8 mei 2025, 06:00:28

jongen slecht verzorgt

Gestart door adnaloj, 7 september 2005, 20:12:21

« vorige - volgende »

adnaloj

hallo

wie kan me helpen?
ik heb een nestje en die jonkies worden erguh sleecht verzorgt. hun snavetjes zijn zo vies dat is ze moet schoonmaken,! 1 van de jongen die is dood gegaan omdat zijn snavel verkleeft was van de vuil, ook de veren zijn erguh vies, en ik begrijp er niets van, het blok is schoon. ze zijn net 1 weekje en we hebben het blok net voor de eerste week verschoont en deze week ookal een keertje
het jonkie die nu is overleden was een albino! en ik vindt dit erguh jammer,
wie heeft er een oplossing? of weet hoe dit kan

groetjes jolanda

Lin

Hey,

Ik heb als bodembedekking een soort van zaagsel het heet:houtvezel. Ik geef ze een laagje van 2 cm ongeveer en duw dat goed aan zodat er geen kleine valkjes onder kunnen komen. Verder verschoon je dus ook regelmatig. Wat geef je de ouders? Je moet de ouders zaadjes geven (zonder zonnebloempitten, sommige jongen zijn er van doodgegaan), veel eivoer, groente,fruit, maagkiezel en grit uiteraard (zonder houtskool en roodsteen)en je kan ook wat vochtig brood geven. Let goed op dat er niks bederft en dat je elke keer goed vervest ook het water dus.

Hoe zien de veren eruit, zijn ze gerafeld, beestjes erop, andere vorm enz. en kan ej een foto maken van de bekjes? Het si wel apart dat ze zo vies worden.

Je geeft ze toch geen pap? En hoeveel jongen heb je? Meer dan 4 jongen kan ook problemen geven dat ze minder voeren. een albino is een zwakke mutatie bij mij gaan (denk ik) alle albino poppen dood. De overlevende albinos waren allen mannen. En er gaat vaak een jong dood vooral bij een eerste nestje. Dus misschien had dit voeren er niks mee te maken.

Hoe zien trouwens de ouders eruit eten ze goed, ogen ze niet ziek? Hebben de jongen elke keer de kropjes vol?

Zijn erg veel vragen maar des te meer we weten des te meer we de oorzaak kunnen vinden want misschien ligt het niet aan het vuil.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Riny

Hoy Jolanda
In tegenstelling tot bij Lin heb ik een dikke laag hutvezel liggen wel 7 cm dik.
Wel goed aangedrukt.
Ik haal iedere dag de poepjes eruit en dat scheelt veel,de jongen blijven veel schoner.
Groetjes Riny :D :D :D

adnaloj

hai ik heb alle ingredienten om de valkjes in een zo goed mogelijke contitie te krijgen als ze willen.. ze zijn dan ook allemaal uitterst mooi in de veren, geen beesies of wormen,

ik heb inderdaad ook hout in het blok liggen het kleinere soort. die gebruik ik altijd en bij de andere nesten heb ik geen enkel probeem. ongeveer 1 keer in de week verschoon ik de blokken soms vaker als er meer jongen zijn,
verder hebben ze alles wat hun hartje kan begeren speeltjes goed voer groen voer grit maagkiezel noem maar op.

vanmorgen heb ik weer een doodt jonkie gevonden ik hun blok terwijl het andere nestje het prima doet, de ouders zijn ook gewoon schoon...

ik weet het echt niet meer, waar ik nu aan zit te denken om het jonkie buiten neer te zetten in de hoop dat mijn beste opvoedster het overneemt...  ::)
maar ik weet niet of dat gaat lukken  :-\

groetjes jolanda

adnaloj

8 september 2005, 13:17:21 #4 Last Edit: 8 september 2005, 13:19:22 by adnaloj

dit zijn foto's van het jonkie
en de huis is nogal rood :S
ik heb het jonkie met cleo (DE MOEDER!) laten kennis maken,. en ze viel als een blok voor hem/haar, ik hoop dat het nu allemaal goed gaat met zijn adoptie moeder,

groetjes jolanda

ps cleo heeft nog nooit een dood jonkie gehad! en allemaal super mooi!

Riny

hoy jolanda
Ik hoop voor je dat het lukt en dat de rest blijft leven.
groetjes Riny :D :D :D

adnaloj

jah ik hoop het ook :D

maar ik kan het maar niet verklaren wrm het jong zo rood huidje heeft, vindt k zo raar :S

groetjes jolanda

Riny

Hoy Jolanda
Ik zou het ook niet weten ,bij mijn valkjes heb ik zoiets nog nooit gezien.
Groetjes Riny :D :D :D

Lique

Compleet uitgedroogd!  Ze zijn véél te mager.
Deze valkjes gelijk warm zetten en voeden met Nutribird met druivensuiker.
Goed idee om Feld even te bellen om Osteovit te bestellen en Calcitad.
Hopelijk ben je nog op tijd om deze jongen te redden :-\

groetjes Lique

adnaloj

hoe ga ik dat nou doen liqeu???
ik heb het nog nooit gedaan en ik heb ook geen spuit, nutribirt wel, maar hoe zitten die verhoudingen dan? en hoevaak moet ie dan eten???
groetjes jolanda

adnaloj

hai,

ik heb net nog in het blok gekeken, maar hij heb ze krop wel vol, hou ka nhet dan dat ie uitgedroogt???  :-\

groetjes jolanda

Riny

hoy Jolanda
Ik zou toch maar doen wat Lique je aanraadt,ze heeft er verstand van.
Spuitjes kun je heus wel krijgen bij de apotheek,jekunt het beste vragen naar die van 1 ml.
De verhoudingen staan op de gebruiksaanwijzing die bij de nutribird zet.Maar geef de jonkie's eerst wat water met druivesuiker voor het vocht.
Groetjes Riny :D :D

adnaloj

jah ik weet dat liqeu er heel veel verstand van heeft,...
maar omdat ie wel zijn krop vol heeft begrijp ik het niet zo, dus hoop ik eerst daarop een antwoord op te krijgen...
ik controleer wel elk uur hoe het gaat en hoe het gaat met het jonkie, hij blaast naar me als ik het blok open maak. hihi wel grappig.

groetjes x jolanda

carco

Hoi

Is het inderdaad nu op het moment niet beter om even af te wachten?
Je hebt het jong toch pas net overgelegd bij de pleegmoeder?
Misschien voert zij beter dan de eigen moeder en heeft het jong daarom nu wel een goed gevulde krop??
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Lin

Hey,

die jongen zien er inderdaad niet goed uit. En als de ouders goed gaan voeren dan kan je nog bij gaan voeren. Niet afwachten hoor! Trouwens als je een nestje begint moet je altijd nutribird hebben als je goed voorbereid bent.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)