2 mei 2025, 02:28:26

Wat is hier aan de hand?

Gestart door Quendi, 8 september 2005, 20:31:00

« vorige - volgende »

Quendi

Hoi iedereen. Ik had altijd gedacht een gepareld lutino popje te hebben met kans op bont, of split bont (kan je dus niet goed zien bij lutinos). Dat dacht ik altijd aan de hand van mutatieleer. Maar Willie (zo heet hij/zij) gedraagt zich helemaal als een man. Breed lopen, fluiten, praten en gewoon macho gedrag.

Maar, als je naar willie kijk, dan zie je geen spots aan de binnenkant van de vleugenpennen. Nog 2 staartpennen met een lange velgele streep. De rest van de staartpennen zijn dof lichtgeel. Dus lijkt het alsof bijna al de pennen met 'vissengraat' al vervangen zijn. Willie is nu 1 jaar oud. Heeft geen velle wangvlekken. 

Willies ouders zijn:
Papa wildkleur
mama lutino (mogelijk gepareld, want ze heeft pareltjes, maar niet duidelijk te zien)

De jongen die eruit kwamen waren: bont geparelde pop, lutino man, lutino gepareld (willie). Je zag duidelijk verschil in het nest, wie lutino gepareld was en wie lutino was.

Wie weet was willies geslacht is?

carco

Hoi

Ik ben aan het rekenen geweest en volgens mij moet het dit zijn aan de hand van de jongen die je aangeeft.
Ik denk dat de vader een geparelde wildkleur is anders kom ik niet aan een bont gepareld jong.
En de moeder is volgens mij geen geparelde lutino, maar een bonte lutino.
Je zou dan dit krijgen:

Moeder:bont lutino
Vader:gepareld split voor bont {X1:  lutino}

man afkomst:
25% lutino split voor bont {X1:  gepareld}
25% wildkleur split voor bont {X1:  gepareld} {X2: lutino}
25% bont lutino split voor {X1:  gepareld}
25% bont split voor {X1:  gepareld} {X2: lutino}

pop afkomst:
25% lutino gepareld split voor bont
25% gepareld split voor bont
25% bont lutino gepareld
25% bont gepareld

Dus als Willie een geparelde lutino is dan is het een pop, maar het kan misschien ook een bonte lutino zijn en dan is het dus wel degelijk een man!!
Ik hoop dat ik het zo goed gedaan hebt, anders hoor ik het vast wel van anderen.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Marco

8 september 2005, 22:57:07 #2 Last Edit: 8 september 2005, 22:59:26 by Marco
Gezien je omschrijving van het gedrag en het ontbreken van de spots onder de vleugels zou je zeggen dat het een man is.

Ik kom met de mutatieleer ook niet verder dan Caroline.
Gezien de jonge die je omschrijft kan ik geen combinatie tevoorschijn toveren waaruit lutino en lutino geparelde mannen komen.

(quendi)

Hoi, bedankt voor jullie reactie. Ik weet het dus nog steeds niet. in het nest was willie echt gepareld. haar broertje is lutino, maar die lijkt nu ook wel lichte parels te hebben, maar had het volgens mij niet toen hij jong was.

klopt het dat geparelden geen spots hebben aan de binnenkant van de vleugels op de veren? (wat je bij jonge wildkleuren en volwassen poppen ziet). Want ik heb een bont geparelde pop, en heeft die spots niet gehad. En mijn gewone lutino heeft ze ook niet gehad (die uit hezelfde nest komt als willie)

Quendi

hey, ik heb dus iets ontdekt.. Het lutino mannetje, blijkt dus geen mannetje te zijn maar een pop... Ze heeft duidelijk spots aan de binnenkant van de vleugels. Nu zal het wel duidelijker worden, en is willie een man, en de lutino een pop.

Alleen, nog 1 ding dat ik graag wil weten. Toen de lutino geboren werd, had ze geen parels, nu lijkt ze dat dus wel te hebben. is hier een verklaring voor? Toen ze heel jong was, had ze ook geen spots, maar eerder effen, nu heeft ze dat wel heel duidelijk.