2 mei 2025, 13:53:17

pleegouders

Gestart door Barbara, 11 juni 2003, 02:34:07

« vorige - volgende »

Barbara

11 juni 2003, 02:34:07 Last Edit: 11 juni 2003, 02:35:59 by Barbara
Hoi,

heeft iemand ervaring met valkjes als pleegouders voor andere vogels? Mijn moeder heeft 2 eitjes van penants (ook een parkiet geloof ik) onder haar valkpop, die een onbevrucht nestje heeft, gelegd. Ze blijft er goed op zitten.

Graag hoorik ervaringen hiermee!

Alvast bedankt!

Paul

11 juni 2003, 05:18:47 #1 Last Edit: 11 juni 2003, 05:21:38 by Paul
Hoi Barbara,
Als ze de eitjes uitbroed zal ze gewoon de jongen grootbrengen alleen zullen ze groter worden dan de moeder zelf :-)
Een penant is toch een rosella soort als ik het goed heb ?
Ik denk dat het zeker gaat lukken.
Ik heb alleen ervaring met een pleegvader die een ander jong valkje adopteerde en heel erg goed voerde :-)
Zelfs voerde hij de geadopteerde beter dan zijn eigen jong maar die werd door de moeder ook goed gevoerd.
Het valkje was trouwens al wel 5 weken wat geadopteerd werd dus dat is al best oud, als ze uit de eitjes komen zullen de ouders ze als hun eigen jongen beschouwen :-)
Mocht je moeder ooit nog eens een penant eitje over hebben als ik een nestje heb wil ik het ook wel eens proberen, lijkt me echt leuk om een ander afwijkend jong erbij te hebben.
Ik ben wel heel benieuwd hoe het afloopt, laat het in elk geval even horen.

Groetjes, paul

Barbara

Hoi Paul,

dat is een rosella soort ja. ik weet er niet veel van, maar de term penant rosella kende ik wel. Omdat ik dacht dat Rosella zeg maar de meer gedetailleerde naam was, noemde ik het meer een penant. Maar blijkbaar is 'Rosella' de 'hoofdsoort'.

Mijn moeder heeft de 2 eitjes van de penants van iemand anders, dus helaas is de kans niet groot dat ze er ove rgata houden. Misschien dat een nest van haar grasparkieten een keer te groot is.... lijkt je dat ook leuk? Natuurlijk heeft ze meerdere broedse vogels tegelijk, dus kan ze ze meestal wel ergens plaatsen, maar je weet maar nooit. En als ik nog eens hoor dat de kweker van de rosella's (oom van mij, kweekt veel verschillende vogels als hobby) pleegouders zoekt, zal ik aan jou denken. Hij heeft voor zover ik weet ook kakariki's en halsbandparkieten en ik dacht bourkes, maar dat weet ik niet zeker.

Stijn dc

hello

ik denk wel dat de valkjes die pennant gaan grootbrengen hoor!!
net als roodruggen kunnen valkjes prima pleegouders zijn!!!

SDC