28 maart 2024, 11:51:11

zonnebloempitten

Gestart door eefje nieuwenburg, 18 augustus 2005, 19:43:05

« vorige - volgende »

eefje nieuwenburg

Misschien een rare vraag hoor,

ik lees regelmatig over mensen die hun koppels geen zonnebloempitten geven als ze jongen hebben.
Wat is hier de reden van?
want als ze geen jongen hebben eten ze die pitjes ook.
ik vraag het me af omdat er toch in elk voer zonnebloempitjes zitten en gaan jullie die er dan allemaal uit zitten vissen?
Ik vraag het niet om jullie belachelijk te maken hoor maar gewoon uit nieuwsgierig heid (lichtelijke voorbereiding voor volgend jaar)
groeten eefje

Lin

Hey,

Er zijn mensen waaronder Paul die doordat hij de zonnebloempitten liet zitten zijn jongen zijn doodgegaan. Het gebeurt niet altijd maar ik doe het ook voor de zekerheid. Er bestaat trouwens ook voer zonder zonnebloempitten. en tja niet iedereen doet dat net als roodsteen en houtskool bij grit en maagkiezel.Dat is ook niet goed.

Groeten, Lin


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Riny

18 augustus 2005, 20:00:47 #2 Last Edit: 18 augustus 2005, 20:10:52 by Riny
Hallo Eefje en Lin
In het broedseizoen voer ik altijd zaadjes zonder zonnebloempitten.
Na het broedseizoen krijgen ze wel weer zonnebloempitten in hun voer.
Mijn valken zitten buiten dus hebben dat dan wel nodig ook om goed warm te blijven.
Groetjes Riny :D :D :D

Lin

Oh ja, vergeten te zeggen ik heb alleen zonder zonnebloempitten als ze jongen hebben. Daarna moet je ze wel weer voeren.

Groeten, Lin


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

jellevdl

Haai,

Ik denk niet dat het echt erg is als je zonnebloempitten laat zitten, want wij hebben ze er nog nooit uitgehaald ( omdat ik niet wist dat het slecht kon zijn) en bij mij zijn er nog geen jongen gestorven.

groetjes

Inger m

Hoi,
Bij Paul schijnen er jongen te zijn gestorven, doorsat de ouders ze voornamelijk zonnepitten te eten gaven. Hierdoor kregen de jongen oa voedingsgebreken en zijn er een aantal gestorven.

Wanneer je goed gerantsoeneerd voert, dus net zoveel als de vogels nodig hebben. Zou het niet mogelijk zijn dat de ouders enkel zonnepitten voeren. Ik voer zelf heel krap. Ze krijgen tweemaal per dag eten, maar erc blijven zeker geen restjes over.

Ik voer momenteel geen zonnepitten, maar ik heb er voorheen nooit problemen mee gehad als er jongen waren. Zorg voor afwisselende voeding met niet te veel zonnepitten en voer gerantsoeneerd (net zoveel als dat de vogels per dag eten en niet meer).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

eefje nieuwenburg

oke dan heb ik in principe niet zo'n probleem als er ook voer zonder zonnebloempitten is.
Maar ik geef idd ook voer per dag(een paar schepjes)
dus het is altijd op als ik nieuw geef en ik probeer de zonnebloempitten goed door de pot heen te schudden zodat er niet te veel in het voerbakje terecht komt per dag(gedoseers dus)
dank voor jullie uitleg,ik ga het goed onthouden ;)

groetjes eefje

Rianne

Mijn valkjes pakken ze niet, ik gooi er altijd wel wat weg als ik het voer ververs.