18 april 2024, 03:48:50

starten met buitenvoliere

Gestart door Monky, 29 augustus 2005, 12:45:51

« vorige - volgende »

Monky

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie me ermee kunnen helpen.
Over een jaar kan ik mijn nieuwbouwwoning in en ik zou daar graag een buitenvoliere willen. Dat is dan voor het eerst. Ik heb wel op dit moment een huiskamervoliere. Ik heb daar onder andere twee hele lieve valkjes  ;D in zitten.
Ik hoor van sommigen dat je last van muizen krijgt en dat je op moet passen voor katten. Kunnen de vogels wel tegen de winterkou? Ik wilde graag vragen wat jullie ervaring daarmee is.
Weten jullie misschien ook goeie websites waar ik info over buitenvolieres kan vinden?

Ik zou het heel erg fijn vinden als iemand me hiermee kan helpen  :D .



Kirsten

Hoi Monky,

Wij hebben onze voliere van aluminiumkokerprofielen gemaakt met 19mm gaas. Op onze site, kan je er het één en ander van zien. Ik ben er erg tevreden over en het is onderhoudsvrij. Op de grond is eerst beton gelegd (kleine laag) en daar overheen ligt split(kiezel). Ik heb geen last van muizen en katten. Als je verder info wilt hoor ik het wel,

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Monky

Wow :o
Dat is een hele mooie voliere die je gebouwd hebt Kirsten!
Mijn complimenten en bedankt de snelle reactie.
Ik heb eigenlijk heel veel vragen die boven zijn komen borrel na het zien van je website. Het gevoel: wil ik ook, wil ik ook, is heel erg sterk aanwezig, hahaha.
Ik ga even alles wat ik wil weten op een rijtje zetten en dan kom ik bij je terug.

Groetjes,
Monky

Monky

Hi Kirsten,
Je had geschreven dat als ik meer info wilde, dat je het dan wel hoorde. Ahum, hier hoor je ze dan: :D

Mijn eerste vragen zijn over de nachthok.

Ik heb ondertussen naar heel veel links gekeken van mensen hier op de forum. Bij de ene zie je wel een nachthok en bij de ander niet. Is het noodzakelijk? Zo ja, moet het dan verwarmd worden of is in een houten schuur voldoende? Volgens mij vriest het daar ook gewoon in de winter. Kunnen ze daar wel tegen?


Mijn volgende vragen zijn over de opzet.

Hoe maak je de toegang tot het hok? Als je het schoon wil maken wil je natuurlijk niet dat de beestjes eruit kunnen vliegen terwijl ik binnen kom. Gebruik je een klein deurtje of een grote? Hoe werkt dat?
Je hebt geloof ik beton als vloer met split en kiezels erop. Is dat makkelijk schoonhouden? Hoe maak je dat schoon? Verversen?  Kan je ook bijvoorbeeld betontegels gebruiken?

Zo dat zijn er een heleboel... :P ;D

Alle ervaringen en tips zijn welkom (dus niet alleen van Kirsten natuurlijk ;) ). Alvast bedankt  :-*

Groetjes,
Monky












Kirsten

Hoi Monky,

Allereerst je vraag over een nachhok.
Je moet ervoor zorgen dat je vogels uit de wind, dus beschut kunnen zitten. Ik heb een gedeelte binnenvoliere met een kleine opening naar buiten. Ze hebben geen nachthok. Ik heb het binnen wel geisoleerd, maar er zit geen verwarming in. Ze kunnen opzich goed tegen kou. Je moet dan alleen op hun water letten en zorgen dat ze goed eten en extra vitamine geven in de vorm van zaden of groente/fruit (althans dat doe ik, weet niet of dit echt noodzakelijk is).

Oké dan je andere vragen..:)

Ik heb een deurtje in de binnenvoliere gemaakt en in de buitenvoliere,. Ik kan dus indien gewenst naar binnen, maar buiten moet ik toch wel extra opletten en doe dit eigenlijk alleen als iedereen binnen zit,of als het echt noodzakelijk is.
De vloer buiten maak ik gewoon met een hogedrukspuit/tuinslang schoon vanaf buiten.. Ik kom dus niet in de voliere zelf dan. Bij de binnenvoliere liggen er beukensnippers die ik gewoon geregeld ververs.
Overigens kan je inderdaad ook goed betontegels gebruiken hoor. 

Groetjes en als ik iets vergeten ben, hoor ik het wel :)
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Monky

Hi Kirsten,

Nogmaals bedankt voor je uitgebreide info. Ik heb het uitgeprint en bij mijn parkieten info gelegd.
Een buitenvoliere is iets wat ik al heel lang wil en je hebt me een duw in de goede richting gegeven. Het lijkt echt realiseerbaar.
We zullen al gauw ruim een jaar verder zijn voor we eraan kunnen beginnen, maar je kan nooit vroeg genoeg beginnen, toch? ;)
Als ik andere vragen heb, weet ik in elk geval bij wie ik aan moet kloppen  ;D

Groetjes,
Monky

Monky

Ik heb eigenlijk nog een klein vraagje over eventuele binnenverblijf cq nachthok van een buitenvoliere.

Is het nu wel of niet noodzakelijk. Ik las bij een ander onderwerp dat de vogels van Riny liever buiten blijven als het koud is. Is het dan wel nodig om een verwarmd of goed geisoleerd verblijf erbij te hebben of moeten ze gewoon een plek uit de wind hebben? Ik weet namelijk niet hoe ik dat moet realiseren. De stenen schuur staat niet goed om een voliere aan te koppelen en in een houten tuinhuisje hebben ze het volgens mij niet veel warmer dan buiten. Ze zijn dan alleen uit de wind. Ik ben gewoon bang dat ik ze dan op een dag bevroren op de grond vind  :-\

Dan heb ik eigenlijk nog een hele andere vraag.
Kunnen vogels die binnen hebben gezeten ook naar een buitenvoliere verplaatst worden?

Ok, dat was weer een heel verhaal. Ik ben niet iemand van weinig woorden geloof ik  :-[

Toch hoop ik dat jullie je ervaring en kennis met me willen delen. Ik wil niet een risico lopen met de beestjes als het niet nodig is  :)

Kirsten

23 september 2005, 08:53:10 #7 Last Edit: 23 september 2005, 08:56:11 by Kirsten
Hey,

Heerlijk he dat voorbereiden,. ik heb er erg van genoten en was helemaal superhappy toen het af was.

Om met je laatste vraag te beginnen,. Ja binnenvogels kunnen ook naar buiten. Je moet er alleen voor zorgen dat het dan even niet gaat vriezen, denk aan mei bijvoorbeeld (officieel gezegd na de drie koningen, maar dat ging dit jaar niet op, want toen vroor het nog gewoon erna!)
Ze wennen dan langzaam aan de temperatuur en kunnen gewoon de winter door.

Oké je andere vraag. Je hebt best kans dat ze graag buiten zitten en ook met -13 (heb ik hier gezien) Nu is het wel zo dat ik toen een klein buitennachthok had. Ik heb nu een geisoleerde houten schuur, waar ze s'avonds wel met z'n allen gaan zitten :-\.
Het makkelijkst van een binnenverblijf vind ik, dat ik daar alle voeding hou, dus buiten geen last heb van ongenodigde gasten. Ook sta je zelf droog bij het voeren en verschonen van het verblijf.
Kortom ik zou zelf kijken wat je het makkelijkst en prettigst lijkt, maar natuurlijk ook wat je voor mogelijkheid hebt.

Wij hebben/hadden hier ook geen megaopties hoor, maar met een kleine ruimte kan je nog heel creatief zijn. Aluminium in natuurlijk in allerlei mogelijkeheden te bouwen ;) :D

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Monky

Hi Kirsten,

Ik geniet inderdaad van het voorbereiden. Ik betrap mezelf er iedere keer op als in een bouwmarkt sta. Ik ben continue naar materialen aan het kijken. De plannen veranderen ook iedere keer. Is dit misschien leuk, of toch dat? Is dit misschien handig of toch dat? Ik wordt af en toe gek van mezelf.  :-\ Maar ik heb er wel plezier in. Af en toe denk ik, hm, zal ik alles alvast kopen, maar mijn partner roept me dan weer terug op aarde, want we kunnen het nergens zolang stallen 
:-[  Ach ja, wat kan ik zeggen. Ik laat me nog wel eens door mijn enthousiasme meeslepen  ;D
Als ik het allemaal zo lees, moet je de vogels in elk geval een mogelijkheid bieden om binnen te zitten...denk ik...

Ik vind trouwens dat je het heel leuk gedaan hebt met de beperkte ruimte die je hebt. Echt toppie :)

Mag ik je vragen waar je eigenlijk die aluminium vandaan haalt? Koop je die op maat of is je voliere een soort bouwpakket of haal je het gewoon in een bouwmarkt?

Oh jee....ik heb er al helemaal zin in.
Ok genoeg gekletst... ;D

Groetjes,
Monique




Kirsten

Haha Monique

Ik herken het helemaal :D Het voorbereiden is gewoon ook erg leuk en ik heb hier nog allemaal tekeningen en berekeningen liggen van m'n ideeën destijds.

Ik ben nu ook met tekeningen bezig voor een binnenvoliere. Ook van Alminium, maar dan donkerblauw gecoat(gewoon een dun gekleurd laagje over het grijs/zilveren aluminium zeg maar.
Dus ook ik blijf gewoon bezig ;D

Wij hebben ons aluminium gehaald in maaren-kessel.
Een toffe vent waar we op de gekste tijden terecht konden. We hebben er een paar panelen gekocht, maar de rest zelf gemaakt. Ik weet niet of je man/vriend een beetje handig is, maar dan is het wel goedkoper om het eventueel zelf te doen.
Overigens zijn er meer volierebouwers die of los of kant en klare panelen leveren op de maten die jij wilt. Op beurzen kan je vaak ook al het één en ander zien
Ook voederplateaus, deurtjes alles kan erin..

Groetjes
Kirsten









Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Kirsten

Aluminiumkokerprofielen koop je overigens meestal met een lengte van 2m,. daarnaast kan je allerlei verschillende kunstofhoekjes gebruiken om schuin te gaan, of de hoek om zeg maar.
Met popnagels breng je het gaas erop aan.

Ik heb nog even een foto gevonden van onze bouw ;)







haha je tuin wordt er alleen niet netter van tijdens het maken,. whahah. (kwam allemaal erna wel weer goed hoor)

Je kan ze ook kant en klaar halen,. Je geeft dan jouw ontwerp aan een volierebouwer,. die maakt alle panelen voor je en kan je inderaad als een soort bouwpakket ophalen. dwz je hoeft het thuis alleen nog  de gemaakte panelen tegen elkaar aan te schroeven.

Groetjes
Kirsten

ps Je bent altijd welkom om eens te komen kijken hoor!


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Monky

Daar zeg je wat, die voerderplateaus en deurtjes...Bijna vergeten... Je ziet inderdaad van die schuifjes waar het eten en zo achter zit. Hmmm, wel iets inderdaad om over na te denken. Ik ben eigenlijk nooit op een vogel beurs geweest. Hebben alle beurzen ook materialen of alleen bepaalde beurzen?

De tuin zal nog niet veel zijn in het begin denk ik. Een klein voordeeltje is dat ik de voliere in de tuinontwerp mee kan nemen. Ik begin daar natuurlijk met helemaal niets.
Oh, ik zit nu al te genieten (droom droom). Lekker op het terras naar de vogels kijken en luisteren... :) 

Volgens mij herken ik de foto's van je website  ;D (ik had hem al een tijdje geleden aan mijn favorieten toegevoegd hahaha :D )

Ik zou het heel leuk vinden om een keertje te komen kijken. Als je dat echt niet erg vindt. Foto's zijn leuk, maar the real thing is toch anders. En dan kan ik natuurlijk even je valkjes ook bewonderen  ;D  ;D  ;D
Je woont niet zo heel ver bij mij vandaan dus...

Groetjes,
Monique





Joyce28

Leuk he,ik ben me ook helemaal aan het inlezen
Wij hebben een grote schuur,dus er komt een groot nachthok in de schuur zelf.Hier word het volgend jaar pas,kan ik me goed voorbereidden en elke keer wat kopen ;)
En verder lees ik met je mee hoor,lol

Kirsten

Niet alle beurzen hebben materiaal staan of voorbeelden, maar bij de meeste zijn de volierebouwers opzich wel vertegenwoordigd.
Mijn vriend woonde in dit huis al een tijdje,maar wij hebben ook de hele tuin aangepakt,. Er stond eerst een oude schuur, die is afgebroken en we zijn ook van de grond af aan begonnen.. Overigens wil ik nog wel wat opknappen in de tuin, maar m'n voliere en de tuinstoelen staan ;D
en dat dromen deed ik toen ook,. :D

Voederplateaus heb ik alleen binnen dus,. Er hangt wel een tweevaks buiten, maar die is om te badderen en in de zomer voor sla enzo. Daar doe ik dus geen voeding in

En natuurlijk vind ik dat niet erg,. anders zou ik het niet voorstellen ;) :D
Je kan dan misschien even kijken wat de mogelijkheden zijn en wellicht een idee opdoen. Ik had al gezien dat je niet zo ver woont,. volgens mij is het een half uurtje

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Monky

Hi Joyce,
Leuk dat je meeleest. Mag ik je vragen waar jij je informatie verder vandaan haalt? Hoe gaat jouw voliere eruit zien? Inquiring minds wanna know  ;D  ;D  ;D

Hi Kirsten,
Zijn er beurzen die je echt niet moet missen, omdat ze leuk of zeer informatief zijn? Het lijkt me wel een keer leuk om heen te gaan :D .

Hoe gaan we het eigenlijk afspreken? Het lijkt me een beetje vreemd om het via de forum te doen of wordt dat wel zo gedaan? Dit is mijn eerst forum waar ik bij zit dus ik weet niet precies hoe dat werkt  :-[ .

Groetjes,
Monique