8 mei 2025, 06:36:16

rare vraag?

Gestart door Monky, 3 september 2005, 21:59:41

« vorige - volgende »

Monky

Het is misschien een rare vraag, maar ik ben een leek op dat gebied. Kan een valkje jongen krijgen als er verder geen broedhok of wat dan ook in de voliere zit?
Toen ik Lulac in het begin in de kooi zette bij Mauk, klom Mauk telkens op de rug van Lulac. Ik had het idee dat hij nog niet precies wist hoe "het" moest, want hij zat er telkens naast (op de bovenkant van de staart). Nu heb ik hem het laatst weer zien proberen en hij kwam zeg maar aardig in de buurt (geloof me, het heeft 5 jaar geduurd). Ik heb er eigenlijk nooit echt bij stil gestaan of het een mogelijkheid is. Moet ik me zorgen gaan maken over eventuele jongen, of werkt het niet op die manier? Ik heb geen flauw idee ???

Groetjes,
Monky

Brede W

Hoi Monky,

het hangt een beetje van het popje af of ze ook eitjes gaat leggen. Sommige popjes kiezen bij gebrek aan een echt broedhok voor een voerbakje/ donker hoekje o.i.d.
Maar als je geen jonkies wil, is dat heel gemakkelijk te voorkomen hoor. Als ze eitjes mocht leggen, kun je die vervangen door nepeitjes (of zorgen dat het eitje zich niet kan ontwikkelen door hem vroegtijdig een dag in de vriezer te leggen). Laat het popje dan wel op de eitjes zitten, anders blijft ze maar nieuwe leggen.
Mocht je toch wel jongen willen, kun je beter wel een broedhok ophangen (minder stress en beter klimaat).

Groetjes,

Wendy

Monky

Hi Wendy,
Bedankt voor je reactie. Kan dat eigenlijk nog na zo'n tijd? Het zijn niet de jongste valkjes. Hm... Ik begin te twijfelen of Lulac een pop is. Kunnen ze dit gedrag ook tonen als het twee mannetjes zijn  ??? Ik ging er eigenlijk er van uit dat het een popje was omdat ze altijd Mauk op de rug had, maar had zij/hij dan al niet eerder eitjes moeten leggen  ??? ?
Iets om over na te denken... :D

Kan iemand dit raadsel oplossen?

Monky

Jacqie

Ik heb er nog nooit van gehoord dat er 2 mannetjes het met elkaar deden, maar je weet maar nooit natuurlijk.
Wij hebben ook ooit een broedhok in de kooi gehangen (gewoon in de huiskamer) en daar is 1 jong uitgekomen. De kweker waar onze valkparkieten vandaan kwamen zei dat het haast onmogelijk was om dit in de huiskamer voor elkaar te krijgen.
Als je het echt niet wilt dan weet je wat je moet doen...eitjes vervangen door nepeitjes...
Succes ermee!

Monky

bedankt Jacqie  :)

Ik meende ergens gelezen te hebben dat ze het gedrag van het andere geslacht soms overnamen  ???
Maar als dat niet zo is dan is dat probleem opgelost  :)

En wat betreft het wel of geen jongen willen. Het is meer een kwestie of het verstandig is. Ze zitten namelijk bij grasparkietjes en een Rosella. Is dat niet te onrustig voor ze?
Het lijkt me hardstikke gaaf om van die kleine doppeltjes te hebben ;D. Misschien als ik straks mijn nieuwe kooi heb in het nieuwe huis. Ik wil dan ook wat tamme valkjes nemen.
Hoe meer zielen hoe meer vreugd ;D ;D

Groetjes,
Monky

Riny

Hoy Monky
Als je er mee wil gaan kweken zul je ze toch moeten scheiden van de Rosella's en de grasjes,dit om grote problemen te voorkomen.
Groetjes Riny :D :D :D

Monky

Hi Riny,

Dat vermoeden had ik al  :)
Ik kijk wel wat ik doe als het daadwerkelijk gebeurd. Op dit moment is het alleen nog theorie. Het is al deze tijd nog niet voorgekomen, maar door het lezen van deze site realiseer ik me wel dat het een kleine mogelijk is. :)
Only time will tell...  ;D