29 maart 2024, 06:46:07

Valkparkiet of grasparkiet?

Gestart door Nathalie Potkamp, 3 september 2002, 00:56:38

« vorige - volgende »

Nathalie Potkamp

Ik overweeg een parkiet aan te schaffen, echter ik weet niet precies of ik een valk- of grasparkiet wil.
Op dit moment hebben wij 2 weken een tamme valkparkiet als loge gehad, en ik vond dit een bijzonder leuke vogel. Tevens heb ik een dochter van bijna 2 jaar en zij reageerde erg enthousiast op de valkparkiet en omgekeerd was dit ook het geval. Met andere woorden wat zijn de meest opvallende verschillen tussen deze 2 soorten en is onze gezinssamenstelling eventueel van belang bij een eventuele aankoop?

annemiek_botter



Hoi

Ik heb zo'n 10 jaar grasparkieten gehad, eerst 1 en toen 2, en toen ze beide dood waren heb ik 2 valkparkieten gekocht. Mijn ervaring is dat valkparkieten eerder geluidjes nadoen. Verder is er geen verschil in aanhankelijkheid of tam worden. Een valkparkiet is groter en dat is verder het enige verschil. Hij eet dus meer en poept meer en heeft een grotere kooi nodig en maakt ook meer lawaai, hoewel grasparkietjes ook aardig wat geluid kunnen produceren. Kleine kinderen zijn bij mij banger voor de grotere vogel, maar ik ben minder bang dat ze hem vastpakken of pijn doen dan bij een klein vogeltje.
het is maar net wat jij een leukere vogel vindt dus.

Veel succes

groetjes annemiek

Peter

Hoi Nathalie,

Heb je al een keuze kunnen maken?

Groetjes,
Peter

Tara

Hoi, ik heb ze beide en ik kan wel wat tips geven denk ik! Als je iets groots wilt neem je best een valkparkiet anders een grasparkiet, want ze verschillen nogal wat zou ik zeggen  :-/ Grasparkieten zijn ook wel makkelijk te tammen en zo, en ze kunnen met moeite leren praten, maar er is meer kans dat een mannelijke valk sneller leert praten. Grasparkieten zijn ook wel moeilijker te nemen als ze aan 't vliegen zijn want ze zijn een stuk kleiner, maar 't is aan jou de beslissing! Veel geluk! Groetjes,Tara en de beestenboel  ;D

Diana

Ik vind dat je met een Valk meer kan doen dan met zo'n Grasparkiet! Maar Grasparkietjes maken leukerde geluidjes!
Maar een Valkparkiet heb je langer (word ouder)!
En met een Valkparkiet kan je meer doen...
(wat weet ik niet  :-/ :)) Nou vertel even wat je heb gekocht!