleen maar zn gewone voer, met zonnebloempitten aanbieden en trosgierst, dat is gezond voor hem, en weet je zeker dat het dier er niet eens ziek van zal worden.

Mienke

Hoi,

het is ook niet alsof ik hem op mijn bord zet, hoor  ;)

Ik heb hem er gewoon de hele dag uit, en alles waar ik aanzit, wil hij ook aanzitten. Zo kan ik bijvoorbeeld ook niet op een normale manier achter de computer zitten, zonder dat hij zich vasthoudt aan de muis en zich mee laat slepen als ik de muis beweeg... Of hij zit achter de cursor aan te vangen, terwijl hij op het toetsenbord zijn plaatsje verovert.

Ik weet wel dat ik hem dan wel in zijn kooi kan zetten, zodat hij er niet bij kan, maar ik zit op kamers en heb al een keer klachten gehad over het lawaai wat Eddy maakt.

En daarbij komt het feit dat ik hem dus voortdurend zijn eigen dingen voorschotel, waar andere valkjes dol op zijn:
-vlas
-trosgierst
-snoepstokken
-zonnebloempitten
-eikrachtvoer
-kiezel/gemalen schelpjes
-af en toe iets groenvoer als sla, stukje fruit o.i.d.

Maar dat wil hij gewoon niet eten.

Dat hij eigenlijk dat ongezonde spul niet moet eten, dat weet ik, maar hoe zorg ik ervoor dat hij wel wat meer variatie in zijn eetpatroon krijgt en dat hij nieuwsgierig wordt naar groenvoer en bijv. zonnebloempitten en krachtvoer?

Roosje

Heel simpel, hem de andere dingen niet meer geven! Of laten afpakken of hoe hij het ook doet. Hij zal vanzelf honger krijgen en op zoek gaan tussen het eten wat hij in zijn kooi heeft liggen.

Voor het lastige gedrag zou het de beste oplossing zijn om hem in zijn kooi te zetten maar dat is moeilijk lees ik. Wat je ook kunt doen, is hem streng en hard aanspreken met 1 duidelijk woord. Hij zal op den duur weten dat dat dus betekent dat hij iets doet wat niet mag. Meer tips kan ik je eigenlijk niet geven, want dat hij niet in de kooi kan is wel een probleem. De beste oplossing is namelijk het negeren van slecht gedrag, maar dan echt 100% negeren, niet kijken naar hem, niet praten, niks. Wat je wel kan proberen is om gewoon de kamer uit te lopen. Dan weet hij dat hij jouw aandacht dus niet krijgt door je in de weg te zitten.