11 mei 2025, 23:01:23

Wie weet nog een oplossing?

Gestart door Liesje, 28 augustus 2005, 15:00:12

« vorige - volgende »

Liesje

hallo,
ik heb al een hele poos een roodstaart.
ik heb hem met mooi weer wel eens buiten met zijn kooi maar ik zou hem ook wel eens in het gras willen laten lopen.
helaas kan dat niet omdat ik hem niet weer uit het gras kan halen omdat hij heel erg bang is voor handen en dan dus ook behoorlijk hard bijt. Ik heb het ook al met een handschoen geprobeerd maar daar is hij ook al heel erg bang voor dus dat lukt ook al niet.

weet iemand nog een oplossing?

groetjes Liesje Dammers

valkje-jacco

hoi,

misschien kan je een tuigje proberen.. maar hij moet wel goed vast zitten anders floeptie eruit ::)

groetjes: Mitchell
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

Inger m

Hoi Liesje,
Een tuigje is geen oplossing zolang de papegaai bang is voor handen. Het is bij de opvoeding van een papegaai heel belangrijk dat de papegaai op commando op de hand kan stappen. Om dit te leren, zul je het vertrouwen moeten winnen van de papegaai en bij het begin moeten beginnen.

Voor het bijten en leren opstappen kun je het beste professionele hulp zoeken. Gelukkig zijn er mensen die zich veel bezig houden met papegaaien. Ik zal je een paar links geven. Het is goed om een cursus te volgen over papegaaiengedrag, zo verbeter je de band tussen de papegaai en jezelf en verhoog je het welzijn van de vogel. Papegaaien hebben bestwel professioneke verzorging en veel aandacht nodig.

Voor cursussen en advies, kun je terecht op:

www.papegaaienhulp.nl
www.tinley.nl

Voor meer info, kun je terecht op:

www.pakara.nl
www.sppw.nl

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Brede W

Hoi Liesje,

zelf heb ik ook een grijsje en die ben ik nu aan het trainen om op mijn hand mee naar buiten te gaan. Mijn grijsje blijft gelukkig wel zitten, maar vind de dingen om hem heen wel eng. De laatste twee keren bleef hij keurig bij me, terwijl er kinderen voorbijfietsten, een auto kwam langsscheuren (tis geen doorgaande weg, maar sommige mensen scheuren overal :P :( ) en een hond blafte e.d.

Als ik je verhaaltje zo lees, heb je twee mogelijkheden:
- of je rolt je grijsje met kooi en al naar buiten zoals je nu al doet
- of je probeert je grijsje zover te krijgen dat ie je wel gaat vertrouwen en dat ie op je hand blijft zitten.

Het eerste is het meest makkelijke, maar ik kan me voorstellen dat het niet helemaal bevredigend is, want er valt veel meer uit een papegaai te halen. Om het tweede te bereiken zul je waarschijnlijk een heleboel moeten veranderen (jijzelf en je grijsje), dat kan best zwaar en moeilijk zijn (maar zeker de moeite waard!). Dan kan het inderdaad een goed idee zijn om een cursus of een gedragsconsult te volgen. Denk in ieder geval niet: dat kan mijn grijsje niet leren, want het is eerder de creatieve geest van de eigenaar die beperkt is dan het leervermogen van je grijsje.

Groetjes,

Wendy

valkje-jacco

::) ::) was vergeten dat hij niet handtam is  :o anders was een tuigje wel een oplossing

hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

Brede W

Citaat van: valkje-jacco op 28 augustus 2005, 17:19:44
::) ::) was vergeten dat hij niet handtam is :o anders was een tuigje wel een oplossing

Hehe, dan zou ze die van mij mogen hebben, persoonlijk vind ik het ondingen. Als je de instructies op het plaatje volgt, snap ik nog net hoe zo'n ding in elkaar moet... en dan moet er nog een papegaai in die liever dat ding in vijf stukken probeert te krijgen (hé glimmend oogje, gaaf) dan dat ie ff meewerkt.
Heb het een paar keer geprobeerd en dan zaten er bijvoorbeeld twee poten door een gat, of 1 poot en zijn kop... :D ;D :D neej nix voor mij.

Groetjes,

Wendy

Liesje

hallo,
een tuigje kan sowieso niet omdat hij niet handtam is.
hij is wel gekortwiekt. Hij is ook al best wel oud dus denken jullie dat die dingen van vertrouwen winnen en cursussen nog zullen helpen ???
ik weet het niet maar misschien hebben jullie wel gelijk.

ik zou even kijken op de sites die Inger erop heeft gezet.
hartelijk bedankt daarvoor.
en de rest natuurlijk ook voor hun reacties.
ik hoop nog meer reacties te krijgen.

veel groetjes
Liesje Dammers

bobbie

Hoi,

Wat betreft de toekomst zou ik zeker doen wat Inger voorstelt: op cursus.

Voor wat betreft nu: je zou kunnen proberen of ie op een stok opstapt. Je hand kan je dan steeds dichter bij de plek doen waar ie steeds opstapt en op een gegeven moment zou je (in theorie) die stok dus niet meer nodig hebben.

Maar zeker adviseer ik je een cursus. Daar krijg je heel veel gouden tips en ook te horen wat de lichaamstaal van een papegaai is en dat is heeeeeeeeeeeeel belangrijk, dat je je papegaai begrijpt.

succes met alles.

groetjes, Nel :)

PS  ben je zelf niet een beetje bang van hem? Dat voelen ze nl ook.

Brede W

Hoi Liesje,

zelf heb ik ook een cursus gevolgd (bij stichting papegaaienhulp) samen met mijn vriend en ik heb er echt veel geleerd. Je krijgt echt veel meer inzicht in hoe papegaaien 'denken'. Wat je ook leert, is dat je van je veronderstellingen af moet stappen. In jouw geval bijvoorbeeld:
Citaat van: Liesje op 28 augustus 2005, 18:07:44
een tuigje kan sowieso niet omdat hij niet handtam is.  Hij is ook al best wel oud

Je leert een andere manier van denken: omdat jij denkt dat je grijze een tuigje niet zal accepteren, zal hij hem ook nooit accepteren. Maar als je ervan uitgaat dat het misschien wel zou kunnen, kun je het hem leren en hem er voor trainen. En ook: een grijze is nooit te oud om te leren!

Groetjes,

Wendy

Liesje

hallo,
ik weet hoe sterk ze het voelen als je bang voor ze bent. ik ben heel mijn leven al bezig met vogels. ik heb ook al eerder een engelse parkiet gehad en nog een paar soorten parkietjes.

ik denk dat ik het idee van Nel eerst ga proberen. Met een stok oefenen.
voor een cursus heb ik niet veel tijd.
maar als het oefenen met de stok niet wil dan zou ik eigenlijk wel moeten om te kunnen bereiken wat ik wil.

bedankt
Ik ontvang graag nog meer reacties.
groetjes Liesje Dammers