4 mei 2025, 14:23:32

mijn eerste ervaring handtam maken

Gestart door Betacarr, 13 september 2005, 12:39:35

« vorige - volgende »

Betacarr

Het was onze eerste poging om 'n valkje handtam te maken en dat is prima gelukt. :)
Zij (ons Apie) zit zo graag bij ons dat ze zou uitbreken.We hadden wel het geluk dat iemand ons de juiste voeding kon bezorgen, 'n mengeling van vanalles.
We zijn er heel tevreden over.
Spijtig eigenlijk, want nu hebben we eentje net uit het ei en we gaan dat ook grootbrengen met de hand.
We hopen maar dat ze dan zo tam blijven.

Rianne

Het kleintje uit het ei, voeren de ouders niet of zo?
Als je hem zelf gaat grootbrengen, alleen om het tam maken, zal ik je dat afraden. In veel gevallen gaat dat namelijk fout. De eerste week of 2 weken van z'n leven krijgt het valkje namelijk voedingsstoffen van de ouders mee die heel belangrijk zijn voor z'n afweer.
Tam maken vanuit het blok geeft hetzelfde resultaat en de overlevingskans is veel groter. Iedere dag even in de handen nemen, en hoe ouder hoe langer, en je hebt een hele tamme valk.

angel310

ik heb hier 2 hele lieve tamme valkjes van 4 weken
ze zijn door de ouders gevoerd
elke dag heb ik ze even uit het blok gehaald
en nu blijven ze al zeker een half uur op mijn schouder zitten lekker knuffelen
dus als je alleen om het tam maken ze met de hand voert
zou ik het niet doen
want die vanmij zijn ook prima tam geworden

groetjes angelique

Mariska

Hoi,

Ik heb hier 3 tamme valken waarvan ik er 1 pas 5 dagen heb en toen was ze 9 weken oud. Ik heb alleen de eerste gekocht toen hij 5 weken was en nog pap kreeg en dat kan ik je niet aanraden. Dat het met die andere goed ging is geen garantie voor dit valkje. Er gaan er veel dood door handopfok.
Ik hoop dat je je idee herziet, want het is echt niet nodig en het neemt veel risico's met zich mee.

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

patty_dordtse valkjes

hallo,

ik heb zelf de ervaring gehad dat ze vanuit het ei door mij werden gevoerd doordat ik niet anders kon.
ik kon het piepende ei niet door laten gaan doordat de ouyders er niet meer op gingen zitten.
heb ze onder een warmtelamp gelegt en alle 5 kwamen uit met 1 ervan complicaties al.
dus die leefde niet lang.
5 eitjes waarvan 1 tje na 1 dag overleden.
toen waren het er nog 4 waarvan het 4de jong na 3 weken overleed dat is al erg genoeg je bent dan al sow gehecht.
en dan jong 1 van 6 weken oud die overleed.
dan breekt je har\tje heel erg.

een valkje die zelfstandig eet die kan net zo tam worden heb er zelf genoeg.

ik raad het je echt af.

patricia
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

Mariska

Hoi Patricia,

Wat erg voor je. Maar jij heb wel ontzettend je best gedaan. helaas is dat niet altijd genoeg. En dat wil ik ook graag duidelijk maken aan de vraagsteller. Je heb er zelf ook zoveel verdriet van als het misgaat en het valkje is er ook niet bij gebaat als je haar met de hand opvoed terwijl het NIET nodig is. Kijk jij had geen keus en dan probeer je er het beste van te maken. Dat is ook heel goed. Ik hoop dat ze het niet doorzet.

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

patty_dordtse valkjes

jah het is gewoon mijn mening.
als je ervoor kiest alleen maar om tam te maken door te handvoeren en dan vanaf dat ze uit een ei komen  ::) ::) ::).

er zijn mensen die de keus maken en als ze die maken dan is het gevolg van dien.
het is voorhet valkje het aller beste als de ouders gewoon voeren kwa voedingstoffen die ze dan krijgen,
MAAr als je moet dan doe je alleen het valkje te redden en er zijn soms verdrietige momenten als er toch eentje overlijd.

ik heb me trosje ervaringen ervan al gehad met hulp van ria en andere.
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website