12 mei 2025, 15:06:03

Mest onderzoek

Gestart door Ed, 2 september 2005, 17:09:58

« vorige - volgende »

Ed

Hoi

Een vraag als ik een mest onderzoek wil laten uitvoeren moet ik dat van al mijn valkjes apart doen of mag dat van hun alle gezamelijk want ze zitten in een kooi met ze tiennen en ik heb niet tien apparte kooien.

Groetjes
Ed

Peter

Hallo Ed,

Met welk doel? Als je denkt dat je vakjes ziek zijn of iets onder de leden hebben wat besmettelijk is kun je het best de valkparkiet apart zetten waaraan je het meeste twijfelt en die ontlasting op sturen.

Of even overleggen met de dierenarts die het onderzoek moet gaan verrichten.

Groetjes,
Peter

Ed

2 september 2005, 17:24:37 #2 Last Edit: 2 september 2005, 17:27:47 by Ed.V
Hoi Peter,

Ik heb geen idee wie er ziek zou moeten zijn ze gedragen zich allemaal normaal maar ik heb nu al een 2de dode valkje waar aan nooit iets te merken was en dat wil ik eigelijk even voor zijn voor het geval er wel iets is want ik wil er niet nog meer verliezen.

Groetjes
Ed

Peter

Hallo Ed,

Wanneer heb je een laatste aankoop gedaan? Het is inderdaad erg vreemd dat je niets merkt en er toch twee overleden zijn. Je tast dan eigenlijk compleet in het duister.

Zelf sturen we altijd een valkje op die onverklaarbaar overleden is, de sectie kosten zijn gemiddeld zo'n 25 euro maar daardoor weten wel of er een aanwijsbare oorzaak voor was.

Het enige wat ik je kan aanraden om toch even contact op te nemen met een vogelarts voor eventuele aktie's qua mestonderzoek.

Groetjes,
Peter

Ed

Hoi Peter,

Mijn laatste aankopen zitten hier allemaal apart toen Rocco op 30-7-2005 overleed waren er totaal nog geen aankopen. Dus ik denk toch dat het ergens anders aan ligt ben ik bang voor. Kan ik mijn valkje ge woon naar Dr. Feld sturen is en gaat dat gewoon met de post dan. Want hier zou ik geen vogel arst weten ik heb hier wel een dierenclinic maar dat is niet echt gespecialiceert in vogels.

Groetjes
Ed

Ed

Hoi Peter,

Ik heb de DA hier gebelt maar die kan geen onderzoek doen meer op het valkje. Als het al een paar uur dood is ze vermoed ook niet dat het om een parasiet gaat of om wormen. Omdat er bijna 2 maanden tussen zit de 2 die zijn overleden want als het dat geval was dan zouden er meer dood zijn gegaan. Morgen ochtend vroeg ga ik mest weg brengen en dan wachten we het resultaat maar af.

Groetjes
Ed

Inger m

Hoi,
Het beste is om sectie uit te voeren op een pas overleden vogel. Het is echter ook mogelijk om autopsie uit te voeren op een vogel die al langer als een dag dood is. Veel dingen zijn dan nog steeds goed aantoonbaar. De valkparkiet moet direct goed gekoeld worden (koud water) en goed verpakt (aluminiumfolie en kranten). De vogel kan dan per post verstuurd worden.

Voor mestmonsters kun je zowel mengmonsters (van meerdere vogels te gelijk) als individuele monsters nemen. Dit is afhankelijk van het doel van het onderzoek.

Succes met de uitslag!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Ed

Hoi Allemaal,

Uit het mest onderzoek hebben ze niks van wormen of andere vreemde beestjes kunnen vinden. Dus toch nog iets positiefs.

Groetjes
Ed