wel of niet vogels weg halen bij een broodfokker.

Gestart door tommy, 19 augustus 2005, 16:08:22

« vorige - volgende »

tommy

Wie durft met mij de discussie aan.

Ik ben van mening dat als je een vogel koopt en/of weghaalt uit een broodfokkerij dat je dan mee doet aan de praktijke van een broodfokker.

Hoe denken jullie daar over.

grt Annemieke

Rianne

Bij het kopen bij een broodfokker kun je het van verschillende kanten bekijken.
Ja, je haalt het dier daar weg en geeft het een fijn leven, maar laat de fokker hieraan verdienen waardoor hij door kan gaan.
Maar je kan ook met een schuldgevoel naar huis gaan en die zielige dieren daar laten. Er is dus een menselijke kant aan deze zaak en de dierlijke kant.

Je kunt de consument hier niet direct de schuld van geven. Ja, zij houden deze fokkerijen in stand, maar eigenlijk zouden deze instanties er niet eens mogen zijn. Volgens mij is er over het houden van valkparkieten (want daar praten we nu over) geen wet of regelgeving wat betreft de inrichting, de ruimte en het voedsel van de dieren. Zolang deze regels er niet zijn, kan iedereen vogels kweken op zijn eigen manier.
Het zou een goed initiatief kunnen zijn om een brief op te stellen en door zoveel mogelijk mensen te laten teken en die op te sturen naar bijv een minister of dierenbescherming.

Ivy

Beste Annemieke.
Ik ben het met je eens, als vogels bij zulke mensen worden gekocht, dan worden hun praktijken ondersteund. Maar met al die verschillende media waar je nu van alles en nog wat kan aanbieden (neem bijv. marktplaats) kan je dit moeilijk voorkomen.
Als iemand uit medelijden daar toch dat valkje koopt, dan red ie wel het valkje - 1 is beter dan 0. Ik kan me voorstellen dat als je ze ziet dat je ze allemaal zou willen redden, maar omdat het niet gaat, neem je toch eentje mee. We zijn mensen en hebben hart.
En wie geeft je garantie dat als je een vogeltje uit dierenwinkel koop, dat hij/zij niet juist van zo'n broodfokker komt?
Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Gerda

Ik ben het voornamelijk met Rianne eens. De schuld ligt bij de kwekers, en betere regels en wetten zouden misschien kunnen helpen.

Verder ga ik er even niet op in, omdat deze 'spin-off' toch een beetje wrang smaakje van beschuldiging van 'de consument' heeft.

Groet Gerda

tommy

Hoi allemaal,

Het geval van we hebben een hart en we redden een vogel is mijns inziens een menselijk gevoel.
Daar zullen we allemaal wel een keer last van hebben gehad.
Het gaat er alleen om hoe je er mee omgaat.
Het is namelijk zo dat als je er een red uit een fokkerij dat die binnen een dag weer vervangen is voor een ander.

Heb je er dan een gered of heb je dan de fokkerij instand gehouden?

Ik denk dat je de cirkel weer rond gemaakt hebt.

Als je 1 vogel red uit een fokkerij is dat winst voor de fokker.
En dus zal de fokker blijven doorgaan.

Een oplossing is er denk ik niet zo een twee drie helaas.

Het idee van een brief met regels en adviesen is wel een goed idee.
Misschien dat het wat uithaalt.

Grt Annemieke

marianca.

Hallo,


Ik ben het ook met Rianne eens!
En,ik blijf er valken of wat ook kopen als ik er eentje zie die mijn hart veroverd..ik zou ze allemaal wel willen kopen.En ik zeg dat hardop of ik er nu voor wordt aangevallen of niet zit ik niet mee..het gaat om het valkje en als niemand deze diertjes helpt of andere dieren is het triest gesteld met de menselijkheid.Dan mag je blij zijn dat je geen dier bent ;)

En,de dierenbescherming ben ik jaren lid van geweest..ben er niet tevreden over!Zijn net zo snel als de kinderbescherming..meestal te laat dus!

groetjes
marianca

Rianne

Het is vaak ook dat zo'n dieren bescherming niks kan doen, omdat ze niet kunnen bewijzen dat de vogels een slecht leven hebben. Daarom is zo'n regelgeving erg belangrijk.

tommy

Hoi

Het blijft een feit dat de dierenbescherming altijd achter de feite aan hobbelt.

Maar die feite komen wel van de mensen.
Als de mensen blijven bellen dan is het misschien wel een keer raak.

Betere wetten zijn heel erg belangrijk.

Maar is het niet zo dat je zelf ook een grote rol kan spelen in het op laten houden van dierenleed.

grt Annemieke

Rianne

Natuurlijk kun je daar een rol in spelen, maar in je eentje bereik je niet veel. Ik kan niet naar zo'n fokker toegaan en zeggen 'dat mag je niet doen' want wat is zijn overtreding dan? Op dit moment moeten we samen sterk zijn en iets opsturen naar het ministerie wat daarover gaat, want dit kan niet. Veel vogels op elkaar gepakt, vieze stinkende bende, hoe krijg je ziektes? Het is in het belang van het soort dat er juist met de vogels word omgegaan.

Ivy

Waarschijnlijk kan je er in je eentje weinig aan doen tenzij je Superman ben. Je bent, helaas, alleen baas in je eigen huis en tuin. Ook al zou je buurman een broodkweker zijn, kan je er weinig aan doen - misschien wel een praatje houden, maar dat geeft je nog geen zekerheid dat ie ermee gaat stoppen.

Als er zo een brief word samengestelld, heb je mijn handtekening.
Groetjes, Ivy




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

marianca.

Hallo,


Stop dan eens met vlees eten allemaal ;)..je wil het niet weten wat daar gebeurd!

En even over de dierenbescherming dat ze niks hard kunnen maken Rianne...ze hebben toch ogen of niet?Net zoals jij en ik en vele andere die daar een diertje kopen..dus...bewijzen!!!!!

Ik houd het op innen..maandelijkse contributie en de ogen sluiten en alleen achter dingen aanrennen die NET iets belangrijker zijn dan valkparkieten en andere vogelsoorten..zo is het en niet anders!Ik denk dat handtekeningen niks opleverd..jammer genoeg!


groetjes
marianca

tommy

Citaat van: Rianne op 19 augustus 2005, 16:50:09
Natuurlijk kun je daar een rol in spelen, maar in je eentje bereik je niet veel.


Hoi

Ik denk dat je juist heel veel kan doen in je eentje.

Je kan de mensen laten weten waar ze goede en gezonde vogels kunnen kopen.

Je kan zelf niet bij broodfokkers kopen.

Je kan dierenwinkels stimuleren om gezonde vogels in te kopen.

Als je iets ziet wat volgens jou een bijsmaakje heeft kun je dat melden aan de diereninspectie.
Hoe meer meldingen en bevindingen hoe meer ze er iets tegen kunnen doen.

Je kan dus best zelf wat doen.

Als kandi bijna de halve wereld achter zich kon laten plaats nemen dan kunnen wij toch wel 1 fokker de das om doen. ;)

grt Annemieke

Rianne

Citaat van: marianca. op 19 augustus 2005, 16:53:48
Hallo,


Stop dan eens met vlees eten allemaal ;)..je wil het niet weten wat daar gebeurd!

En even over de dierenbescherming dat ze niks hard kunnen maken Rianne...ze hebben toch ogen of niet?Net zoals jij en ik en vele andere die daar een diertje kopen..dus...bewijzen!!!!!

Ik houd het op innen..maandelijkse contributie en de ogen sluiten en alleen achter dingen aanrennen die NET iets belangrijker zijn dan valkparkieten en andere vogelsoorten..zo is het en niet anders!Ik denk dat handtekeningen niks opleverd..jammer genoeg!


groetjes
marianca


Wat je vergeet Marianca, is dat er geen wetten zijn aangaande dit onderwerp. De dierenbescherming kan er heen gaan en zien dat er bijv 200 vogels zitten in een ruimte van 2x5 maar er is wettelijk niks vastgelegd over de minimale ruimte per vogel. Pas als de dieren er duidelijk ziek uitzien, kunnen ze stappen ondernemen, eerder niet.
De DB kan er alleen hun mening over geven en een gesprek aangaan met de man, maar niet alle vogels meenemen want hij overtreed de wet niet.

Rianne

Citaat van: tommy op 19 augustus 2005, 16:56:34
Citaat van: Rianne op 19 augustus 2005, 16:50:09
Natuurlijk kun je daar een rol in spelen, maar in je eentje bereik je niet veel.


Hoi

Ik denk dat je juist heel veel kan doen in je eentje.

Je kan de mensen laten weten waar ze goede en gezonde vogels kunnen kopen.

Je kan zelf niet bij broodfokkers kopen.

Je kan dierenwinkels stimuleren om gezonde vogels in te kopen.

Als je iets ziet wat volgens jou een bijsmaakje heeft kun je dat melden aan de diereninspectie.
Hoe meer meldingen en bevindingen hoe meer ze er iets tegen kunnen doen.

Je kan dus best zelf wat doen.

Als kandi bijna de halve wereld achter zich kon laten plaats nemen dan kunnen wij toch wel 1 fokker de das om doen. ;)

grt Annemieke



Dat zijn al aardig wat dingen die je kunt doen. :) Er zullen heus wel dierenwinkels zijn die verstandig hun dieren inkopen, maar er zijn er een hoop die op winst uit zijn. En zie die maar eens over te halen want die geven niks om het behoud van de soort.

Ivy

Ja, maar als je 1 fokker uitschakeld, blijven er nog honderden over. En dierenwinkels stimuleren? Ik heb maar een keer voor oesterschelpengrit gevraagd (omdat het zonder houtskool is) en werd ik bijna uitgelachen, van hoe kom ik er aan dat het beter is. Het lijkt me sterk dat ze gaan luisteren naar een klant waar ze hun vogels moeten kopen.

Ik vind het allemaal logisch en mooi klinken wat je zegt, maar als de aangewezen instantie al zo weinig aan kan doen, heb je als particulier nog minder kans om iets te bereiken.
Groetjes, Ivy




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie