8 mei 2025, 01:48:40

wie heeft er ook zo'n kweekkoppel ?

Gestart door Karin, 20 augustus 2005, 12:26:18

« vorige - volgende »

Karin

Zoals sommige van jullie wel gelezen hebben heb ik een koppeltje, Dazzle en Chico die schitterende jongen krijgen, maar met een gebruiksaanwijzing. Ze hebben altijd hele kleine nesten ( 1 x 1 jong, 2 x 2 jongen ) met jongen die in het begin heel moeilijk zijn :

Tot 2 1/2 week gaat het goed, dan worden ze ineens heel blazerig ( let wel : ik hou ze vanaf dag 1 al in de hand ! ), vluchten weg, proberen een gat te graven in het blok
als je het open doet, als je ze in je hand houden rennen ze naar achter. Ik geef ze vanaf 1 1/2 week ook 1 x daags een beetje pap, dat accepteren ze goed.
Maar ze blijven dit gedrag houden, wat ik ook doe ( ik heb ze dagelijks lange tijd in de hand ). Zelfs deze keer terwijl ik ze vanaf 4  - 4 1/2 week met de hand groot gebracht heb !
Vallen van de stok af als je langs loopt, kruipen in een hoek. Alleen als het donker is kan ik ze pakken en kroelen.
En zodra ik ze geplaatst heb bij nieuwe baasjes zijn ze binnen 2 dagen al goed tam, binnen een week supertam en daarna ontzettende kroelers....
Grijze haren bezorgen ze me ! ;o)

Aan de ene kant twijfel ik dus of ik nog door ga met dit koppel, omdat de jongen gewoon ontzettend veel tijd kosten ( nu zijn het er nog 2, wat als het er 5 zijn !  :o ). Ik heb gelukkig voor allemaal een goed adres gevonden en ze zijn allemaal stapel op ze. Ze hebben hele leuke karakters gekregen, maar ik vind het zo moeilijk omdat ik handtamme valkjes aan de mensen wil verkopen, en als ze opgehaald worden zijn ze dus echt niet goed tam ! En als mensen een valkje bij me willen bespreken en ik zeg "ik heb er nog wel één tamme, maar die is niet tam" staat ook weer zo raar  ;D ;D ;D Ik vraag me af of meer kwekers zo'n koppel hebben, en wat doen jullie. Gewoon ermee blijven kweken of toch uit elkaar halen en beide een andere partner geven ? OP zich vind ik dat wel erg jammer, want ze zijn zo leuk met elkaar. Ik overweeg  ze ook als pleegouders te gebruiken, maar ja, moet je net nodig hebben  ;D Ik doe ze beide voor geen goud weg ( ik ben Chico's 3e baasje al, die blijft, en ook Dazzle doe ik nooit weg ).

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Bianca

Bij mij hebbe de jongen van romeo en julia ook dezelfde kuren!
Maakt niet uit hoe vaak en hoe lang je ze knuffelt!

Ik merk dat als je ze alleen in een kooihebt dat ze idd heel snel bijtrekken.

Of het is een idee om er een heel rustig jong in te zetten.
Dat heeft bij mij ook gewerkt!

Ik heb nu nog één jong zitten uit hun vorige nest en die zou allang opgehaald zijn maar die man heeft wat familieproblemen , vader in het ziekenhuis.

Nu hij alleen zit is het echt een engeltje geworden, lekker knuffelen en zo, ik laat 'm wel samen met de andere door de kamer vliegen en hij heeft dus voldoende sociale opvoeding.

Verder zou ik het ook niet weten.
Ik ben ook iedere keer bang dat het niet gaat lukken maar tot nu toe zijn ze allemaal tam geworden.

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Karin

Daar heb ik ook al overna gedacht, ik heb zelfs gedacht om eitjes uit te wisselen met een ander koppel zodat ze bij rustige jongen opgroeien.

Nog meer mensen zo'n koppel ?

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves