9 mei 2025, 09:40:55

kale kop

Gestart door melahat, 26 mei 2003, 01:25:07

« vorige - volgende »

melahat

hallo .
mijn valkparkieten zijn aan het broeden.
er waren minimaal 6 eieren gelegd maar 14/16 dagen geleden en vandaag viel me op dat het manetje een kaal geplukt kopje heeft.
ik heb in het broed blok gekeken en kon met behulp van een spiegeltje zien dat er stukjes ei schaal in het blok lag en de veertjes van chico de pop zit aleen op de eitjes en ik kon geen uitgekomen vogels zien , maar wel nog 2 eitjes die nog heel waren.
kan het zijn dat chico een paar eitjes heeft kapot gemaakt waardoor het pop hem heeft aangevallen .
chico is tot aan zijn wang vlukjes kaal  hij heeft nog wel zijn kuifje. wat kan ik doen of wat is de werkelijke oorzaak .
ik hoop dat u mij verder kunt helpen en mij advies kunt geven met welke maatregelen ik zou kunnen nemen .

met vriendelijke groet melahat. mail melahat@home.nl

Paul

Hoi melahat,
Als je valkje bovenop zijn kopje ineens kaal geplukt is kan het alleen maar door het andere valkje gebeurd zijn :-(
Vaak tijdens het broeden zijn ze aggresiever dan dat ze normaal zijn en kunnen dan alles wat in de buurt van de eitjes komt aanvallen.
Normaal maken valkjes niet expres eitjes stuk dus als er kapotte schallen liggen is het meestal per ongeluk gebeurd of er is al een jong uitgekomen.
Meestal komt een jong tussen de 18 en 21 dagen uit maar ook wel eens een dag eerder of later dus het zou wel net kunnen.
Als het met dat kaalplukken van het valkje te erg word zou je hem een tijdje appart kunnen zetten want het andere valkje kan wel alleen de jongen opvoeden alhoewel het dan wel zwaarder voor ze is.
De veertjes groeien in elk geval wel weer aan op zijn kopje dus daar hoef je je niet druk over te maken alleen kan het even duren soms.
Wel in de gaten houden wat de jongen betreft, als er een dood jong in het broedhok ligt er wel uithalen want dat is niet goed als het blijft liggen.
Geef ze wel elke dag vers eivoer nu want dat hebben ze echt nodig en straks ook om de jongen te voeren als die gaan komen.

Veel succes met je nestje.
Groetjes,  Paul