7 mei 2025, 20:38:02

rare vogel....

Gestart door Barbara, 16 mei 2003, 16:41:05

« vorige - volgende »

Barbara

Hoi allemaal,

ik heb een vraag over de valkparkiet van mijn zusje. Onderaan dit bericht vind je 2 foto's van hem.

Zazoo werd gekocht als een lutino man (fluit ook erg leuk) en was net zo wit als mijn Dimi. Hij zat toen goed in de veren. Na de eerste rui kwamen er wat gele parels op zijn rug. Dat werd per rui meer. Zijn verenpak werd steeds slechter, zelfs zijn kuif is miezerig, ondanks goed voer. Op een gegeven moment was hij meer geel dan wit en zag hij er zo uit zoals op de foto. Zijn verenpak is op de foto (een week geleden genomen) zelfs weer iets beter dan dat het eerst was. Nu is mijn vraag of iemand weet wat voor vreemde mutatie (meestal zijn er eerst parels en gaan ze later weg) dit kan zijn of wat er anders aan de hand is. We hebben ook wel eens gehoord van een leverafwijking die een geel verenpak veroorzaakt, maar hij is nu ondertussen al 4 en verder kerngezond, alhoewel hij nooit echt vliegt als hij uit de kooi is(door slecht bevederde veleugels?) Hij krijgt gewoon zaad en eivoer en af en toe groente en fruit, net zoals de valkparkiet van mijn moeder die er prima uitziet.

Ook tips om zijn verenpak op te knappen zijn natuurlijk welkom!

Barbara

Hallo allemaal,

heeft niemand een idee over deze vogel? Ik heb wel eens eerder op dit forum een omschrijving gegeven van Zazoo met dezelfde vraag, daar kreeg ik niet veel reacties op,  maar nu ik foto's heb dacht ik dat er misschien wel mensen zouden zijn die dit herkennen....

Nou ja, ik merk t wel, ik en mijn zusje zijn wel nieuwsgierig...

Paul

Hoi Barbara,
Hij is wel heel erg geel zeg, misschien is het een gele en wordt ie nog helemaal geel na een volgende rui.
Ik heb toen van de dierenarts druppels gehad met aminozuren die helpen de veren te groeien.
Veel douchen is ook goed voor de veren.
Hij ziet er inderdaad niet zo goed uit met zijn veren.
Je zou eens een echte vogelarts op kunnen bellen wat die er van vind.
Het kan namelijk ook iets van een schimmelinfectie zijn namelijk en daar moet je zeker wat aan doen.
Dokter Feld heeft toen bij mijn valkje een veer op de kweek gezet en daar kwam ook uit dat ze een schimmelinfectie hadden.
Dat zou je met dat valkje ook kunnen doen.

Groetjes, Paul

Remco_Ultee

Anders noem je hem gewoon de "Banaan mutatie". Dat ik daar nou op moet komen he.

Speedy

Op mijn mutatie poster, staat ook een geheel gele hoor, die heet dan Yellow.
Dus waarom zou het geen Lutino/Yellow zijn.

Groetjes,
Trudie

Barbara

Ik vind het zo vreemd dat ie eerst echt lutino was en steeds geler werd. Ik geloof dat zijn kleur nu wel al een jaar ofzo hetzelfde is, en hij is 4 jaar ongeveer. Ik las laatst ergens dat een valkje pas wanner hij 3 is zijn definitieve verenkleed heeft, dus het zou kunnen dat ie gewoon een gele valk is, maar ik heb nog nooit ergens gelezen dat dat pas later komt. Ik heb een link hiernaartoe naar mijn zusje gemaild, dus misshcien dat ze de tip van Paul gaat opvolgen.