19 april 2024, 01:44:47

wat te geven

Gestart door angela, 26 september 2005, 21:25:41

« vorige - volgende »

angela

Hallo ik heb me valkjes gehaald alleen lees ik hier veel over voeding alleen is mij niet duidelijk wat kan ik ze allemaal geven ik heb 2 valkjes van 4 weken oud , moet ik ze nog pap geven ? en wat voor pap geef ik danĀ  ???

patty_dordtse valkjes

hallo,

als je een valkje neemt zou ik meestal eerst een goeie voorbereiding doen voordat je iets koopt en vooral jonge valkjes die zekers nog pap moeten hebben van 4 weken oud.

heb je al eens voeding gegeven aan een valkje?


Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop





Klik op de foto voor onze website

angela

ik had me goed voor bereid ja dacht ik maar je stuit altijd op dingen waarvan je denk oohh hoe zat dat of niet soms

maar goed wat voor pap haal ik dan

patty_dordtse valkjes

het is natuurlijk wel zo jij koopt het valkje als jij al van te voren wist dat die pas 4 weken oud was dan was als eerste instantie wat je in huis haalde pap natuurlijk.

nutribird a21 die de meeste mensen hebben.

maar sorrie dat ik het zo zeg hoor maar dat is toch het belangrijkste wat je moet weten wat voor eten het valkje krijgt.
heeft de gene waar je het valkje vandaan heb niks erover gezegt hoe oud etc het is?
en als je zag hoe groot het valkje was en nog in het blok zat dan had ik verstandig naged8t iedergeval...

maar nutribird a21 hebben de meeste van het forum zo ver ik weet en ken je bij bepaalde dierenwinkels halen...

Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop





Klik op de foto voor onze website

angela

ik heb het gevraagd en kleine zaadjes pikte ze al op (zei die meneer) maar ik vertrouw het niet zo ze zijn nog maar 4 weken natuurlijk en als ik de meeste hier zo hoort kan je dan nog maar beter pap geven . hij wis ook niet wat voor pap dus vandaar . maar goed in ieder geval bedankt .

patty_dordtse valkjes

hoi,

sorrie dat ik sow reageer maar er zijn gewoon mensen die valkjes hebben en zo maar weg doen voor het geld en niet denken aan de nadelen als het valkje met de hand moet gevoerd worden dus al weinig verstand met handvoeding zoals je ziet.
ik had beter naged8t voordat ik het mee naar huis nam voor het beste van het valkje.
nu zit die natuurlijk zonder voedsel enzo
is het kropje wewl gevuld en zat het nog in het blok bij die mensen?

wil je echt nu alleen maar helpen maar vond beetje raar dat zo'n iemand op zo'n manier weg doen....

en je hebt er 2 want je schrijft meervoud?
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop





Klik op de foto voor onze website

Paul

Hoi Angela,

Zijn ze echt pas 4 weken of heeft degene die ze verkocht zich misschien vergist?
Met 4 weken eten ze zelfs als ze bij de ouders zitten nog niet zelf en ze beginnen net een beetje te spelen met de trosgierst maar krijgen zelf zeker niet genoeg voedsel binnen.
Een handgevoerd valkje zal gemiddeld tot 8 a 10 weken gevoerd moeten worden met pap.
Ze moeten dan zeker nog 2 of misschien wel 3 keer per dag gevoerd worden.
Er zijn nog meerdere goeie merken Kaytee handvoeding is ook erg goed maar probeer ze in elk geval vanavond toch wat te geven zodat de krop niet te lang leeg is anders gebruiken ze hun reserves en de ontlasting word dan ook zwart.
Als nood kan je wat eivoer malen en ze dat proberen te voeren maar ze moeten zeker wat eten.

Groetjes, Paul

angela

ik ga even proberen jullie horen het snel dank je wel

Paul

Hoi Angela,

Je kan van het eivoer een papje maken zodat het er als dikte een beetje als vla uitziet en net van de lepel afloopt.
Dan kan je proberen het met een lepeltje in de snaveltjes te voeren.
Je kan dan aan de kropjes voelen dat er wat in zit dat moet als een zacht kussentje aanvoelen onder de snavel zeg maar.
Als je mazzel hebt dat eten ze zelf goed van de lepel als ze honger hebben doen ze dat vaak wel.
Je zal ze nog wel een week of 4 minimaal moeten voeren denk ik.
In elk geval tot ze zelf echt goed de zaadjes kunnen eten.

Groetjes, Paul

angela

ze probeerde net wel wat zaadjes te pikken alleen dat luktte niet ze wassen zich al wel morgen als een speer maar nutribird halen en dan met een spuitje voeren

Riny

Hoy Angela
Als je morgen geen nutribird of kaytee kunt krijgen kun je als noodoplossing ook nog pellets malen in een electrische koffiemolen en dat door het eivoer papje mengen.
Zorg dat je altijd trosgierst in de kooi hebt liggen ,en strooi ook wat eikrachtvoer op de bodem van de kooi.
Je kunt ze ook voeren met een lepeltje wat je wat verbogen hebt.

Groetjes Riny :D :D :D

patty_dordtse valkjes

hoi,

je kan ze nu gelijk het lepeltje aan blijven leren hoor....
want strx doe je er elke keer wat eivoer doorheen en dan doetje spuitje het denk ik niet haha.
lepeltje is dan veel makkelijker en zokun je beter hetvalkje strx zelfstandig leren eten...
maar eerst zorgen dat je handvoeding in huis haald en dan echt gaan voeren.
als je ze ff weegt dan kan je zelf zien hoeveel je moet geven ongeveer...en als je het met de lepel gaat doen en je weet niet hoeveel dan doe je het in het spuitje en zodoeje het dan op hetlepeltje gietensnapje...

als ze strx dat door hebben vanhet lepeltjegaat het makkelijker..

en zo kan je dan met het lepeltje stapsgewijs naar het bakje toe leren eten zodat ze als je de pap en eivoer opdat moment neerzet en dat ze er zelf uit gaan eten.

ik hoop dat je het lukt en als er vragen zijn dan tikje maar...

patricia
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop





Klik op de foto voor onze website

angela

trosgierst heb ik al in de kooi liggen en ook wat gewone zaadjes ja je moet toch wat maar zal ik die trosgiest ook los halen van die streng of vast laten zitten ??


Riny

Hoy Angela
Die kun je vast laten zitten.
Als je hem uit de kooi hebt kun je spelenderwijs proberen of hij/zij er van wil eten.
Groetjes Riny :D :D :D

angela

ok dank je wel ik laat jullie morgen weten hoe het voeren gegaan is van het papje ....