6 mei 2025, 14:44:56

jonge valkjes

Gestart door vlek, 8 mei 2003, 14:50:20

« vorige - volgende »

vlek

8 mei 2003, 14:50:20 Last Edit: 13 mei 2003, 03:13:46 by vlek
Hallo ik heb een vraag over mijn jonge valkjes.
Mijn wildkleur vrouw en witmasker man hebben drie jongen gehad,waarvan er twee geel zijn en een spierwit is.
De oudste is nu een negen dagen oud oud.
Nou wou ik even weten of het witte jong ook wit blijft, hij heeft volgens mij geen rode ogen.
Ook van mij twee geparelde valken heb ik een jong en ook dat is wit geboren.
Dit jong wordt nu succesvol opgevoed door mijn eerste koppel valken omdat de ouders niet wisten wat ze er mee aan moesten.
Dus ik zou graag willen weten of deze jongen beiden wit blijven of toch nog een andere kleur kunnen krijgen.
Groetjes Karin

Paul

Hoi Karin,
Ik denk dat je de dons van de valkjes bedoeld dat die wit is.
Bij witmaskers is dat altijd zo omdat er geen geel pigment en de veren aanwezig is.
Als ze echt veren krijgen worden ze denk ik gewoon witmasker.
Namelijk zwarte oogjes duid niet op albino en als ie veren krijgt worden die dus gewoon grijs.
Ik heb zelf een albino moeder met wildkleur gekruisd en daar kwam wel een spierwit jong uit maar helaas is ie na 5 weken aan een hersenbloeding overleden :-(
Deze had dus wel rode oogjes.
Laat even weten hoe het afloopt met de jongen.

Groetjes, Paul

vlek

CitaatHoi Karin,
Ik denk dat je de dons van de valkjes bedoeld dat die wit is.
Bij witmaskers is dat altijd zo omdat er geen geel pigment en de veren aanwezig is.
Als ze echt veren krijgen worden ze denk ik gewoon witmasker.
Namelijk zwarte oogjes duid niet op albino en als ie veren krijgt worden die dus gewoon grijs.
Ik heb zelf een albino moeder met wildkleur gekruisd en daar kwam wel een spierwit jong uit maar helaas is ie na 5 weken aan een hersenbloeding overleden :-(
Deze had dus wel rode oogjes.
Laat even weten hoe het afloopt met de jongen.

Groetjes, Paul
Hallo paul
Het gaat met de kleine valkjes prima.
Je had gelijk over die witte, ik zelf denk dat er een witmasker gaat worden en de ander gepareld.
Nou is dat laatste witte jong ook niet van dit nest maar van twee geparelde ouders.
De ouders staan het alletwee toe als ik de jongen wil pakken dus dat is ook geen probleem.
Als ik de nestbak open doe gaan ze al opzij zodat ik er bij kan.
Ze vertrouwen me volkomen dus goede hoop dat we hele tamme jongen gaan krijgen.
Ik zou graag een foto van ze willen plaatsen maar heb geen idee hoe ik dat moet doen.
Groetjes Karin

Paul

Hoi Karin,
Als je een bericht intypt zie je eronder staan blijlage en aan de andere kant balderen.
Als je op bladeren klikt kan je aangeven waar de foto op je computer staat en dan verstuur je hem met je bericht mee en staat ie op het forum :-)
Alleen mag de foto niet groter zijn dan 100 Kb anders lukt het niet.
Heel erg leuk dat het zo goed gaat met de jongen :-)
Ik heb nu ook vandaag weer een jong gekregen en die ouders zijn ook best wel tam en laten alles toe.
Dus ik hoop ook daar hele tamme jongen van te krijgen :-)

Groetjes,  Paul

Mandy

Ach wat een gompies! :-*
Het worden duidelijk 2 witmaskers en 2 ws geparelden,
kan het niet zo goed op de foto zien.
Veel succes verder. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

vlek

Hallo Mandy.
Leuk om te horen wat voor kleuren ze gaan krijgen.
Noou is mijn vraag alleen welke twee er witmasker gaan worden.
De drie vooraan op de foto zijn namelijk jongen van een wildkleur vrouw en een witmasker man.
Het kleinste jong achteraan op de foto is een pleegkind van hun en komt van twee geparelde ouders.
Groetjes Karin

Mandy

Nou dat is juist het makkelijke, dat zijn die 2 met witte dons!
Dus met de klok mee heb je eerst die 2 met witte dons, dat worden witmaskers en die andere 2 met gele dons, dat kunnen geparelden worden zoals jij dat zelf zei, maar wildkleur of cinnamon kan ook nog.

vlek

Dus als ik het goed begrijp dan krijg ik van mijn twee geparelde ouder een witmasker jong.
Want met de klok mee is het eerste witte jong hun jong.
En de andere witte en twee gele zijn van de witmasker.
Groetjes Karin

Mandy

Ja, inderdaad, dat zal dan zo moeten zijn.
Wel apart trouwens dat je een witmasker uit 2 geparelden hebt gekregen. Dan is één van die ouders zelf uit een witmasker gekomen en draagt dan dit gen wel bij zich zonder dat hij zelf die uiterlijke kenmerken heeft, men noemt dat ook wel split.