14 juli 2025, 22:35:48

Twee "roodogen" niet bij elkaar?

Gestart door Ozzie, 17 september 2005, 10:11:11

« vorige - volgende »

Ozzie

Een vraagje voor de kenners: ik las ergens dat het niet verstandig is om twee "roodogen" (bijv. albino en lutino) bij elkaar te zetten, ivm dat ze eventueel een nestje krijgen.

Waarom is dit zo? Ik krijg over een paar weken een lutino (pop) en zat te denken aan een albino als maatje, maar dat is misschien geen goed plan?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen hiermee. Alvast bedankt!

groetjes Wendy

Rocky en Coco: nu de schatjes van Caroline

Riny

Hallo Wendy
Lutino's en Albino's zijn zwakkere vogels.
Als je die samen een nestje laat krijgen is de kans op zwakke jonkie's dubbel zo groot.
Groetjes Riny :D :D :D

Tara

Hoi Wendy,

is het de bedoeling een nestje te krijgen? Of gewoon als kameraadjes?

In elk geval, bij mij hebben ze altijd een vrije keuze, moest ik nou plots een lutino x albino koppel hebben, ga ik hun daarom niet van mekaar scheiden.
Als hun jongen te zwak zouden zijn, kun je de eitjes later nog steeds vervangen door nepeitjes.

Groetjes, Tara

Riny

17 september 2005, 10:58:38 #3 Last Edit: 17 september 2005, 13:43:30 by Riny
Hallo Tara en Wendy
Ik heb dit jaar 2 lutino's gehad die samen gingen broeden.
Ik heb ze voor een keer hun gang laten gaan.
Het nestje is met succes groot gebracht,toch ben ik van plan om ze dit jaar te scheiden.
Ik ga er van uit dat ik gewoon mazzel heb gehad.\
Groetjes Riny :D :D :D

Marco

17 september 2005, 13:07:39 #4 Last Edit: 17 september 2005, 13:09:52 by Marco
CitaatIk ga er van uit dat ik gewoon mazzel heb gehad

Ik ben pas bij iemand geweest die had een koppel albino 's.
Al jaren kweekte hij ermee en met succes.
Dit koppel is goed voor 15 jongen per jaar ..................................................
en zonder kale plek achter op de kop.
Het is dus wel degelijk mogelijk uit zo 'n koppel goeie jongen te kweken.
Het is alleen een advies om het niet te doen ant de mogelijkheid van zwakkere vogels bestaat inderdaad, maar als de jongen goed in de veren zitten en blijven en het is een goed klikkend koppel..................................why not?

Sander

Hallo

Het is inderdaad zoals Marco zegt : het is best mogelijk om 2 roodogen op elkaar te zetten.

Natuurlijk is het logisch dat kleinere, zwakke ouders ook zwakke jongen krijgen! Zorg er gewoon voor dat het twee grote en gezonde vogels zijn, en vermijdt een kale plek achter de kuif.

Groeten
Sander