20 mei 2024, 12:10:09

Rui-hulp

Gestart door Jolien, 23 augustus 2005, 14:21:11

« vorige - volgende »

Jolien

Ons valkparkietje ziet er nu, nadat ik hem sinds 2 maanden om de dag wat rui-hulp van Bogena geef, een stuk beter uit. Ze zit heel mooi in haar veren. Ze is nu 2,5 jaar oud en ze heeft er nog nooit zo mooi uitgezien.

Is het nu verstandig om haar om de dag rui-hulp te blijven geven, of is het beter om het af te bouwen of er helemaal mee te stoppen?
Kan het kwaad als ik het blijf geven? ik ben bang dat ze er anders weer minder mooi uit gaat zien.

Alvast bedankt.

Roosje

Is dat iets wat je door het drinkwater doet? Dan wil ik dat namelijk ook wel proberen, heb er namelijk één die gekortwiekt is, en wil het proces van het aangroeien een beetje versnellen. Of je het kunt blijven geven weet ik niet, ligt er een beetje aan wat erin zit. Wat geef je haar allemaal te eten?

Jolien

Hoi Roosje,

Wat ik nu gebuik is poeder. Ik doe daar om de dag een afgestreken schepje van door haar voer.
Ik geef haar de ene dag gewoon grote-parkietenzaad. En voor de andere dag laat ik wat kleine-parkietenzaad (is zonder zonnebloempitten) een dagje in wat water weken. Dat spoel ik 's ochtends even af en dan doe ik er een schepje eivoer en de rui-hulp bij. Ze vind het lekker.
Verder geef ik haar af en toe een stokje met voer of trosgierst. In de kooi heb ik ook nog een mineraalblok, sepia en grit. Ze krijgt ook geregeld een stukje appel of sla.

De enige aanpassing die ik de laatste tijd heb gemaakt is de rui-hulp. Daarvoor kreeg ze de rest ook al. Dus dat ze er nu beter uitziet, heeft waarschijnlijk echt daarmee te maken.
Jij hebt er dus ook geen ervaring mee, of je de ruihulp kan blijven geven?

Groetjes, Jolien


Roosje

Nee helaas weet ik dat niet. Het had ook aan de voeding kunnen liggen, maar dat zit wel goed bij jou. Waarchijnlijk zullen er wel meer mensen reageren die het wel weten. Ik ga vanmiddag ook maar een kijken ervoor, want ik heb nu rui parels maar die eten ze niet. Als je even op het doosje kijkt wat er allemaal in het poeder zit, kunnen we kijken of je het kunt blijven gebruiken, want het kan best dat het puur vitamines zijn en die kan je 1 á 2 keer in de week blijven geven.

Rianne

Hoi,
links in het menu staat de link naar voeding. Daar kun je ook kiezen voor een uitgebreid verhaal over welke stoffen waarvoor nodig zijn bij een valkje. Zo staat er in dat bepaalde stoffen in wortels, goed zijn voor de veeropbouw. Heel interessant om te lezen en je weet meteen waarom je goed moet afwisselen met groenvoer.

Annouschka

Hoi,

ik zou het zeker niet om de dag geven hoor, valkjes hebben vitamines nodig maar overdaad schaadt!!
Geef liever een paar keer per week verse groenten, fruit, kiemzaden..
Daar halen ze veel beter hun vitamines uit dan uit kunstmatige vitamines.

groetjes

Jolien

[anoushka]Geef liever een paar keer per week verse groenten, fruit, kiemzaden..
Citaat



Wat zijn kiemzaden en waar kan ik die kopen?

Annouschka

Hallo,

die kan je kopen in de dierenzaak, maar ik gebruik gewoon hun gewone zaden (teurlings 228) die kan je ook kiemen.
Ik had een kiemapparaat gekocht maar doe het toch liever op de 'gewone' manier: ik laat ze +/- 12-24u in water staan, dan heel goed afspoelen, in een zeefje hangen boven een kommetje water met een handdoek eroverheen.
Dat nog een 12-24u laten staan, wel regelmatig afspoelen en opletten dat ze niet gaan schimmelen.  Je kan ze door het eivoer geven of gewoon apart.

groetjes