15 mei 2025, 04:41:56

kweken

Gestart door decaram, 4 september 2005, 11:54:12

« vorige - volgende »

decaram

hallo ,
ik ben nieuw op deze site en heb een vraag.
ik heb een koppel valkparkieten die nu aan het broeden zijn
( 4 eitjes),hoe lang duurt het broeden en is het nog niet te laat

Riny

Hallo
Het broeden duurt 21 dagen en dan voeren ze nog ongeveer 35v dagen in het blok'.
Na 35 dagen vliegen ze uit en dan wordt er nog 3 weken gevoerd.
Ik vind het tamelijk aan de late kant,bij mij zijn al alle nestblokken weg.
Groetjes Riny :D :D :D

decaram

bedankt voor de snelle reactie
ik hoop dat alles goed blijft gaan met mijn vogels

Roma

hoi,riny ook ik ben nieuw ik las dat je schreef dat het laat was voor het broeden, maar mijn valkjes zijn eergisteren pas voor de allereerste keer 'samen' geweest. de man is nu bijna 3 jr en de pop 2. ze zitten in een grote zelfgemaakte binnenvoïlere(die uit de winkel vond ik te klein en te duur). ik wil toch afwachten of het iets word, stel dat 'het' gebeurd is heeft dat dat nadelenvoor de jonge in deze tijd van het jaar. groetjes Roma.

Riny

Hoy Roma
Dat heeft voor de jonge geen nadelige gevolgen, er zijn veel mensen die binnen broeden ook in de winter.
Ik bedoelde er mee dat het buiten te koud zal zijn tegen de tijd dat ze uitvliegen.
Als je nog meer vragen hebt geef je maar een gil.
Groetjes riny :D :D :D

Roma

:D hoi,riny zal ik zeker doen. ik ben een beetje 'jaloers' op jullie allemaal, :D jonge valkjes. en ik zou zo graag. hopenlijk is het nu dan eens gebeurd bij ze.als ik die foto's van die jonkies zie zoooooooo schattig.bedankt voor je reactie. ;D

Riny

Hoy Roma
je moet maar zo denken als het dit jaar niet lukt dan volgend jaar zeker .
Dan heb je ook de tijd om je goed voor te bereiden want er komt dan toch meer op je af als je denkt.

Roma

Hoi,Riny daar ben ik weer. het is met m'n valkjes nu 13 dagen geleden. maar ik weet niet precies hoelang het duurt voordat ze een eitje leggen. ik weet dat de kans nu nog klein is. maar ik hou ze met argus ogen  ;) in de gaten. ik heb voor de zekerheid ook maar nestmateriaal in het blok gelegd. op de site vind ik wel genoeg over het broeden. maar niet over mijn vraag. zal wel niet goed gekeken hebben,  ::) daarom mijn vraag aan jou. groetjes van Roma :)         

Riny

Hoy Roma
Gewoon rustig afwachten het kan nog best.
Wat heb je voor nestmateriaal gebruikt?
Gaan ze al samen naar het nestblok kijken?
Jammer dat ze bij nestblokken geen zak geduld leveren vind je ook niet.Maar dat blijft altijd spannend en zeker de allereerste keer.
Groetjes en succes Riny :D :D :D

Roma

Riny ik heb nestmateriaal in de dierenzaak gehaald  een soort bruin 'stro' :-\ ze zitten geregeld in het broedhok. Harry is ook met het nestmateriaal in de weer. maar hij haalt het soms eruit en kauwt erop. voor de rest zijn ze 'normaal' en gaat alles zijn gangetje.Tsjonge geduld.............ja, dat is een skone zaak he?.  :D :D :D  groetjes Roma.

Riny

Hoy Roma uit het zuiden
Kom jij uit het zelfde zuiden als ik ,daar ben ik nu nieuwsgierig naar.
Ik gebruik altijd houtkrullen als nestmateriaal.
Dat is gemakkelijk schoon te houden en niet duur.
En geduld dat krijg je heel veel ,als je heeeeel lang oefend.

Roma

Hoi, Riny ja inderdaad uit dat zuiden jij uit noord en ik uit zuid. :D ik denk dat dat me ook meteen aansprak aan je, 2 limburgers wat wil je nog meer.ikvond je manier van schrijven zo leuk. gewoon..... een goed gevoel. groetjes Roma ;)

Riny

Hoy Roma
Ik ben vaak te vinden in het zuiden van jou.
Mijn zoon woont in Maastricht en daar ben ik vaak te vinden.
In het broedseizoen  als ik valkjes heb die ik met de hand moet voeren gaan die ook lekker mee.
Daar is het goed toeven.

Roma

Hoi,Riny ik denk dat het met parel en harry ( m'n  valkjes) deze keer niet gelukt is.het zijn 23 dagen  en niks  geen eitjes. dus............ misschien het volgend jaar.  groetjes Roma  :'(

Riny

Hoy Roma
Laat de eitjes nog een paar dagen liggen.
Soms komen ze wat later uit als bv het eerste eitje onbevrucht is en een later gelegd eitje wel bevrucht is.
Ik hoop het zo voor jou!!