24 april 2024, 00:22:35

Geelwang lutino

Gestart door Rianne, 21 september 2005, 10:46:45

« vorige - volgende »

Rianne

Ik ben al een tijd op zoek naar een Geelwang Lutino (gepareld) popje maar het valt echt niet mee. Het zijn voornamelijk cinnamon of wildkleurtjes, en dan bont of gepareld.
Is het zo lastig om deze mutatie te kweken?

Kirsten op haar werk

Hoi Rianne,

Ja ik vermoed van wel,.
Aangezien een popje geen split geelwang kan hebben (ja autosomaal dominant,. maar niemand kan vertellen wanneer dat is, dus ga ik ervanuit dat het gewoon niet kan :-\)
Moet je er een man opzetten die zowel split geelwang heeft als split lutino. De splitten moet dan ook nog van de kant de pop komen anders vererft het niet naar de jonge popjes toe.
pff wat een verhaal is het eigenlijk als ik het zo lees,. hahah

Je moet dus een split geelwang x2 en split lutino x2 vinden om er popjes lutino geelwang uit te kunnen kweken.....
Kijk en als je die éénmaal hebt dan ben je er nog niet,. want een lutino geelwang op een man split geelwang zetten, daar krijg je geen geelwang lutino´s uit.... de man  moet dus ten alle tijden weer een split geelwang en split lutino hebben,,.. alleen maakt dan niet meer uit of de splitten van pop komen of van de man,. (wel allebei van dezelfde,.pfff )

Het zal vast nog anders kunnen, maar deze berekening heb ik eerder gemaakt,. het is dus een aardige uitdaging om deze mutatie te kweken,.. en dan ook nog zonder kale plek :P
maargoed zo blijven we lekker bezig met onze hobby,. haha

Groetjes
Kirsten

ps, als iemand een fout in mijn gedachte ondekt, hoor ik het uiteraard erg graag,.. of een aanvulling..

Kirsten op haar werk

even een aanvulling van mijn kant...
Ik ben uitgegaan van een wildkleur mbt de man, aangezien dit toch wel de meest voorkomende variant is.
Als je bijv een witmasker neemt split geelwang/lutino is het niet meer nodig om de splitten te hebben van mannelijke kant bijv, maar zijn er meer variaties mogelijk.

Je kan ook bij de mutatietabel kijken en dan de omgekeerde versie,. Je moet er alleen wel vanuit gaan dat je geen twee geelwangen gebruikt..

Groetjes weer
Kirsten

Rianne

Ik heb een cinnamon split geelwang, als ik daar een geelwang lutino geparelde tegenover zet, is 1 van de jongen een geelwang split voor lutino, cinnamon en gepareld. Zet die tegenover een geparelde lutino, en je krijgt weer geelwang gepareld lutino.

Ik heb al zitten rekenen, en het is niet eenvoudig. Waarschijnlijk zijn ze nog hardstikke duur ook.

Kirsten op haar werk

klopt, ze zijn erg duur inderdaad,.

Ik heb er dus één gezien in belgië, echt prachtig, maar niet te koop. Ik ga eerst maar eens kijken wat mijn koppel volgend jaar gaat doen en dan kijken we wel weer verder.
Ik wil ook mutaties blijven kweken, die voor ´niet´kwekers goed betaalbaar blijven en geelwangen zijn momenteel eigenlijk alleen populair bij mensen die ermee willen kweken.
Ik denk als we zo een aantal jaar doorgaan, de geelwang ook minder populair wordt en dus beter betaalbaar,.

Groetjes,
Kirsten



Rianne

21 september 2005, 12:39:20 #5 Last Edit: 21 september 2005, 16:45:48 by Rianne
Alles wat net nieuw is, is duur natuurlijk. Ik vroeg aan Lique waar de foto van de mutatie pagina vandaan kwam. Die hadden ze gemaakt op een show in Duitsland. Ik geloof dat ie 300 euro kostte toen. :o
Het gaat mij op zich niet zo zeer om het kweken van geelwangen maar ik vind ze gewoon prachtig.
Dit zou ik eruit krijgen als ik Ayko aan zo'n popje koppel:

Ouders:
Vader=Cinnamon split voor {X1:Geelwang (rec.)}
Moeder=Gepareld Lutino Geelwang (rec.)

Nageslacht:
Jonge man
50.0 % Geelwang (rec.) split to {X1:Cinnamon} {X2:Gepareld} {X2:Lutino}
50.0 % Wildkleur split to {X1:Cinnamon} {X2:Gepareld} {X2:Lutino} {X2:Geelwang (rec.)}

Jonge pop
50.0 % Cinnamon Geelwang (rec.)
50.0 % Cinnamon

Met de jonge mannen zou je dan weer lutino geparelde geelwangen kunnen kweken.

Kirsten op haar werk

Ze zijn ook echt prachtig,. Toen ik haar in het echt zag, was ik helemaal verliefd,. haha
Ik hoop dat je haar vind,. helaas heb ik zulke jongen voorlopig nog niet,. Ik moet eerst eens afwachten of mijn fallow ook daadwerkelijk split voor geelwang is,. Zodat hij samen met m´n cinnamon geparelde geelwang pop split fallow, voor fallow jongen en geelwangen gaat zorgen ;) :D

Groetjes
Kirsten

Rianne

Ja, ik was ook op slag verliefd toen ik die foto zag ;D
Ergens vind ik het wel jammer dat er veel met cinnamon geelwangen word gekweekt, zo krijg je natuurlijk nooit lutino's ;D

Kirsten op haar werk

Zo hoop ik dus in de toekomst fallow geelwangen te kunnen kweken ;) :D, maargoed dat is nog ver weg!,.


Kirsten op haar werk

Ja klopt, maargoed het blijft natuurlijk moeilijk kweken,.
Wie weet komen er meer lutino´s in de toekomst :D

Groetjes
Kirsten


♪ Marlies

Hoi Rianne,

Valt niet mee hè. Ik heb nog een mailtje naar een kweker in Belgie gedaan, maar nog steeds geen antwoord gehad. Balen hoor. Het is toch een kleine moeite om even een berichtje terug te sturen. :-\ Maar ja, we wachten nog maar even af, misschien kijkt hij niet dagelijks naar z'n mail.
Mocht er iets uit komen, dan laat ik het je weten. ;D

Groetjes Marlies

Rianne

Ik heb ook gezocht in het Duits, gelbwangen Nymphensittich, maar mijn Duits is zoooo slecht dat ik het niet kan volgen!

Kirsten op haar werk

Hoi Marlies,

Als je Bernard bedoeld, kan het inderdaad wel kloppen dat het even duurt voordat je bericht terug krijgt. Die man heeft een eigen transportbedrijf en daarnaast een hoop vogels..
Erg druk dus allemaal. Verder is het een erg sympathieke man met een erg goede kennis van zaken,. Heb al een hoop van hem geleerd :D

Groetjes
Kirsten

ps Hij heeft dus een lutino geelwang., maar deze heeft dit jaar geloof ik niet voor jongen gezorgd. Wellicht weet hij wel waar je nog meer zou kunnen informeren,. maar hou er rekening mee dat ze erg prijzig zijn

Rianne

Daar bereid ik me ook op voor... ik schat zelf boven de 200 euro.

♪ Marlies

21 september 2005, 17:04:55 #14 Last Edit: 21 september 2005, 17:07:26 by marlies
Hoi Kirsten,
Het is niet Bernhard hoor maar een andere Belgische kweker.
Ik ga maar in Belgie zoeken, want in Nederland gaat het denk ik niet lukken.
Gewone geelwangen zijn ook vrij duur,dus ik ben voorbereid. :-\
Ik ga wel voor een man, want dan kweek ik zeker lutino geelwangen. ::)


Groetjes Marlies