11 mei 2025, 14:25:23

Kan dit

Gestart door jokebaeten, 16 augustus 2005, 11:22:49

« vorige - volgende »

jokebaeten

Wij hebben een koppel valkjes zitten  met 5 jongen. Kunnen wij deze jongen allemaal houden in dezelfde vollière of moeten we er verkopen en nieuw bloed bij zetten?
We weten niet goed of het mannetjes of popjes zijn. Die op de foto zou een popje zijn, maar de andere 4 zijn wildkleur, dus moeilijk te bepalen hé.

Alvast bedankt,

Joke, Jos, Pipo, Pepi, Chareltje, Geeleke en de rest

Rianne

Hoi,
ik zou het zelf niet aandurven om ze allemaal te houden. Stel dat ze wel koppels gaan vormen en willen broeden. Dan is het verstandiger om  nieuw bloed bij te nemen.

Riny

Hallo Joke
Als ik een kleintje van mijn eigen wil houden laat ik ze als ze oud genoeg zijn een tijdje bij een nieuw valkje zitten ,zodat die daar ook echt een koppel mee gaat vormen.
Groetjes Riny :D :D :D

jokebaeten

Ik ben nog een echte beginneling hoor. We hebben dit koppeltje nu een 6-tal jaar, maar het is hun tweede nest nog maar. Ik heb er geen idee van hoe oud de kleinste jongen zijn. (Pepi is van een andere nest en die is nu een 4-tal maanden) De kleintjes zijn sinds een week uit het nest en beginnen mee graantjes te pikken. Er is 1 wildkleur bij die zo op het eerste zicht geen lange staartveren heeft. Enig idee hoe dit komt of is het normaal?

Bedankt voor alle hulp

Joke

Rianne

Misschien is dit de jongste uit het nest?
En heb je al gekeken bij de mutatie calculator? Hiermee kun je berekenen wat voor jongen je kunt krijgen en of het mannen of poppen zijn.
Als je het te ingewikkeld vind, plaats hier dan wat voor ouders (en evt de splitten als je dat weet) je hebt, dan kijk ik even. 

jokebaeten

Dit zijn de ouders: de Bonte is het mannetje en de lutino is het poppetje.
Ik heb er geen idee van wat de "grootouders" waren. Jos hebben we als zeer handtamme gekocht en Pipo komt van bij een "groothandel/kweker"
Ik hoop dat je kan helpen.

Oja, ik denk dat het inderdaad de jongste van de hoop is die geen staartveren heeft.

Riny

Hallo Joke
Ik heb precies zo een koppeltje waar ik de splitten ook niet van weet .
Ik zal er een foto bij plaatsen van de jonkie's.

Mooi he zoveel verschil in een nestje.

Rianne

Als ik lutino en bont invoer krijg ik dit:

Ouders:
Vader=Bont
Moeder=Lutino

Nageslacht:
Jonge man
100.0 % Wildkleur split to Bont {X2:Lutino}

Jonge pop
100.0 % Wildkleur split to Bont

© 2004 - 2005 Barry van Rossum & Peter Bosboom | valkparkiet.com

Maar er zit een gepareld bij, dus zou het dit kunnen zijn:

Ouders:
Vader=Bont split voor {X1:Gepareld}
Moeder=Lutino

Nageslacht:
Jonge man
50.0 % Wildkleur split to Bont {X1:Gepareld} {X2:Lutino}
50.0 % Wildkleur split to Bont {X2:Lutino}

Jonge pop
50.0 % Gepareld split to Bont
50.0 % Wildkleur split to Bont

Of deze:
Ouders:
Vader=Bont split voor {X2:Gepareld}
Moeder=Lutino

Nageslacht:
Jonge man
50.0 % Wildkleur split to Bont {X2:Lutino}
50.0 % Wildkleur split to Bont {X1:Gepareld} {X2:Lutino}

Jonge pop
50.0 % Wildkleur split to Bont
50.0 % Gepareld split to Bont

Je hebt in ieder geval meer kans op wildkleur mannetjes, maar ja je weet niet wie nou wat is, er kan ook een wildkleur pop bij zitten.

jokebaeten

En dat kunnen we pas echt weten als ze een 8-tal maanden zijn zeker?

Het is namelijk zo dat we er direct eentje kunnen wegdoen, maar dan moet ik wel weten of het een pop of een mannetje is. Die mensen hebben ook al eentje zitten en willen kweken.

Lin

16 augustus 2005, 16:56:45 #9 Last Edit: 17 augustus 2005, 09:14:22 by Lin
Anders even veren sturen naar www.gendika.com. Ik zou de jongen verkopen of alleen zetten met een onverwante partner.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

leoni

hallo

ik denk aan de foto te zien van de ouders dan de moederlutino gepareld is omdat ze zo geel is of kandat niet?

groetjes leoni

Riny

Hoy Joke
Je kunt er bij een wildkleurtje heel gemakkelijk achter komen of het een mannetje of een pop is.
Je moet 1 of 2 staartveertjes er uit trekken,en goed onthouden aan welke kant je dat hebt gedaan.
Na ongeveer 3 weken is er weer een nieuwe staartveer ,als
Als die effen grijs is ,is het een man.
komt er een geel met grijze veer dan is het een popje.

Lin

Tja het kan een pop of man zijn. Maar of de veer eruit trekken of wachten of veren opsturen naar www.gendika.com

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

jokebaeten

Riny, ik zal dat zeker eens proberen. We kunnen de jongen toch nog niet direct weg doen hé. We zullen moeten wachten tot ze allemaal zelfstandig eten.

Ik heb ook onze Lutino nog eens goed bekeken en er zitten lichtere vlekken op haar vleugels en rug, dus het zou wel eens kunnen dat ze gepareld is of niet?

Bedankt

Riny

Hoy Joke
Kun je geen foto maken van je Lutino?
Hoe oud is die nu?