28 april 2024, 08:56:52

Altijd dat bijten!! Ik word er gek van.

Gestart door inky, 24 augustus 2005, 10:18:30

« vorige - volgende »

Rianne

Hoi,
je valkje zal eerst aan je handen moeten wennen voordat hij ze vertrouwd. Het is allemaal nog vreemd voor hem dus daarom bijt hij.
Als je het geduld niet op kunt brengen zul je moeten accepteren dat je geen handtam valkje krijgt. Niets gaat vanzelf.
Was er geen kweker met handtamme valkjes te vinden?

Wendela

Hoi hoi,

Misschien kan je hem met je hand in de kooi leren om op je vinger te gaan zitten. Dat doe je door je vinger voor zijn borst te houden en hem dat zachtjes met de zijkant van je vinger aan te raken en een beetje tegen zijn borst te duwen (heel rustig hoor!). Dan raakt hij wat uit evenwicht en stapt dan als het goed is op je vinger.

Natuurlijk lukt dat niet in 1 keer, maar met wat oefenen kom je vast een heel eind. En als hij op je vinger wil, kun je vervolgens oefenen door hem op je vinger door de kooi te dragen. En daarna kan je hem op je vinger de kooi uit halen. en bijvoorbeeld op de kooi zetten om verder te oefenen.

Groetjes en succes,

Wendela

Roosje

Altijd dat bijten? Je hebt hem pas zo kort. Hij zal wel een beetje geschrokken zijn omdat hij is gekortwiekt en daarom je handen niet meer zo aardig vinden. Pak je hem vaak van de grond? Dat heb ik ook met Punky gedaan, maar die is nu heel onzeker als hij op de grond loopt en bijt dan ook. Je vogel zal best gaan puberen en je dan uitproberen, ook met wat bijten af en toe. Het belangrijkste is dat je dat negeert en al het goede gedrag beloont met trosgierst. Succes!

inky

Ik kan mn vinger nog niet tegen zn borst houden hoor. Dat vindt hij al te dicht. Dan is hij al naar de andere kant gesprongen.

Ik pak hem niet vaak van de grond.
Ik ging mn hand nog es in de kooi steken en hij ging langs datzelfde deurtje dus uit zn kooi.

En om hem te knippen , hebben we zn hoofd een beetje afgeschermd, zodat hij hopelijk niet gezien heeft wie er hem geknipt heeft.

Ik had eerst een halsbandparkiet (zijn we nu kwijt) en die hebben we ook tam gemaakt. Met de hand opgevoed, en met spuitje eten geven. En toen ging dat allemaal zo vlotjes en die kweker heeft ons toen supergoed geholpen. En misschien is het dat ik dat nu weer verwacht van dit vogelke. Ik zal geduld moeten hebben.
En die vrouw van de 'winkel' zei nog dat valkjes gemakkelijker tam te krijgen zijn dan een halsbandparkiet.

Enne, het goede gedrag belonen??? Welk goed gedrag??
En hoe moet ik dan die trosgierst geven.
Als ik bv vind dat hij flink een liedje heeft gezongen, en ik geef hem trosgierts (in zn etensbakje dan) dan vind hij het pas een uur later ofzo. En dan weet hij ook niet dat dit als beloning is he.

Brede W

Hoi Inky,

zo te horen moet je even een paar stapjes terug doen. Je moet eerst beginnen met het winnen van zijn vertrouwen. Dit kun je het beste doen door zelf trosgierst door de tralies te steken. Wacht dan tot hij naar de trosgierst toekomt. Op dat moment heeft hij zijn beloning op het juiste moment, want hij is immers een stukje naar je toe gekomen. En het kan best lang duren voor hij naar je toekomt, neem hier dan ook de tijd voor. En als hij dit eenmaal doorheeft kun je de trosgierst door de tralies korter maken, zodat ie dichter bij je komt. En als je valkje dat onder de knie heeft, kun je de trosgierst door het deurtje even. Zo telkens een stapje verder. En doe dit allemaal rustig en bedaard, zodat je valkje zo min mogelijk schrikt.

Verder denk ik dat de vergelijking met je oude halsband je valkje even geen goed doet, want zoals ik het lees is je valkje geen baby meer. Je halsband was een baby en alle babies zijn ontvankelijker dan volwassen/volgroeide vogels. Als je een baby-valkje ziet, zijn die ook ontvankelijk.

En wat je zelf zegt, klopt hoor. Het heeft geen zin om je valkje een beloning te geven als ie die pas uren later vindt. En ik zou nog ff wachten met hem belonen voor zijn zang (je kan wel op vriendelijke stem 'goed zo' zeggen), want als je op dit moment plots met trosgierst komt, schrikt ie denk ik daar nog teveel van (en als je het rustig/langzaam doet, ben je waarschijnlijk te laat).

Nou, veel succes met je valkje!

Groetjes,

Wendy

inky

Ik reageer wel op zn gezang hoor.

Alez dan zal ik dus best even gas terug nemen.

Bedankt al voor alle tips.

En vanaf wanneer mag ik hem dan uit zn kooi laten?

Brede W

Je kan hem uit zijn kooi laten:

- als je valkje uit zichzelf zijn kooi in gaat (bv lokken met lekkers in de kooi, of als hij zelf honger heeft)

- als jij je valkje kan oppakken zonder dat ie in paniek raakt

- als je hem met een stok wel zonder in paniek te raken terug in de kooi krijgt.

Waar het om gaat, is dat je de vertrouwensband niet schaadt. Ik snap dat je je valkje graag uit de kooi laat, maar het belangrijkste is nu, denk ik, dat je valkje eerst wat tammer wordt.

Groetjes,

Wendy

sam_1

Beste inky
Zo in je berichtje te lezen heb je je valkje nog
niet zo heel lang.een iets oudere vogel is zowieso moeilijker tam te krijgen als een jong vogeltje.Je hebt gwoon heel veel geduld nodig je moet je voorstellen
dat het diertje ook bang is en moet wennen aan jou en aan zijn omgeving,dat moet je echt niet overhaaste zodra hij/zij
je vertrouwd gaat het steeds beter.
Mijn valkje beet in het begin ookzo erg  dat ik hem eruit moest halen met een handschoen maar nu is ie super lief
als het aan hem lag zat ie de hele dag bij me.
Dus doe het gewoon rustig aan geef het vogeltje de tijd om aan jou te wennen en dan lukt dat wel.
succes ermee