Valken en welke andere soort tijdens kweken?

Gestart door Rob S, 18 september 2005, 13:46:13

« vorige - volgende »

Rob S

Hallo allemaal,

Ik lees hier op het forum dat je tijdens het kweken geen valken en grasparkieten bij elkaar kunt zetten. Welke soort vogel kan er wel tijdens de kweek bij de valkparkieten in. Ik heb helaas geen mogelijkheid om de grasparkieten apart van de valkparkieten te zetten. Heeft iemand ideeën?

Alvast bedankt,
Rob

Inger m

Hoi Rob,
Het beste is tijdens het kweekseizoen om soort bij soort te houden. Grasparkieten kunnen agressief zijn naar valkparkieten, deze agressie is met name gericht aan de jongen (deze zijn immers weerloos).

Ik heb zelf jarenlang valkparkieten en grasparkieten samen gekweekt, zonder problemen. Er zijn echter wel incidenten voorgekomen.

Erg belangrijk is om ruim voldoende geschikte nestkasten op te hangen. Verder is een goede controle heel belangrijk. Zorg voor niet te veel vogels in de voliere.

In feite is de valkparkiet de meest sociale vogel om in groepen te kweken. Heel veel andere soorten vertonen agressie tijdens het broedseizoen en kunnen beter per koppel gehouden worden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Rob S

Hey Inger,

Hartstikke bedankt, het is dus eigenlijk het beste om de grasparkieten te verkopen en geheel over te stappen op valken. Maar als ik dit toch niet zou doen hoeveel koppels valken en grasparkieten kan ik dan houden in een 8-hoekige voliere met een doorsnede van 2.40 en 2.35 hoog?

Groeten Rob

Inger m

Hoi,
In een dergelijke voliere zou ik max. 2 koppels valken en 2 koppels grasparkieten houden. Maar de voorkeur heeft bv. 3 koppels valken en geen grasparkieten als je de risico's wilt uit sluiten. Zeker tijdens de kweek is rust erg belangrijk. Hou niet te veel vogels bijelkaar.

Ik heb 3 koppels valken, 1 koppel riki's en 2 grasparkietmannen in een voliere van 3.10 x 1.10 x 2.00. Dit vind ik qua ruimte voldoende vogels.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.