6 mei 2025, 21:36:34

Het gaat de goede kant op, maar...

Gestart door inky, 15 september 2005, 19:25:57

« vorige - volgende »

inky

Hey iedereen,

Wij hebben onze Rocky sinds 20/8, ondertussen dus bijna een maand.
Hij eet heel goed, hij fluit veel en reageert met een fluitje terug als je praat tegen hem.

Hem lokken met trosgierst lukt in het begin langs geen kanten (en nu nog niet hoor)
Dus ik heb hem op een lange smalle stok laten zitten en dan haalde ik hem uit zn kooi. En dan kreeg hij trosgierst, en dat at hij in het begin dan ook niet hoor.
Nu eet hij het graag, maar ik weet niet of ik hem er mee kan lokken. De appel gisteren zei hem ook niks.

Maar nu, als ik hem uit zn kooi wil halen dan flappert hij altijd heel zn kot rond tot dat hij op de stok zit. Is hij dan nog bang of is het iets anders? Hij kruipt ook nooit rechtstreeks op mn vinger, hij wil altijd via het stokje.
Dus als hij op de grond zit en ik hou hem mn vinger voor, dan blijft hij zitten, pak ik het stokje dan stapt hij daar wel op.
Trapje lopen kan hij ook goed en flink.
Hij heeft zelf ook een houten trap die hij sinds gisteren heel goed kan opklimmen. Afklimmen is voor later.

Hij zit hier nu flink op mn schouder en hij zit bijna nooit echt stil he. Tis een een echte wiebelrat.

Ik wil ook graag dat hij graag in bad gaat (doucheke)
Ik heb al es geprobeerd in bad en daar begon hij weer wild te flapperen en te hijgen en toen ik het een aantal dagen geleden in de afwasbak deed, bleef hij wel schoon zitten maar hij zat toch weer te hijgen. Ik heb een beker genomen en zachtjes wat water over zn kopje en lijfje gedaan zodat hij een beetje gewoon kan worden. En dan dronk hij toch zo een beetje van dat water. Hoe kan ik hier in verder gaan?

En dan dat hijgen nog? Is dat van de schrik dan of is het iets anders.

Sorry, tis een beetje lang geworden maar ik hoop op jullie hulp en ik wacht op jullie tips.

inky

16 september 2005, 12:57:04 #1 Last Edit: 18 september 2005, 20:19:52 by inky
Alez seg al 47 mensen hebben dit gelezen en niet 1 die me een beetje  kan helpen ??? ??? ???

Inger m

Hoi,
Als ik zo je verhaal lees, is je vogel aan bepaalde dingen nog niet toe. De vogel fladdert weg, dus heeft angst voor je hand. Op het stokje wil de vogel wel. Dit is meer vertrouwt.

Daarnaast schrijf je dat de vogel fladdert en hijgt zodra je hem in bad wilt doen. Dit zijn allemaal tekenen van angst!

Begin bij het begin en ga eerst een vertrouwensband opbouwen met de vogel. Steek je hand niet in de kooi, zolang de vogel bang is. Kom voorzichtig steeds dichter in de buurt van de vogel, wanneer de vogel angstig reageert, stop er dan mee.

Het komt er globaal op neer, dat je momenteel te veel van de vogel verwacht. Het feit dat de vogel steeds wegfdladdert, zorgt ervoor dat je de vertrouwensband als het ware beschadigd. Laat het badderen/ sproeien nog maar even achterwege, zoalg de vogel nog angst vertoont voor de hand.

Op het forum staan veel tips over het tammaken van valkparkieten.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Ozzie

Kijk eens bij de topic "Zo maak je je valkje tam!"

Veel succes!

Groeten Wendy

Rocky en Coco: nu de schatjes van Caroline