20 april 2024, 00:40:37

Pop plukt...waarom?

Gestart door aakab, 14 september 2005, 21:11:27

« vorige - volgende »

aakab

Ok het volgende is aan de hand.

Ik heb 6 vogeltjes in mijn 'ruime' buiten voilere. Nu heb ik twee mannetjes die het leuk vinden om hun poppen te plukken (de een doet het al jaren, maar de nieuwe pop pikt het niet dus dan gebeurt het ook niet).

Echter heb ik sinds 2 jaar een nieuwe pop erbij, en werd deze in de begin tijden telkens geplukt door het ene mannetje (zij was verliefd op hem, maar hij wilde haar niet omdat hij al iemand had...). Tegenwoordig word ze niet meer zoveel geplukt maar plukt ze der zelf helemaal kaal :(
Zo is haar onderbuik geheel kaal en ook haar rug bevat bijna geen veren meer.

Ik moet wel zeggen dat deze pop al vanaf dag één vrij vreemd was. Ze maakt derzelf bijna nooit schoon (soms wel..maar bijna nooit haar staartveren). Zo heeft ze ook gewoon zwarte dingetjes in haar verenpak (gewoon viezigheid, geen luizen ofzo).

Dus wie o wie kan me helpen? Het volgende heb ik al geprobeerd:

- Meer speelgoed
- Vitamines

Riny

Hallo Aakab
Bij andere vragen staat een recept voor brandnetelthee want schijnt te helpen tegen plukken.
Groetjes Riny :D :D :D

aakab

Hehehe dat is wel een mooi idee inderdaad ;)
Ik heb het recept opgezocht en ga het is een keertje proberen.


Nog meer mensen met mooie oplossingen. Ik denk dat de pop zelf vooral een gedragsprobleem ofzo heeft (ze haat douche, ze haat schoonmaken..hehe vies beestje)

Inger m

Hoi,
Plukgedrag bij valkparkieten heeft vaak een medische oorzaak. Als brandnetelthee zou helpen, dan zou er niet zoveel onderzoek worden gedaan naar de oorzaken. Uiteraard kan brandnetelthee wel gezond zijn, maar kan niet de oorzaken wegnemen.

Lichamelijke oorzaken kunnen varieren van schimmelinfecties, tot virussen en bacterien. Ook orgaanafwijkingen kunnen lijden tot plukgedrag. Het beste kun je contact opnemen met een ervaren vogelarts.

Gedragsmatige plukproblemen zonder lichamelijke oorzaak komen eigenljk niet echt voor bij valkparkieten. Plukgedrag heeft vaak ook meerdere oorzaken. Er is dus waarschijnlijk meer aan de hand en niet gewoon een 'vies beestje'.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.