5 mei 2025, 01:07:42

Albino nachtblind???

Gestart door Mariska, 12 september 2005, 21:24:05

« vorige - volgende »

margreet

hallo Marco,

Wij allemaal toch als het donker is, heeft niet te maken met slecht zien, maar te maken met het feit dat je niets ziet. Nachtblind heeft te maken met de afstanden in het donker niet goed  in te kunnen schatten, zeer gevaarlijk bij autorijden in het donker, maar gelukkig doen valkjes dat niet.

groetjes Margreet

Marco

CitaatNachtblind heeft te maken met de afstanden in het donker niet goed  in te kunnen schatten, zeer gevaarlijk bij autorijden in het donker, maar gelukkig doen valkjes dat niet.

Er zijn veel parkieten die zich doodvliegen (vlogen) 's nachts in de voliere omdat ze ergens van geschrokken zijn, terwijl dit risico minder is als ze overdag ergens van schrikken.

Christine

mijn lutino is ook serrieus geschrokken door iets, ze had een nageltje over! ik wist al van daar voor dat ino's nachtblindheid zijn maar dat dan iedereen zou verschieten wist ik niet. ik zit met 4 valkparkieten en alle vier zijn ze geschrokken :-\

*-*Rust zacht lieve Amy :'(*-*

Groetjes van: Flutty, Freya, Jazzy, Baïsha, Nicky, Ricky, Miko, Tosca, Dario, Cathy, Toby, Snowy, Timmy,  Simba, Ozzy, Diégah, Bounty, Mochita, Angelo, Gloria, Mumble, Khalina, Lyna, Lobke, Christy en Kobe **Fien, Luna, Amy & Sunny**

Mariska

Hoi Christine,

Maar weet je niet waardoor? En had je het idee dat dat te maken had met nachtblindheid?

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Inger m

Hoi,
Met mijn vraag haak is dus in op de opmerkingen van Marco. Er wordt constant beweerd dat ino's nachtblind zijn. Terwijl ik me afvraag of het gezichtsvermogen tussen ino's en andere mutaties nu werkelijk zoveel verschilt in het donker?

Ino's hebben vermoedelijk wel een verhoogde lichtgevoeligheid, maar dit heeft geen verband met nachtblindheid.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mariska

Hoi Inger,

Ik zou hier ook graag meer over weten. Vind het wel interessant en ook belangrijk voor mijn valkje. Maar heb jij daar niks over geleerd met je studies? Want ik heb het idee dat er niet zoveel van bekend is.
Je ziet ook hoe gauw de reacties binnen stroomde toen ik dit topic hier neerzette. De meningen zijn verdeeld en wat is nu waar? Lastig he?

En aan Marco zou ik willen vragen hoe het komt dat hij zo ontzettend zeker is van zijn zaak?

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Marco

CitaatIno's hebben vermoedelijk wel een verhoogde lichtgevoeligheid, maar dit heeft geen verband met nachtblindheid.

Dit is ook wat bij mij bekend is, ook bij de mens.
Van verhoogde lichtgevoeligheid heb je in het donker geen last lijkt me.

CitaatEn aan Marco zou ik willen vragen hoe het komt dat hij zo ontzettend zeker is van zijn zaak?

Dit heb ik me laten vertellen maar heb het ook eens ergens gelezen.
Ook moet ik hierbij vermelden dat ik ook andere vogels als kanaries, zebravinken enz. heb gehad.
Bij geen van de andere soorten heb ik 's nachts ooit paniek geconstateersd in de voliere.
Bij de parkieten, alle soorten die ik heb gehad gebeurde dit bij grote regelmaat met in het ergste geval het doodvliegen.

Mariska

Hoi Marco,

Dank je voor je antwoord. ik was gewoon benieuwd. Ik heb hier ook een kanarie zitten en die vind het juist heerlijk als het donker is. Met de valkparkieten heb ik weleens paniek gehad 's nachts, maar vanaf boven zie ik natuurlijk niet waar dit aan ligt. Ik dacht eerst steeds dat ze een vlieg of een mug in hun kooi hadden en daarvan schrokken. (wat natuurlijk ook kan).

Groetjes Mariska

Lin

Hey,

volgens mij is het ook zo dat de rood ogen natuurlijk ook een minder stevig veren pak hebben. daardoor zijn vaak eerder ook veren of plekken te vinden bij de roodogen omdat je dat eerder ziet dan bij een wildkleur.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Mariska

Hoi Lin,

Het valt mij wel op dat ik eerder haar huid zie als bij die anderen. Als er even een veertje niet goed zit zie ik zo die rose/rode huid zitten. Ik was gelijk bang voor een kale plek, maar dat is het volgens mij niet.

Groetjes Mariska

Lin

Hey,

Dat zie je gewoon veel sneller de huid of beschadigingen dat klopt.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Mariska

Hoi Lin,

Dus dat is gelukkig normaal. Hoef ik me daar geen zorgen over te maken. Verder doet ze het ook heel goed hoor voor eentje van 10 weken.

Groetjes Mariska

Inger m

Citaat van: Mariska op 15 september 2005, 14:38:14
Hoi Inger,

Ik zou hier ook graag meer over weten. Vind het wel interessant en ook belangrijk voor mijn valkje. Maar heb jij daar niks over geleerd met je studies? Want ik heb het idee dat er niet zoveel van bekend is.
Je ziet ook hoe gauw de reacties binnen stroomde toen ik dit topic hier neerzette. De meningen zijn verdeeld en wat is nu waar? Lastig he?

Hoi Mariska,
Dit heb ik idd niet bij mijn studie geleerd, maar dat past ook niet binnen het doel van de studie. Ik denk ook niet dat de parkiet hierbinnen hoort te vallen. Het gaat voor deze vraag te ver om op de inhoud van mijn studie in te gaan.

De meningen zijn verdeeld, omdat niemand echt de waarheid weet. Athans ik heb nog geen enkel wetenschappelijk onderbouwd antwoord kunnen vinden over nachtblindheid bij ino's. Daarom moet je goed opletten, wat er op een forum wordt gezegd.

Wat Marco zegt over nachtelijke paniek bij parkieten, dat klopt. Dat heb ik zelf ook meegemaakt bij mijn vogels, maar dat waren niet perse ino's.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mariska

Hoi Inger,

Dank je voor je reactie. Het heeft dus ook niet veel zin om te zoeken naar wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken.
Ik hou haar gewoon heel goed in de gaten en pas daar evt de kamer en verlichting op aan.
En ik hou zeker de verhalen op het forum in de gaten.

Groetjes Mariska