10 mei 2025, 23:27:49

Kapot geknipte vleugels

Gestart door Wendy.., 26 september 2005, 18:36:00

« vorige - volgende »

Wendy..

Hallo iedereen

Een vriendin van mij werkt in een grote Dierenwinkel waar ze ook jonge tamme valkjes verkopen.
Een paar dagen geleden was er een tam valkje terug gebracht naar de winkel.
De exacte reden was niet bekend bij haar aangezien ze zelf met vakantie was.Maar iniedergeval was duidelijk dat het valkje gekortwiekt was en dat het niet helemaal goed gedaan was,aan beide kanten zat ook behoorlijk wat opgedroogd bloed aan de vleugels.
Ze hadden het valkje achter in het magazijn gezet om het valkje te laten herstellen maar hij was zo lief en tam dat eigenlijk al het personeel er helemaal weg van was...En zo ook die vriendin van mij. Ze had net al uitgebreid met een jonge valk en een grasparkiet  bij de valk en de gras die ze al had..maar deze was zo leuk...Dit valkje moest eigenlijk weg uit het magazijn en uiteindelijk heeft ze hem vanmiddag mee naar huisgenomen ;DZe kon  hem niet weerstaan! En zo heeft ie een nieuw thuis!!
Ik ben vanmiddag even langs geweest gelijk om hem te  bewonderen..Absoluut geen last van stres en laat zich overal al kriebelen en kroelen.
We hebben toch maar even naar z,n vleugels gekeken..Hij is onwijs slecht geknipt en het lijkt er zelfs op dat bij de vierde pin de vleugel is ingeknipt aan beide vleugels terwijl het bij de andere veren erop lijkt dat deze wel bij de goede rand geknipt zijn alleen heel lelijk.Het zou ook nog kunnen dat hij z,n vleugels kapot gevlogen heeft..

Weet iemand of als daadwerkelijk de vleugeltjes zijn ingeknipt of  hij uiteindelijk dan wel weer zou kunnen vliegen,dit gaat om ongeveer de vierde pen.Het lijkt dat de andere veren wel weer terug komen....

Groeten van Wendy
Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten

Paul

Hoi Wendy,

Als alleen de veren zijn geknipt zullen die met de rui uitvallen en er komen nieuwe voor terug.
Zijn de veren echter te kort afgeknipt dan heb je kans dat ze in de rui niet uitvallen en dat er dus nooit een verenwissel plaats vind.
In dat geval kan een dierenarts de stompjes er uithalen en dan komen er ook snel nieuwe veren terug.
Als echt in de vleugel is geknipt in het vlees zal dat heel erg bloeden en dat zal je dan zeker aan de vleugel en de rest van de vogel zien lijkt mij.
Je zou er een foto van kunnen maken en hier neerzetten misschien is er dan wat van te zeggen hoe het eruit ziet.

Groetjes, Paul

Wendy..

hoi  paul,

ik heb het idee dat het zo geknipt is dat er een aantal wel terug komen,maar dat er ws ook een aantal veren tussen zitten die te kort geknipt zijn.en de vogel is duidelijk bebloed aan beide vleugels, ik denk ingeknipt.Alleen ik snap niet dat mensen dat aan beide vleugels gedaan zouden kunnen hebben.Misschien heeft ie zich in de schrik wel kapot gevlogen,terwijl het wel een hele rustige aanhankelijke vogel is voor de rest.
Ik zal iniedergeval tegen haar zeggen dat mochten de veren niet terug komen doordat het te kort geknipt is dat ze de bij de dierenarts kan laten verwijderen!

Badankt Groetjes Wendy
Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten

Inger m

Hoi Wendy,
Als de veren nog groeien bij vogels, dan worden ze voiorzien van bloed. Deze pennen worden zgn. bloedpennen genoemd. Als deze veren (kort) worden afgeknipt, dan kan dit behoorlijk gaan bloeden. Jonge, groeiende pennen mogen daarom in principe niet geknipt worden. Het zou bij deze vogel het geval kunnen zijn, dat de pennen tijdens de groei geknipt zijn. Zie je beschadigde huid?

Een foto van de vleugel geeft wat meer duidelijkheid.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.