19 april 2024, 02:34:31

Mijn verhaal

Gestart door Appie-B, 22 mei 2003, 15:24:54

« vorige - volgende »

Appie-B

Dag valkparkietfanaten,

allereerst complimenten voor deze site naar de admin, ziet er goed uit! En erg leuk dat jullie als forumleden dit forum zo actief draaiende houden. Ik kwam hier vanmorgen toevallig terecht omdat ik wat info zocht over broeden van valkparkieten; het was niet nodig om verder te zoeken. ;)

Zelf heb ik 2 valkparkieten. De eerste (zo'n grijze) kreeg ik twee jaar geleden via via in bezit, was een beetje tam en had altijd alleen in een kooitje gezeten.  Na dat íe gewend was, heb ik 'm uit de kooi gelaten. Het vliegen was eerst nog een probleem, maar na verloop van tijd ging dat beter. Ik had (heb) ook altijd de kooi open staan en liet de vogel z'n gang gaan. Vooral het oerwoud aan planten wat ik heb staan op m'n studentenkamertje vond íe erg interessant.  :P
De kooi die ik erbij had gekregen was versleten en heb daarom ook een betere en grotere kooi ergens vandaan gehaald.

Omdat ik weinig thuis was, leek het me wel aardig om er nog een valkparkiet bij te nemen. D.m.v. een pingpongbal kwam ik er achter dat het een mannetje was (hij liep er tegen te voetballen ipv erop te gaan zitten). Ik er dus een gepareld vrouwtje bij gezet.
Het gehoopte gezelligheids effect bleef uit. Als polen van een magneet bewogen ze zich door de kooi; zat de één bij de voerbak, dan zat de ander boven in de kooi, als de afstand maar zover mogelijk van elkaar was. Ondertussen, ruim een jaar later is het zo dat ze elkaar dulden, zolang ze maar niet té dicht bij elkaar komen (raken). Nadat ze een paar weken opgesloten waren in de kooi, heb ik ze allebei los gelaten; ze komen nu alleen nog in de kooi om te eten, ze slapen er bovenop.

Hoe het verder ging; ergens een jaar geleden heb ik op een vrije zondagmiddag een broedhok in elkaar getimmert van een lattenbodem (maten van deze site gehaald, was toen nog geen forum). Dit broedhok in de kooi gezet, zonder veel succes, alleen het mannetje kroop er af en toe in. Uiteindelijk dat ding weer uit de kooi gehaald.

Het afgelopen jaar werden allebei de vogels steeds minder tam, ik liet ze ook rustig aanrotzooien, bemoeide me er weinig mee (alleen voeren, schoonhouden en wegjagen van m'n boekkast). Ongeveer twee maanden geleden werd het mannetje erg agressief. Hij had 'zijn plekkie' gevonden ergens boven op een kast (hoogste punt van de kamer) en gebruikte dat als uitvalsbasis om mijn hoofd aan te vallen op moment ik in de buurt kwam.. :-/ . 'k Heb het maar genegeerd, waren vast de voorjaarskriebels. Toen ik ergens onder m'n bed dat broedhok weer tegen kwam heb ik dat op de kast gezet onder het motto 'Ga hier maar mee spelen, heb je wat te doen'. Dat werkte deels, als íe erin zat, was ik uit het zicht en dus geen aanvalsobject meer.
Op een gegeven moment was ik het vrouwtje kwijt (zat altijd op de kooi); bleek die het hok ook gevonden te hebben. Mijn verbazing werd groter toen ik opeens zag dat het mannetje (sorry, ik moet eens een keer namen verzinnen voor die beesten, praat wat makkelijker ;) ) er ook in kroop. Ik verwachtte een hevig ruzie, zoals altijd als ze te dicht bij elkaar komen, maar dat bleef uit.
Sinds een paar dagen zit het vrouwtje nu bijna continue in het hok, afgewisseld door af en toe het mannetje of zoals nu met z'n tweeën. 'k Heb geen idee wat ze aan het doen zijn daar binnen (wil ze ook niet storen want ze zijn écht niet tam), maar het leek me verstandig om wat info te zoeken over het broeden van die vogels en hoe ik daar als verzorger mee om moet gaan. Zo kwam ik dus hier terecht.. :D

(zet strax nog wel een paar foto's van mijn vogels online)  

Speedy

Leuk verhaal....ik verheug me op de rest....
Enne, welkom hier hoor, je zult hier veel leuke medeliefhebbers tegen komen.

Groetjes,
Trudie

Appie-B

Vogel 1 (vrouwtje):



Vogel 2 (mannetje):



De leefomgeving van de twee (mijn kamer dus ;) ):



Ellen

Jeetje...............inderdaad een spannend verhaal.
Ben heel benieuwd hoe dat afloopt. Straks zit je
met een hele buns van die valkparkieten in je kamer.
Gezellig hoor.

Wacht met spanning op het vervolg en de foto's uiteraard.

Gr. Ellen.

Ellen

Mooie pop hoor. Een geparelde.
Het mannetje is een bonte net zoals ik thuis heb.
Ziet er gezellig uit dat oerwoud aan planten , heb niet de
indruk dat ze wat kunnen aanrichten en het kunnen slopers
zijn hoor.

Leuke foto's.
Gr. Ellen.

Speedy

Zeker heel mooie valkparieten die je hebt, maar jou mannetje is geen bonte hoor, dat is een wildkleur.
Pop klopt wel, dat is een mooie geparelde.
Wie weet heb je binnenkort wel kleintjes.
Hou ons op de hoogte....en als je een goed huis voor ze zoekt tegen die tijd, kan je altijd nog hier een advertentie plaatsen.

Groetjes,
Trudie

Appie-B

Hmmm... kan ik me wel gaan bergen voor m'n huisgenoten, want die vinden nu al dat m'n vogels zoveel herrie maken. ::) (vooral als de telefoon gaat ;D ) Als er dan nog een paar bij komen...

Mij lijkt het wel schattig van die jonge beestjes...

...eerst maar afwachten of het wat gaat worden. Nu zit iig het mannetje in het hok en is het vrouwtje weer aan het eten, ze wisselen wel netjes af.

Speedy

O? dus je hebt nu nog geen idee of er al kleintjes zullen zijn??
Wow geweldig, ik denk dat er al wat is hoor..heb je nog niks gehoord??
Ik kan me voorstellen dat je niet te dichtbij durft te komen, want ze zullen je zeker wegjagen hahahaha.
Wat gaaf...
En ja voor het telefoneren heb ik een trucje, je moet ff de plantenspuit op ze richten dan worden ze wel ff stil.
Doe ik ook altijd ;D

Groetjes,
Trudie

moonwitch (diana)

hoi appie-B

erg leuk verhaal van je valkjes en inderdaad zijn het echt mooie valkjes. Jammer dat ze niet tam zijn geworden.
Ook ik hoop op een vervolg van je verhaal.
Het is erg leuk om de verhalen van andere valkjes mee te beleven.
Maak je ook nog een foto van je nestblok?
groetjes Moonwitch
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Appie-B

Nou kleintjes zullen er nog niet zijn, want het is nog maar sinds een paar dagen dat er continue een vogel in het blok zit, misschien wel eitje(s)??

Overigens heb ik ze nooit zien paren; misschien doen ze dát wel in hun 'privé-hokje'  :P

moonwitch (diana)

hoi Appie

Ik neem aan dat je niet de hele dag op je kamer bent, dus mogelijkheden genoeg voor hun om te paren.
Ik zou graag willen zien wat voor een nestblok jij zelf in elkaar hebt gezet.
Ik heb mijn nestblok nl gekocht.
groetjes moonwitch
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Ellen

Nou ik zal binnenkort als het lukt ook een foto plaatsen
van mijn valkjes, laat ik nou toch denken dat ik bonte had.
Schijn ik dus wildkleur te  hebben?
Ben benieuwd.
En Appie.................vlgs mij zitten ze stevig te broeden op
eitjes hahahaha...........................

Jij krijgt het hartstikke druk man  :D :D :D
Gr. Ellen.

Appie-B

Hier dus een paar foto's van het nestblok (de eerste had ik al een keer gemaakt, de andere zojuist even). Ik heb dus een lattenbodem van een bed met m'n decoupeerzaag in gelijk lengtes gezaagd en met die plankjes het hok in elkaar gezet. Niet erg proffesioneel, maar blijkbaar zijn ze er tevreden mee :)

Hier zijn ze aan het verkennen:


Op het kastje, naast die dozen staat de nestkast:


Van dichtbij:


demi

hoi appie welkom bij de valkenliefhebbers!!!
mooie vogels heb je! en idd het mannetje is wildkleur
maar zouden wel mooie jongen uitkomen je hebt hele mooie
vogels! hoop dat je ons op de hoogte houdt....

groetjes diana ;D

Speedy

Wow Appie,

Dat heb je heel mooi in elkaar geflanst (getimmerd)  ;D
Heel goed nagedacht ook over het invlieggat, ja hoor dit is heel erg een schot in de roos voor ze.
Hier zal echt wel wat gaan gebeuren.
Ik denk dat ik mijn man ook ff lief aan ga kijken en hem iets laat timmeren, wie weet lukt het me hier nog eerder als ik denk.

Groetjes,
Trudie