28 april 2024, 12:16:41

Eigen ontlasting opeten....

Gestart door Sharis, 12 september 2005, 23:55:19

« vorige - volgende »

Sharis

12 september 2005, 23:55:19 Last Edit: 13 september 2005, 00:22:22 by Sharis
Hoi,

Mn valkje eet goed. Hij krijgt gevarieerd voedsel, af en toe wat groente, en af en toe wat fruit. Hij krijgt ook elke dag een vers stukje volkoren brood. Maar mn valkje knaagt vaak aan zijn eige uitwerpselen. Nou had ik in een boek gelezen dat als ze hun eigen uitwerpselen eten, dat ze een tekort aan calcium hebben.

Wat kan het happen naar de eigen uitwerpselen betekenen en waarmee kan ik verhelpen dat ie dit niet meer gaat doen?

Groetjes Sharis...

Monky

Hi Sharis,

Ik weet het niet zo, maar misschien helpt het als je een mineraalsteen of sepia in de kooi hangt?

Groetjes,
Monky

Mariska

Hoi Sharis,

Wat geef jij je valkje dan precies aan voer?
Misschien dat we je beter kunnen helpen als we dat weten.

Groetjes Mariska


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Sharis

Hoi,

Ik heb wel een sepiablokje in zijn kooi, maar ik zie niet dat ze er zo vaak mee bezig is. Vaak knaagt ze dan aan de muur.

Als voer heeft ze, gewone parkietenzaad ook met mais en zonnebloempitjes. Ze krijgt ook trosgierst en maagkiezel. Elke ochtend geven we haar ook een half sneetje volkoren brood. Af en toe krijgt ze een fruitstick. Af en toe geven we haar ook nog vitamiendruppels van Bogena. Ik heb daarnaast ook een tijde een bakje met een klein beetje insekten ingedaan, maar daar was ze niet zo blij mee, dus die heb ik inmiddels al weer weg gedaan. En van de vorige eigenaar heb ik gehoord dat ze dol is op tomatenpurree, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Soms krijgt ze ook een stukje appel. Variatie heeft ze dus voldoende.

Ik hoop dat ik jullie hiermee betere informatie heb verstrekt.

Groetjes Sharis

Mariska

Hoi Sharis,

Eigenlijk moet ze daarnaast ook nog eivoer hebben en grit zonder roodsteen of houtskool. Ik doe grit en maagkiezel door elkaar. En ik geef mijn valkjes dagelijks groente en fruit.
En misschien dat je (als het aan calciumgebrek zou liggen) een stukje bruin brood in de melk zou kunnen dopen. Dat is ook goed voor ze. Daarnaast heb ik ook nog een mineraalblokje in de kooi hangen. Daar pakken ze naar behoefte van. En als ik me niet vergis zit er in grit ook calcium, maar dat kan ik nog wel nakijken.

Maar hoe wist jij eigenlijk dat ze dat doen door calciumtekort??? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Ben benieuwd!

Groetjes Mariska

Groetjes Mariska


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Mariska

Hoi Sharis,

Ik geef vogelmineralen van Bogena.
Daar zit ook oestergrit in en er zijn kalk en fosfor aan toegevoegd voor een goed beendergestel. Daarnaast is er maagkiezel aan toegevoegd voor een goede spijsvertering. Maar dit is niet zoveel dus ik doe er zelf nog iets extra doorheen.

Dus als het aan calciumtekort ligt kun je dat eens overwegen. Grit en eivoer zijn wel belangrijk hoor.

Groetjes Mariska


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Sharis

Ik had een boek uit de bibliotheek gehaald en daar zat ook een onderwerp in over voeding van de valkparkiet. Er stond dat wanneer valkparkieten aan hun eigen poep knagen, dat ze dan een tekort aan calcium hebben. Nu heb ik wel een keer geprobeerd om brood gedernkt in melk te geven, maar dan weigert snoopy om het te eten.

Ik zal er zo snel mogelijk achteraan gaan om eivoer en grit te kopen. Ik heb snoopy gekregen van andere mensen en die hebben mij alles uitgelegd over het voedsel. Dus ik ging er van uit dat dat wel voldoende zou zijn. Ik had snoopy ook onverwachts gekregen dus ik kon me er namelijk helemaal niet op voorbereiden.

Groetjes  Sharis.

Mariska

Hoi Sharis,

Nee ik weet ook dat je hem onverwachts kreeg en daarom wees ik je er ook even op. Waar dit forum niet allemaal goed voor is ;). Maar die twee dingen zijn wel heel belangrijk.
Ik geef zelf altijd groente of fruit of iets anders lekkers door het eivoer heen. Vinden ze lekker bij mij, maar je kunt het ook zo geven. Vaak kun je het nat en droog geven. Niet drijfnat natuurlijk, maar een beetje rullen met een beetje water.
Laat je nog eens horen hoe het gaat?

Groetjes Mariska


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

luukluuk

Hoi
ik heb ook een valkje koppie die eet ook altijd zijn poepjes op
ook hij heeft eigeel grit kiezel seppa vit blokken maar hij wil nooit fruit eten ,soms geef ik vit druppels
gr Margot

Mariska

Hoi Margot,

Ja het is toch moeilijk te zeggen hoe het komt. ik weet het ook niet, maar Sharis gaf aan dat het calcium tekort is. Zou kunnen natuurlijk, maar dat weet ik ook niet. Ik heb in ieder geval gezegd hoe ze haar voeding kan aanpassen (dat moest sowieso gebeuren) en hopen dat het veranderd. Maar als ik jou verhaal zo hoor ligt het daar misschien helemaal niet aan. Beetje jammer dat er verder niemand op reageerd.

Groetjes Mariska


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Sharis

Hallo,

Ik heb eventjes niks van me laten horen. Dat komt omdat ik me valkje even wilde observeren.
Inmiddels heb ik het eivoer al 2 weken in huis. Snoopy wil hier helemaal niks van weten. Ik heb het eivoer droog gegeven en ook geruld. Als het droog is wilt hij alleen de zwarte zaadjes eten, maar verder helemaal niet. OOk heb ik geprobeerd om een boterham te geven gedrenkt in melk, maar dat wilt ie ook niet. En wat betreft de grit, die had ik al in zijn kooi, deze eet hij wel regelmatig. Maar hij eet nu wel veel minder van zijn poepjes, hoe het komt is mij een raadsel.

Afgelopen week is die een beetje ziekjes geweest, hij was heel erg stil, maakte geen geluid, wilde niet vliegen en ook niks eten. Hij was erg slapjes. Toen heb ik hem wat vit. druppels toegediend en een trosgierst gegeven en toen was die weer beetjes bij beetjes opgeknapt. Dus daarom kijk ik er nog even tegenaan.

groetjes Sharis

Mariska

En als je het eivoer dan mengt door fuit of groente.
Dat vinden ze bij mij het lekkerste. Door de mais heen en zo.

groetjes Mariska


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)