2 mei 2025, 06:04:58

purdy stootte zijn neus, wat nu?

Gestart door Irina, 1 juli 2005, 11:53:04

« vorige - volgende »

Irina

Onze dochter heeft nu ong. 6 weken een valkparkietje. Hij was 6 weken oud toen ze hem kreeg. Hij/ zij kletst er gezellig op los, ook richting vogels buiten. En hij eet uit haar hand in de kooi , soms met een pootje op haar hand.
Nu hadden we in de dierenwinkel gehoord dat hij er onderhand wel eens uit mocht.
Dus dat deden we afgelopen dinsdag.
Maar wat gebeurde er? Hij vloog omhoog, richting  (korrelig)plafond en scheerde er rakelings lang, heen en weer, richting keukendeur. Uiteindelijk bleef hij daar hangen, en hield hij zich vast aan de vliegenhor. Toen zagen we pas dat hij bloedde uit zijn neus. (waarschijnlijk omdat hij zo vlak langs het plafond vloog)Het zag er van een afstandje erg uit, dus we schrokken allemaal en mijn dochter en zoon begonnen heel hard te huilen. Hij piepte daar boven in die hor zielig (wilde zeker naar buiten, naar de vogels), en na verloop van tijd vloog hij richting eettafel, waar hij zich bijna ophing in de eliektrische bedrading! Gelukkig pakte mijn man net op tijd die snoeren weg, zodat hij verder vloog richting (dicht) kamergordijn .
Daar bleef hij ook vertwijfeld hangen en toen wij daar gingen kijken vloog hij richting keuken. Daar heeft hij een tijdje boven op een keukenkastje gezeten, we konden alleen zijn kuifje en zijn kraaloogjes zien. Hij was volgens mij helemaal uitgeput, want zijn oogjes vielen regelmatig dicht.
Uiteindelijk, na verloop van tijd, heeft mijn man moed gevat en heeft hem met een doek gevangen . Toen heeft hij hem tegen zich aan gehouden om wat te wennen(dat was een advies geweest van de dierenwinkel). Maar ook dat was geen succes want Purdy bleef heel zielig schreeuwen en om zich heen pikken. We kregen er kippevel van.
We zagen toen wel dat hij wel een kleine beschadiging had boven zijn snaveltje, maar het was gelukkig niet zo erg als het aanvankelijk leek. (Het herstelt nu ook al goed, er zit een klein korstje op.)
Toen hebben we hem in de kooi teruggezet.
De volgende dag, toen ik binnenkwam, draaide hij zich om, en keek mij niet aan. Dat had hij nog nooit gedaan.
Gelukkig heeft hij nu een paar dagen later weer het hoogste woord, en reageert hij weer op ons.
Maar we weten niet goed wat we nu moeten doen. Moeten we hem nu vanavond weer vrijlaten, hoe dan, moeten we het anders aanpakken?
Hebben jullie tips??
Bedankt alvast!
Irina

Bianca

Pfoe wat zullen jullie geschrokken zijn zeg!

Is ie zelf uit z'n kooi geklommen of hebben jullie hem er=uit gehaald?

Als ik jullie was zou ik heel veel tijd in het kleintje stoppen om hem tam te krijgen, en dus niet dwingen om in een doek gewikkeld tegen je aan te zitten, daar wordt ie alleen maar banger van.

Ik heb pas een paar boekjes over genomen van iemand en daar vond ik ook wel een goede tip in staan,
zelf z'n kooi uit laten vliegen en als ie niet zelf terug gaat evtenueel gewoon 's nachts laten zitten waar ie zit tot ie uit zichzelf terug vliegt omdat ie honger heeft, maar ja hier heb je 'm niet tam mee natuurlijk.

hier wat sites met tips over het tam maken

http://www.valkparkiet.com/nl/files/tammaken.htm

http://members.lycos.nl/jadazoozer/photoalbum17.html

http://members.chello.nl/g.kok1/index.html

http://www.kwetterflat.nl/experiences4.html

veel succes!

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Cindy

Ik had dat ook met Tinus, mijn valkje, hij had zich niet gestoten maar vloog in het (ook dichte) gordijn, bleef even hangen en viel daarna met een smak achter het televisie kastje, daar lagen allemaal kabels van van alles en nog wat, je kent dat wel. We hebben m net zolang laten zitten totdat hij er zelf achter uit kwam.
We hebben een stok bij m gehouden en daar is hij op gaan zitten, toen konden we m terug in zijn kooi zetten, nu halen we m elke avond met avondeten uit zn kooi en zetten we m op tafel, als hij dan wegvliegt kunnen we m waar hij ook zit met die stok weer pakken, ook houden we onze armen in de lucht als hij rondvliegt en niet weet waar hij moet zitten, ziet er natuurlijk erg lachwekkend uit maar het werkt wel, als hij eenmaal weet dat hij op de arm kan zitten doet hij dat ook.
Veel succes, ik ben er ook nog niet!
Groetjes Cindy