25 mei 2025, 01:20:43

Mijn jonge valkje

Gestart door Rien, 20 augustus 2005, 13:26:01

« vorige - volgende »

Rien

Hallo allemaal,
sindt twee weken heb ik een jonge valk genaamd Zazu.
Zazu is 8 weken oud en begint al redelijk tam te worden. Hij is supper actief en ben echt helemaal verliefd op hem ;D
Voor mij is het m'n eerste vogel. Er ontstaan dus langzamer hand een aantal vragen.
- Sommige sites zeggen dat kortwieken van de vleugels aan te raden is en sommige weer niet. Wat kan ik het beste doen?
-Zazu eet graag. Ik geef hem op het moment een premium voer met alles erin. Zelf voeg ik nog een beetje grit toe. Is dit voldoende of moet ik overgaan op los zaad en los eiervoer?
-Hoeveel moet ik hem geven aangezien hij bijna alles opeet wat ik hem voorschotel.
-Op het moment beloon ik zijn of hoor goede gedrag met een zonnebloempit kan dit kwaad?
-Kan ik al een waterbadje in z'n kooi hangen? Hij heeft soms nogal moeite om zn evenwicht te bewaren en ik ben bang dat hij verdrinkt.
-Hoe kan ik ongewenst gedrag het beste tegen gaan? (Bv het onderste boven in de kamerplanten hangen.)
Het zijn niet echt spannende vragen maar ik als valk groentje ben toch erg benieuwd.
P.s heb al veel opgestoken van deze site! Dus mijn complimenten.
Groeten Rien

Lin

Hey,

Links bij voeding staat veel info. Een valkje zal niet te snel teveel eten. Maar zonnepitten daar komen ze wel veel van aan. en dat mag best als beloning en trosgierst werkt ook goed. Ik geef alles in aparte bakjes behalve het maagkiezel en grit, dat meng ik. Je valkje is oud genoeg om in bad of met een plantenspuit (niet te koud water) besproeid te worden. Een waterbakje hoeft niet je kan ook een schaal met water proberen en dan nat sla erin.

Tja waarom wil je hem kortwieken? een gekortwiekt valkje kan nog wel kleine stukjes vliegen hoor.

Ongewenst gedrag gewoon door nee te zeggen op te pakken en in de kooi te doen. Maar let wel op dat je het consequent doet en goed gedrag beloont. en let goed op welke planten giftig zijn!

Veel plezier nog op het forum!

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ed

Hoi Rien,

Wat betreft kortwieken dat Lin al gezegt ze kunnen nog steeds vliegen ik heb er 5 gekortwiekt gekocht en ze vlogen nog steeds hard alleen niet hoog maar er zatten en nog steeds twee bij die redelijk tegen het raam aan konden vliegen gelukkig niks gebeurd. Je kan ze wel makelijker pakken en ze kunnen er rustiger van worden. Maar denk er goed overna want het kan 5 a 6 maanden duren voor ze hun veren weer terug hebben of als het fout gedaan word nooit meer ik ben ze al op de verkoop pagina tegen gekomen waar het fout was gegaan.

Wat beteft het voer dat kan je veranderen naar gewoon voer of je doet het 50% gewoon voer en 50% premium door elkaar en dan steeds meer gewoon voer totdat je geheel op gewoon voer gaat met los eivoer.

Een zonnepit als beloning is niet erg hoor tenzij je hem 1000 keer gaat belonen op een dag.

Zorg er ook voor dat je Sepia en een Jodiumblok ( Energy block) in zijn kooi hang. Voor de nodige mineralen.

En zoals Lin al doet een appart bakje met Magkiezel en Grit door elkaar heen in zijn kooi hangen. Want als je dit door het voer doet dan gooi je me het meeste weg. Maagkiezel eten ze niet elke dag allen als het nodig is.
Maagkiezel is voor het verterings proces in de maag zijn dus de tanden voor een valkparkiet.

Ik vindt maar dat is mijn menig het op zijn kop hangen geen ongewenst gedrag hoor ze hangen bij mij ook vaak zat op zijn kop aan een tak of schommel. Daar zou ik me niet druk om maken maar kamer planten om ze daar uit te houden dat wordt moeilijk en ze slopen ze maar kijk uit met kamerplanten deze kunnen giftig zijn ik heb totaal geen kamerplanten meer staan nu ik valkjes binnen heb. In een dag hebben ze mijn kamerplant van 2,5 mtr hoog gesloopt met zijn tweeen.

Groetjes
Ed