Hoe vroeg uit nest voor handvoeren/handtam?

Gestart door funnychatter, 19 augustus 2005, 12:35:27

« vorige - volgende »

funnychatter

Hoe vroeg kan ik jonge valkparkietjes uit het nest halen om ze met de hand te voederen en daarmee handtam te maken?

Ik lees verhalen dat ik ze vanaf 3 weken oud eruit kan halen en apart kan zetten tot verhalen dat ze uit het nest moeten zijn.

Wat kan ik nu werkelijk doen? En waar kan ik ze dan wanneer ze vroeger eruit kunnen ze het beste in plaatsen?

Groetjes,

bob

Riny

Hallo Bob
Het allerbeste is om ze er gewoon iedere dag even uit te halen om er mee te knuffelen en te kroelen.
Laat de ouders hun maar voeren ,er is geen betere voeding voor hun als van de eigen ouders.
Zo worden ze net zo tam en je loopt veel minder risico's.
Groetjes Riny :D :D :D

funnychatter

Het nestje bevind zich buiten in een voliere waar het te lastig is om ze dagelijks uit te halen.
Wanneer ik dit toch zou doen zijn de ouders zeer snel gestrest door het vele kabaal en geschommel wat dit met zich mee brengt.

Riny

Hallo Bob
Dat valt reuze mee hoor.
Mijn valkjes zitten ook allemaal buiten en ik maak ze zo ook handtam, en veel mensen van het forum doen het zo.
Je moet toch ook nestcontrole's uitvoeren .
Maar je moet zelf weten wat je doet .
Groetjes Riny :D :D :D

funnychatter

Ik zou het zeker graag willen alleen ik ken het karakter van de ouders en die zijn nogal erg snel gestrest.
Wanneer ik dit dagelijks zou toepassen lijkt het me nogal snel logisch dat de ouders het op een moment voor gezien houden.

De ouders zelf zijn namelijk wel onze stem gewent maar niet zelf handtam.
Ik heb echter geen idee wanneer de ouders het voor gezien houden doordat wij teveel aan het nest zitten, wanneer het te laat is en ik ze ECHT zelf moet opvoeden.

Karin

Ga gewoon de jongen vanaf een week of 3 1/2 - 4 dagelijks in je hand houden, kan gewoon in de volière. Dan worden ze tam genoeg en mochten de ouders dan toch stoppen met voeren ( wat ik me niet voor kan stellen hoor, want heel veel kwekers doen het zonder problemen, juist bij "wilde" ouders gaat het makkelijker dan bij tamme, die willen je nog wel eens aanvallen  ;D ) dan zijn ze oud genoeg om ze toch alsnog te handvoeren. Ga het niet standaard doen handvoeren, want helaas..... er gaan er echt heel veel dood ! Als de jongen 5 1/2 week zijn kun je ze bij de ouders weghalen en binnen in een kooi zetten en kijken of ze zelf voldoende eten ( eivoer, grasparkietenzaad, bruin brood, andijvie, trosgierst ). Zo niet, zet je ze weer even een dag of 2 terug en probeer je het weer. Als ze binnen zitten kun je ze makkelijk tam maken, zeker als je ze al dagelijks in je handen gehad hebt.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rianne

Het klinkt erg aantrekkelijk, ze grootbrengen met handopfok maar ik heb hier al verschillende verhalen gelezen van valkjes die het niet gehaald hebben door de handopfok. Het is zoveel werk, en vaak krijgen ze niet de voedingsstoffen binnen die ze nodig hebben. Vooral die eerste paar weken zijn die stoffen die ze van de ouders krijgen zo hard nodig. Het is een hoop werk en het risico op overlijden is groot. Het is het niet waard vind ik.