9 mei 2025, 07:56:43

moedervalk aan de dunne

Gestart door Coco en Chantal, 6 oktober 2005, 14:30:03

« vorige - volgende »

Coco en Chantal

Hallo
Ik heb een vraagje, mijn pop Chika heeft voor het eerst een nestje , sinds gisteren is er 1 babytje geboren, maar wat ik zo raar vind is dat chika sinds een paar dagen dunne poep heeft en dan ook echt dun.
Ze poept tegen de tralies omhooog en dan zit echt alles onder :-X
is dit normaal of moet ik naar de dierenarst met haar.
Ze maakt geen zieke indruk, ze is wel afgevallen sinds dat ze op eitjes zit, normaal gesproken kon je haar borstbeen niet voelen, ze had zo'n kipfiletjes borst haha(ze woog toen 150 gram).

Ik hoor graag van jullie...

Groetjes Chantal
Groetjes Chantal en de valkjes

Mariska

Hoi Chantal,

Ik zou je graag helpen, maar ik weet ook niet of het erg is.
Mogelijk heeft het wel met het broeden of voeden te maken, maar dat weet ik dus jammer genoeg niet.
Als niemand reageerd zou je eens naar Dr Feld kunnen bellen en het vragen. Zijn nr is 033-2864772
Succes verder!

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & SueƱo (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Inger m

Hoi Chantal,
Het is normaal dat een vogel tijdens het broeden afvalt. Het broeden kost veel energie door warmteproductie naar de eieren toe.
Tijdens het broeden zie je ook de mest veranderen. Het wordt meer en dunner. Nu zijn er jongen uitgekomen en daardoor gaat ze ws meer en anders eten (meer eivoer). Het kan zijn dat haar lichaam daarop reageert. Zolang ze een gezonde indruk maakt en de jongen goed verzorgt, zou ik me niet te veel zorgen maken. Als de heel dunne mest lang aanblijft of ze maakt een zieke indruk kun je het beste contact opnemen met een goede vogelarts.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Chantal,

Omdat de ouders het nest niet willen bevuilen zullen ze in het blok geen ontlasting laten vallen en het ophouden.
Het is dan altijd een stuk dunner dan normaal omdat zo'n groot plakaat er wel makkelijk uit moet kunnen.
Ik heb dat bij alle broedende koppels zowel de mannetjes als de popjes kunnen dat hebben.
Soms stinkt het ook nog verschrikkelijk naar rotte eieren dat komt waarschijnlijk door het eivoer wat ze extra eten.
Dus zeker als ze jongen of eitjes hebben zou ik me niet zo'n zorgen maken als ze verder gezond ogen.

Groetjes, Paul

Coco en Chantal

Iedreeen hartelijk bedankt voor de reacties en goede uitleg, hehe ben weer een stuk geruster.

Bedankt :D
groetjes Chantal
Groetjes Chantal en de valkjes