8 mei 2025, 06:36:16

rare vraag?

Gestart door Monky, 3 september 2005, 21:59:41

« vorige - volgende »

Monky

Het is misschien een rare vraag, maar ik ben een leek op dat gebied. Kan een valkje jongen krijgen als er verder geen broedhok of wat dan ook in de voliere zit?
Toen ik Lulac in het begin in de kooi zette bij Mauk, klom Mauk telkens op de rug van Lulac. Ik had het idee dat hij nog niet precies wist hoe "het" moest, want hij zat er telkens naast (op de bovenkant van de staart). Nu heb ik hem het laatst weer zien proberen en hij kwam zeg maar aardig in de buurt (geloof me, het heeft 5 jaar geduurd). Ik heb er eigenlijk nooit echt bij stil gestaan of het een mogelijkheid is. Moet ik me zorgen gaan maken over eventuele jongen, of werkt het niet op die manier? Ik heb geen flauw idee ???

Groetjes,
Monky

Brede W

Hoi Monky,

het hangt een beetje van het popje af of ze ook eitjes gaat leggen. Sommige popjes kiezen bij gebrek aan een echt broedhok voor een voerbakje/ donker hoekje o.i.d.
Maar als je geen jonkies wil, is dat heel gemakkelijk te voorkomen hoor. Als ze eitjes mocht leggen, kun je die vervangen door nepeitjes (of zorgen dat het eitje zich niet kan ontwikkelen door hem vroegtijdig een dag in de vriezer te leggen). Laat het popje dan wel op de eitjes zitten, anders blijft ze maar nieuwe leggen.
Mocht je toch wel jongen willen, kun je beter wel een broedhok ophangen (minder stress en beter klimaat).

Groetjes,

Wendy

Monky

Hi Wendy,
Bedankt voor je reactie. Kan dat eigenlijk nog na zo'n tijd? Het zijn niet de jongste valkjes. Hm... Ik begin te twijfelen of Lulac een pop is. Kunnen ze dit gedrag ook tonen als het twee mannetjes zijn  ??? Ik ging er eigenlijk er van uit dat het een popje was omdat ze altijd Mauk op de rug had, maar had zij/hij dan al niet eerder eitjes moeten leggen  ??? ?
Iets om over na te denken... :D

Kan iemand dit raadsel oplossen?

Monky

Jacqie