Nieuwe eitjes in blok, waar er reeds jongen zitten.

Gestart door arina, 22 oktober 2005, 13:48:01

« vorige - volgende »

arina

Hallo,
In mijn binnenhok heb ik een groot blok hangen, waar een koppel valkjes met jongen zitten, die straks gaan uitvliegen.
Nu is er een andere popje bij hen in het blok komen zitten en deze heeft reeds twee eitjes gelegd...naast de jongen dus.
Nu vrees ik een beetje voor die jongen, want het jongste heb ik deze morgen wat bijgevoederd wegens een lege krop...de anderen hun kropje was niet leeg, alleen van dat ene.
Is dit normaal ? dat er een ander popje zomaar haar eitjes naast jongen van een ander legt die al zo groot zijn.
Zij zit dus iedere dag op haar eitjes, terwijl de ouders van de grootste maar af en toe naar binnen gaan.
Ik zit ook met dat ene jong...want ik ga volgende week voor een week op reis en weet niet hoe ik dit moet doen.
Kan ik het nog een week bijvoederen en dan maar aan de ouders overlaten ???
Ik hoop dat het toch gevoederd zal worden door de ouders...
Moet ik die jongen uit het blok halen en hopen dat de ouders hun verder voederen op de bodem van het binnenhok ??
Het is de eerste keer dat het andere popje eitjes heeft , en ik wil deze niet wegdoen...zij is al zo zenuwachtig en ik wil het haar gunnen om moeder te worden.

arina

Paul

Hoi Arina,

Als een jong niet goed gevoerd word kan je altijd wat bijvoeren dat is geen probleem vaak voeren de ouders dan ook gewoon nog.
Laat het popje met de eitjes de andere ouders er wel bij om te voeren ?
En hoe oud zijn ze ?
Ik heb hier een nestje op de bodem daar zijn ze geboren en dat gaat ook prima dus als ze al veertjes hebben kan je ze ook rustig in een bakje op de bodem zetten de ouders voeren dan ook gewoon door.
Als je volledig het voeren overneemt en ze na een week weer bij de ouders zet kan het voeren een probleem zijn maar voer je wat bij en laat de rest aan de ouders over dan gaat dat meestal prima.

Groetjes, Paul

arina

Dank je Paul voor je raad.
Maar het is te laat voor een van de kleintjes.
Ik had het gisteravond uit het blok genomen en zelf een voeding gegeven..het was uitgehongerd, je had het eens moeten zien schrokken aan de spuit.
Ik had het in een kooi gezet, die vol handdoeken lag voor de warmte...het had ook bijna al zijn ...neen...haar veertjes nog , want het was een popje, alleen op haar ruggetjes was het nog beetje kaal.
Zelfs om 12u heb ik nog een voeding gegeven...heeft wel niet veel daarvan gegeten, het was meer smossen.
Nu...deze morgen wil ik het halen...maar zij lag op haar ruggetje...koud...
Ik moet er wel aan toevoegen dat zij er niet goed uitzag, haar oogjes stonden beetje raar en ik had de indruk dat het tamelijk uitgedroogd was.

Ik ben toen naar de andere kleintjes gaan kijken, en deze zien er nog allemaal goed uit.
Het eitje van het andere popje heb ik vervangen door een nepeitje...met pijn in mijn hart.
Ja, jullie mogen het weten, zelfs voor een eitje heb ik verdriet..voor mij is dit een levend wezen in wording.
Wat mij wel is opgevallen is dat het tweede popje niet zelf op haar eitje lag te broeden , maar het eitje lag tussen de jongen en zij lag in een hoekje op afstand.

arina

Paul

Hoi Arina,

Jammer dat de kleine het toch niet heeft gehaald :(
Je hebt in elk geval gedaan wat je kon meer kan je gewoon niet doen.
Een eitje wat nog niet bebroed is kan je trouwens ruim een week goed houden en dan alsnog uit laten broeden als je het maar elke dag even keert.
Ik heb meerdere eitjes die al 1,5 week lagen daarna gewoon uitgebroed en dat ging prima.
Het beste is dan niet te warm en niet te koud bewaren zo rond de 10 graden.
Dus mocht je daarna nog beslissen om het terug te leggen kan dat altijd nog.

Groetjes, Paul

Karin

Je kunt het beste als het lukt ( lees : als je plek hebt )  tijdens het broedseizoen maar één koppel per kooi houden. Dat kan veel problemen voorkomen. Zo heb je meer rust onder de valkjes én voorkom je problemen zoals je nu hebt, dat een ander valkje dat blok wil hebben. Jammer dat het jong het niet gehaald heeft. Kun je misschien het andere valkje(s) tijdjelijk in een andere kooi zetten ?

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

arina

Hallo,

We zijn nu enkele dagen verder, en het gaat goed nu.
Ik heb de kleintjes uit het nestkastje gehaald en in een houten doos , bedekt met houtvezels (zelfde als dat ik in het nestkastje had gebruikt) en daar de jonkies in gelegd.
Gisteravond waren zij er al uit en hadden zich in een hoekje verstopt in de hoop waarschijnlijk dat er hen niemand zou vinden (grapje).
Deze morgen lagen zij er nog en ik heb wat houtvezels op de grond gelegd voor de warmte.
De ouders kijken er inderdaad naar om , want ze leven nog en zien er goed uit.
Het oudste jong dat reeds twee dagen zelfstandig uit het nest was gekomen, zat op een stok te roepen en de ouders kwamen meteen aangevlogen...dus zal dit met de overige twee ook wel het geval zijn.
En ik heb het eitje terug in het blok gelegd en de mama zit er nu op te broeden (liggen er reeds drie in).
Mijn vogels zitten in een voliere en hebben een binnenvlucht tot hun beschikking.
Ik had na de derde ronde de nestkastjes weggehaald omdat ik de vogels wat rust wou geven.
Maar het popje liet toen gewoon haar eitjes op de grond vallen en dat vond ik toen ook jammer.
Dus had ik haar nestkastje terug gehangen en daar legde ze nog vier eitjes in...met het bekende gevolg.
Ik had niet gedacht dat mijn tweede popje ook met een legsel zou starten zo laat op het jaar.
Maar mijn man zal een dimmer plaatsen in het binnenhok opdat het licht langer zou aan staan en de vogels meer tijd zouden hebben hun kleintjes te voeren.
Ik kan toch moeilijk de popjes van de mannetjes scheiden om geen jongen meer te hebben.
En als zij het dan perse toch willen....
Ik heb ook verwarming in het binnenhok, dus zal wel lukken.

arina

arina

De jongen leven nog altijd, alleen worden ze nu geplukt...waarschijnlijk door een oudere zus  :(