14 mei 2025, 23:09:25

Paren

Gestart door Denise, 26 september 2005, 09:36:41

« vorige - volgende »

Denise

Hey.

Misschien is dit een domme vraag.
Ik heb hier een koppeltje zitten en nou waren ze net aan t paren.
Kan het nu zijn dat ze nu nog bevruchte eitjes gaat leggen?

Groetjes Denise.

Riny

Hallo denise
Dat is heel goed mogelijk.
Maar zitten je valkjes binnen,en hoe oud zijn ze?
Dat zijn wel dingen waar je rekening mee moet houden.
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Denise,

De vraag is niet zo dom hoor en het zou pas dom zijn als je een vraag niet stelt :)
Ik kweek zelf binnen en dan kan je het hele jaar door nestjes krijgen.
Als ze paren dan duurt het 1 a 2 weken voor een bevrucht eitje gelegd word maar het kan soms ook langer duren.
Als je jongen wilt hebben kan je het beste een broedblok neerhangen soms leggen ze ook wel een ei op de bodem en gaan daar op broeden maar zeker als de jongen uitkomen is dat niet ideaal omdat ze toch minder beschut liggen maar het kan soms ook wel lukken op die manier.

Groetjes, Paul

Denise

Dan is het toch goed dat ik deze vraag gesteld heb.
Ik wil best jongen hebben maar ik dacht dat ze het nou niet meer zouden doen:)
Ik heb ze nog niet zo heel lang maar eerst zaten ze in een buitenhok nu zittwn ze binnen.
En ze zijn een jaar of 3 oud:P

Groetjes Denise.

Paul

Hoi Denise,

Drie jaar is een mooie leeftijd voor een nestje het kan ook wel als ze een jaar oud zijn maar vanaf 1,5 a 2 jaar word het pas aangeraden om dan pas te kweken.
En de popjes kunnen tot een leeftijd van 17 jaar nestjes krijgen daarna kan je het beter niet meer doen.
Buiten zit je gewoon aan het broedseizoen vast omdat het anders in de winter te koud is voor de jongen maar het komt toch zelfs nog wel eens voor dat ouders jongen hebben als er sneeuw ligt en dat gaat in sommige gevallen zelfs nog goed ook maar dan is het wel afzien voor de kleintjes.
Als je een beetje handig bent kan je een broedblok zelf maken er staat een bouwtekening op de site en anders zijn ze ook gewoon compleet te koop in sommige dierenwinkels.
Zorg wel dat ze niet te klein zijn het invlieggat moet 7 cm zijn ongeveer en een mooie maat voor een liggend blok is 30x20 cm en 20 cm hoog en een staand blok is vaak 20x20 en 30cm hoog.
Ik heb zelf liggende blokken die bevallen me prima.

Groetjes, Paul

Denise

Dit is wel heel grappig vind ik.
Dit zal min eerste keer zijn dat ik jonkies krijg dus het is wel spannend, maar ik zal zeker mijn best doen :):):)
En het broedhok ga ik denk ik lekker zelf maken:P

Groetjes Denise.

Paul

Hoi Denise,

Niet alleen de eerste keer is leuk het ook nu vind ik een nestje nog steeds spannend en ik heb er al verschillende gehad :)
Je voelt jezelf ook een beetje een ouder voor de kleintjes als die geboren zijn en het is echt heel mooi om te zien hoe zo'n klein wormpje uitgroeid tot een volwassen vogel.
Als je zelf handig bent is een gemaakt broedblok vaak veel beter dan een gekochte want die zijn vaak nogal gammel is mijn ervaring.
Zoals de scharniertjes die maak ik dan van echte scharnieren want met die spijkertjes als scharnieren vind ik het niet zo stevig.

Groetjes, Paul