Gaat het goedkomen met z'n tweetjes?

Gestart door Peg, 17 augustus 2005, 13:54:36

« vorige - volgende »

Peg

Wij hebben een lutino Rocco van een maand of 4/5 die is 3 weken geleden weggevlogen en toen hebben we een nieuwe lutiono gekocht van 5 weken oud, Chicco. Rocco is godzijdank weer teruggevonden en toen hebben we ze saampies in de kooi gedaan omdat ik geen 2e kooi had staan en niemand wist met een lege kooi. Rocco moest niks van Chicco hebben en vloog elke keer weg, Chicco was best bazig en joeg Rocco elke keer weg bij het eten, de knabbelstok, van zijn stok enz. Ik denk dat Chicco dacht he een vriendje ik ga er lekker tegenaan zitten maar nee hoor Roc wilde er niks van weten. Ook werd Rocco minder tam, als je hem wilde pakken of krauwen dan ging hij pikken. Nu is Chicco vorige week heel ziekjes geworden en zit nu bij Dr. Feld met een bacteriele darminfectie. Het gaat heel goed met hem en we mogen hem waarschijnlijk van het weekend ophalen. Rocco is weer helemaal in zijn element en je merkt gewoon aan hem dat hij het veel leuker vind alleen, hoe moet ik dit nu aanpakken als ik Chicco weer ga ophalen? Ze vielen elkaar niet aan ofzo hoor, alleen was Rocco een beetje bang. Zou dit nog kunnen bijtrekken ik zou het zo leuk voor hun vinden als ze iets aan elkaar hebben! Hoor graag van de ervaren valkhouders hoe zij dit zouden oplossen!!!

Alvast bedankt voor jullie reacties  ;)

Karin

Hoe groot is de kooi ?

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

angel310

ik weet presies wat je bedoelt
bij mij was het ook zo in het begin
ik had eerst een wildkleur man en na 3 maanden een witmasker pop er bij gehaald
de man was heel erg egoistisch bezig(als je het zo kan noemen)
zijn eten, zijn water, zijn knabbelstok
maar na 2 weekjes ging het al wat beter
en nu na 3 maanden hebben ze zelfs 2 hele, lieve, kliene donsjes(baby's)
dus ik denk dat je gewoon gduld moet hebben met ze
ze moeten gewoon heel erg aan elkaar wennen

kan je niet ergens als nog een kooi regelen?
en dan (als dat kan) samen los laten
dan hebben ze een neutraal gebied om aan elkaar te wennen
zo heeft het ook bij mij geholpen
na 2 weken konden ze al samen in 1 kooi
wel elk een eigen stukje van een stok
maar toch, het ging al beter
succes ermee

groetjes angelique

Peg

Karin, ik den kdat de kooi ongeveer 90 cm. breed is 50 cm. diep en iets meer als een meter hoog. Egenlijk is het een papegaaienkooi. Ik zit nu op me werk dus ik kan het ook niet even snel na meten. In de dierenwinkel hebben ze me toen ook verteld dat de kooi groot genoeg is voor 2 valkjes. Maar ja ik ben ook maar een beginner... Wat zijn ongeveer de maten voor een kooi waar er meerdere inzitten? Dan ga ik dat thuis even nameten.

Peg

Hoi Angelique,

Dank je voor je reactie. Ik heb echt iedereen gebeld waarvan ik dacht die heeft nog wel een kooi staan maar helaas, me tante hefft vorige week haar oude kooi verkocht  :(

Ik heb ook wel het idee dat het wennen is. Logisch natuurlijk je kan ons ook niet zomaar aan iemand koppelen. Maar ik vind het zo zielig voor Rocco, de oudste. Die was er als eerst en heeft al heel wat meegmaakt toen hij was weggevlogen en dan wordt hij nu geplaags door een indringer... Soms als Chicco heel rustig zit en weinig beweegt dan wil Rocco zijn staartpennen schoonmaken maar zodra Chic zich dan beweegt schrikt Roc en vliegt hij als een gek weg. Best wel grappig om te zien maar vind het ook heel zielig. IK zal nog even kijken op marktplaats of daar geen goedkope kooi staat en dan moet ik toch maar geduld hebben. Ben ook wel erg benieuwd naar hun geslacht, vanaf wanneer kun je dat zien? Het zijn beide lutino's en dat is wat moeilijker he?

angel310

ja bij lutino's is het moelijk te zien
hebben ze geen echte mannen dingen die ze doen?
zoals rideltjes fluiten of de vleugels wijd doen en macho lopen(een beetje met de vleugels wijd en heel statig)

daar kan je het een beetje aan zien
maar als je echt wil weten welk geslacht ze hebben zou je een staart veer moeten laten testen
de andere hier op het forum weten precies waar en hoe je dat kan doe
ik helaas niet

succes angelique

Lin

Als de lutino in de rui is geweest kan je bij de poppen een gele visgraat aan de onderkant van de lange veren in de staart zien. Verder zijn mannen meer geel op de rug en bij de kop. En anders kan je de staartveer trekken en aan laten groeien of veren opsturen naar www.gendika.com

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

angel310

die site bedoelde ik dus
dank je wel lin

groetjes angelique

Peg

Rocco vertoont wel macho gedrag... als hij op zijn kooi zit doet hij zijn vleugels wijd en dan gaat hij helemaal naar voren hangen net alsof hij dan gaat vallen. Chicco zit nog bij Feld, ik zal ook nog even aan hem vragen of hij het geslacht weet als ik hem ga ophalen. Dan is dat er alvast 1 waarvan ik het weet, de site heb ik even toegevoegd in mijn favorieten, thanx!

angel310

Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Riny

Hallo Peg
Een Lutino pop heeft aan de onderkant van de vleugels gele vlekjes.
Een Lutino man heeft dat niet ,na de eerste rui zie je bij een lutino man vaak wel dat de buitenste 2 vleugelveren nog geel zijn aan de onderkant van de vleugel.
De rest is wit.
Groetjes Riny :D :D :D

margreet

hallo Peg,

Misschien voor de terugkomst de kooi anders indelen, wat nieuwe speeltjes en de stokken anders, voerbakjes misschien op een andere plek. Valkjes zijn niet altijd gelijk beste vriendjes, dat heeft soms tijd nodig, en Rocco misschien eens per dag alleen uit de kooi laten. Speciaal aandacht voor hem.

Groetjes Margreet

Peggy

Hey Margreet,

De kooi heb ik al helemaal anders ingedeeld. Toen Chicco naar Feld ging heb ik heel de kooi ontsmet met dettol en nieuwe speeltjes gekocht. Stokken zijn nu ook anders, heb 2 stokken bovenin de kooi zodat ze beiden straks een eigen stokje hebben om op te slapen. Ik hoop zo dat het maatjes worden, dat zou zo leuk zijn! Heb nog niks gehoord van Chicco, hoop toch wel dat we hem morgen mogen halen!
Hou jullie op de hoogte, bedankt voor de reacties!

margreet

hallo Peg,

Wens je veel succes en geduld, komt best goed hoor Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd.

Groetjes Margreet