8 mei 2025, 02:23:14

erfelijk ?

Gestart door Lique, 30 september 2005, 19:09:00

« vorige - volgende »

Lique

30 september 2005, 19:09:00 Last Edit: 30 september 2005, 19:12:21 by Lique
Hoi allemaal,

Vorig jaar heb ik uit Chico en Jerry een paar jongen gekregen.
1 van hen had een schepbekje en deze heb ik gehouden.
Nu heeft ze een vriendje, waar ze 2 jongen mee heeft.
De oudste heeft alleen ook een "verkeerd" snaveltje.
Deze heeft de bovensnavel ongelooflijk lang.

Weet iemand of vergroeingen aan de snavel erfelijk zijn?
Dit is voor mij belangrijk om te weten ivm de kweek volgend jaar.

groetjes Lique

Inger m

Hoi,
Bij mijn weten kunnen vergroeiingen aan de snavel erfelijk zijn (zoals bv. afwijkende gebits standen bij konijnen). Mogelijk heeft de vogel afwijkende snavelvorm of minder sterk, waardoor de snavelhelften minder goed sluiten (zoals ook bij schepbekje het geval was). Hierdoor kunnen vergroeiingen optreden. Uiteraard kan het ook pech zijn, dat de vogel twee jongewn heeft met snavelafwijkingen. Zo te lezen gaat het om twee verschillende afwijkingen. Indien beide op iets soortgelijks te herleiden zijn, zou het idd erfelijk kunnen zijn. Ik durf dit niet concreet te zeggen, aangezien ik niet veel weet over erfelijke afwijkingen bij vogels (interessant onderwerp overigens, bij honden, katten en fretten is hier al veel meer over bekend).

Hoeveel jongen heeft de vogel al gehad? Met dezelfde partner?

Ik zou de vogel nog niet direct uit sluiten van de kweek, tenzij je meer aanwijzingen hebt.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Lique,

Ik denk dat het zeker erfelijk kan zijn want ik heb laatst op discovery ook een programma gezien waar ze een proef deden met kippeeieren.
Hier werd iets aan het embrio toegevoegd en alle kuikens kregen een dubbele snavel.
Dus als een van beide ouders dat doorgeeft kan het inderdaad wel eens zo zijn dat de jongen dezelfde problemen hebben helaas :(

Groetjes, Paul

Inger m

Citaat van: Paul op  1 oktober 2005, 02:38:41
Hoi Lique,

Ik denk dat het zeker erfelijk kan zijn want ik heb laatst op discovery ook een programma gezien waar ze een proef deden met kippeeieren.
Hier werd iets aan het embrio toegevoegd en alle kuikens kregen een dubbele snavel.
Dus als een van beide ouders dat doorgeeft kan het inderdaad wel eens zo zijn dat de jongen dezelfde problemen hebben helaas :(

Groetjes, Paul

Hoi,
Wat betreft Discovery is er ws achteraf iets aan het ei toegevoegd, waardoor de kuikens dubbele snavels kregen (wel apart), maar dat is niet iets erfelijks. (Ik had die reportage ook graag gezien).

Iets erfelijks wordt pas zichtbaar/ merkbaar bij het jong als de eigenschap dominant aanwezig is, of wanneer beide ouders het bij zich dragen. Dieren en mensen dragen veel ongewenste erfelijke eigenschappen bij zich, maar de meeste blijven verborgen, omdat ze worden overstemd door goede eigenschappen.
Niet alle aangeboren afwijkingen zijn erfelijk. Sommige afwijkingen ontstaan door ziektes of voedingsgebreken van het ouderdier. Het is niet makkelijk om er een oorzaak voor te geven.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

CitaatHoi,
Wat betreft Discovery is er ws achteraf iets aan het ei toegevoegd, waardoor de kuikens dubbele snavels kregen (wel apart), maar dat is niet iets erfelijks. (Ik had die reportage ook graag gezien).

Hoi Inger,

Ze hadden inderdaad de eieren open gemaakt en iets toegevoegd en daarna weer dichtgemaakt om bepaalde erfelijke afwijkingen te onderzoeken.
Zo hadden ze ook een varken met 2 neuzen in dat onderzoek.
Het was zeker interresant om te zien het ging er  over dat ze met dat dna gingen rommelen en een of andere barriere werd opgeheven door die stof toe te voegen en daarom kwamen die afwijkingen.
Het had dus wel met onderzoek naar erfelijkheid te maken in die docu.

Groetjes, Paul

Lique

Hoi Paul en Inger,

Bedankt voor jullie reacties.

Scheppie en Rocky hebben nog niet eerder een nest gehad, dit is hun eerste nest.
Ook zal dit het laatste nest zijn, omdat beide ouders ontzettend plukken. Er zat werkelijk geen veertje meer op. Zelfs de vleugelpennen en staartpennen zijn al die weken compleet kort gehouden.

De snavelhelfden passen uitstekend op elkaar, het is alleen dat de punt van de bovensnavel onwijs ver naar beneden loopt. Ik zal nog een foto maken van het jong.

groetjes Lique

Mariska

Hoi Lique,

Ik vroeg me af of dat plukken ook erfelijk is en waarom ouders dat doen?
Ik hoop dat jij me hier antwoord op kan geven, want ik wil volgend jaar ook gaan kweken (als de 2 uitverkorenen tenminste een koppel gaan vormen) en ik wil graag goed voorbereid zijn.

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Paul

Hoi Mariska,

Ik heb hier een paar koppels die heel erg plukken helaas :(
Van de jongen van 2 verschillende koppels is hier een koppeltje gevormd en die kregen een nestje.
Omdat die twee toen ze jong waren verschrikkelijk geplukt waren vreesde ik het ergste.
Maar het bleek juist dat ze hun jongen totaal niet plukte en tot nu toe een van mijn beste koppels is.
Dus ik denk niet dat het erfelijk is maar toch een andere oorzaak heeft.
Plukken kan een voedselprobleem zijn zegt men maar ik heb echt van alles geprobeerd maar de plukkers blijven echt plukken soms zelfs al als de jongen alleen nog dons hebben worden ze al kaalgetrokken :(

Groetjes, Paul

Mariska

Hoi Paul,

Dank je voor je reactie.
Ik zie er wel tegenop dat dat kan gebeuren.
Dat lijkt me echt heel erg en dan wil ik de jongen weghalen.
Ik kan dat denk ik niet aanzien.
Maar ik ben blij dat jij zegt dat het niet erfelijk is.
Jammer genoeg weet ik niet of die van mij geplukt zijn, maar kan ik wel navragen bij Jura en Herman.
In ieder geval bedankt vor je snelle reactie.

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Paul

Hoi Mariska,

Plukken is natuurlijk nooit leuk maar ze krijgen van de ouders wel de beste voeding dus het is altijd overwegen wat je doet.
Als het niet tot bloedens aan toe is dan laat ik ze toch meestal bij de ouders ondanks het plukken want de veertjes komen vaak na een paar weken toch wel weer terug.

Groetjes, Paul

Mariska

Hoi Paul,

Ja dat weet ik ook en als het niet tot bloedens toe zou zij  zou ik ze ook nooit weghalen.
Ik ben van mening dat ze (uitzonderingen daargelaten) het beste af zijn bij de ouders.
Maar ik zou het er wel moeilijk mee hebben.
Zo zit ik in elkaar.

Groetjes Mariska