5 mei 2025, 23:31:33

wel goed of niet goed

Gestart door Ilse, 30 augustus 2005, 15:44:58

« vorige - volgende »

Ilse

hallo,
als ik mijn valkje buiten heb eet hij boomschors van een berk.
Is dat wel goed?

groetjes Ilse

Riny

Hallo Ilse
Hoe kan je valkje daar dan bij komen?
Je bedoelt toch zeker niet dat hij zonder kooi buiten is,of wel?
Groetjes Riny :D :D :D

Ilse

hallo,
hij staat met zijn  kooi buiten maar zit erboven op. die plek is de enige met schaduw dus ik kan hem nergens anders neer zetten.
doordat hij met zijn kooi naast de boom staat kan hij daarbij komen.

maar hij heeft er nu tog al van gegeten dus weet jij ook of dat misschien giftig voor ze zijn ofsow???

groetjes Ilse

Brede W

Hoi Ilse,

ik heb ff in de lijst van giftige planten gekeken, daar staat ie iig niet tussen. Volgens mij hebben sommige mensen ook wel takken van berk in hun voliere... maar ik ben nou niet bepaald een plantenkundige (zeg maar gerust leek), dus misschien vergis ik me.

Groetjes,

Wendy

Riny

Hoy Ilse
Berkentakken zijn niet giftig voor valkjes.
Ik gebruik ze ook in de voliere maar schrob ze van te voren goed af met warm water.
Waar ik mij meer zorgen over maak is je valkje of is die gekortwiekt??

Ilse

hallo Riny,
over mijn valkje hoe je je geen zorgen te maken.
hij is inderdaad gekortwiekt. eerder van iemand anders heb ik gehoord dat dat weer aangroeid maar dan kan deze nog niet vliegen omdat zijn vorige eigenaar bij de linkervleugel de onderarm erafgehaald heeft, en daarvan is zeker dat dat niet meer aangroeid.
zal wel niet expres gedaan zijn maar mijn moeder zegt dat (of het nou expres is gedaan of niet) dat het een vorm van dierenmishandeling is.

best wel zielig voor hem. (voor mijn valkje, zal wel pijn gedaan hebben)

Groetjes Ilse

Brede W

Oi, dan is je valkje niet gekorwiekt, maar geleewiekt. En dat is inderdaad dierenmishandeling (en verboden). Nou ja, jij kunt het gelukkig niet helpen! Verwen hem maar lekker, maar dat doe je zo te horen ook wel!!

Groetjes,

Wendy

ps: pas op met katten in de tuin he?!?

Ilse

hallo Wendy,
kunnen mensen daar geen straf ofsow voor krijgen als ze dat doen met de vleugels van vogels??
ik weet natuurlijk niet of hij het expres heeft gedaan of niet (zal wel niet) en ik ga hem ook heus niet aangeven ofsow (vind ik een beetje onzin) maar het gaat mij er gewoon om dat het zo zielig is.
maarja... nou is het tog al gebeurd.

groetjes Ilse

Brede W

Hoi Ilse,

dat weet ik eigenlijk niet of er een straf op staat. (ik neem aan van wel, anders heeft het verbieden ook geen zin) Misschien dat iemand anders dat wel gehoord heeft.
Je hebt groot gelijk, het is ook zielig, vooral omdat het onomkeerbaar is, maar laten we idd hopen dat het dan niet expres gedaan is.

Groetjes,

Wendy

Riny

Hallo allemaal
Ik weet heel zeker dat bij ons in de buurt het 10 jaar geleden nog gedaan werd bij de dierenarts ,wel onder narcose.
Of is het verbod van na die tijd??

Brede W

Hoi Riny,

nee het mag nu echt niet meer (tenzij er een medische reden is), maar das ook alles wat ik weet.

Groetjes,

Wendy

Brede W

Ik dacht... ff surfen en het is sinds 2001 verboden:

Het is niet meer toegestaan vogels te leewieken (verwijderen van het laatste vleugellid), UITGEZONDERD vogels, die BESTEMD zijn om te worden gehouden in een NIET-OVERDEKTE ruimte.

Dieren waarbij na 1 september 2001 één van de genoemde ingrepen is toegepast, mogen niet meer deelnemen aan tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden. Deze dieren mogen niet meer worden verhandeld.

(http://www.harteman.nl/omnibus/articles/nl-artikel17.html)

Maar verder kon ik (nog) niets over sancties vinden.

Groetjes,

Wendy

Inger m

Hoi,
Volgens mij moet daar nog als aanvulling bij dat het om watervogels gaat. Zover ik weet mogen kippen, fazanten ed. niet geleewiekt worden. Verder mag leewieken alleen gedaan worden bij jonge dieren. Bij volwassen dieren kan dit alleen onder narcose.

Ik heb dit jaar jonge ganzen en eenden geleewiekt op een leeftijd vanaf een dag oud tot een week. Alle dieren worden inderdaad in een onoverdekte ruimte gehouden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Ilse

hallo,
ergens anders heb ik gelezen dat er ergens een valkje is die geleewiekt is en ook weer heeft leren vliegen.

ik weet natuurlijk wel dat ik daar maar een heeeeel kleine kans op heb maar eigenlijk hoop ik het ook wel weer.
ze horen immers te vliegen, ofniej soms? ;)

groetjes Ilse

Brede W

Hoi Ilse,

een valkje (of vogel) die echt geleewiekt is, zal nooit meer leren vliegen. Want er wordt een stukje vleugel geamputeerd. Vergelijk het maar met het amputeren van een vinger, die komt ook nooit meer terug (in tegen stelling tot je nagel, wat dan vergelijkbaar is met de veren van de vogel). Dat is ook de reden waarom het verboden is, je neemt de vogel iets af wat onomkeerbaar is.

Groetjes,

wendy