Tweede valkje erbij: ervaringen gevraagd

Gestart door Ozzie, 15 augustus 2005, 19:33:44

« vorige - volgende »

Ozzie

Beste Valkenliefhebbers,

een vraagje omdat ik veel verschillende dingen lees (die elkaar ook tegenspreken), daarom vraag om om "ervaringen": hoe hebben jullie dit aangepakt of ervaren.

Over een maand ongeveer krijg ik een valkje. Ik heb een mega-kooi aangeschaft zodat hij/ zij lekker de ruimte heeft als hij niet aan het rondvliegen is. Ik wil in het begin één valkje, om er zeker van te zijn dat ik deze goed tam kan maken. Toch zit ik nu al stiekem te denken aan een tweede valkje... maar ik twijfel hier erg aan, om een aantal redenen.

Ik lees hier en daar dat je andere valkje dan een stuk minder tam kan worden. Anderzijds lees ik ook over mensen die wel meer dan twee valkjes hebben en die ook allemaal behoorlijk tam zijn.

Ook ben ik bang dat het andere valkje totaal niet tam zal worden, omdat hij tenslotte al een "soortgenoot" heeft waar hij mee kan spelen.

Ik heb ooit een grasparkietje gehad, die was echt supertam. Na een paar jaar een tweede erbij gekocht omdat ik dacht dat hij eenzaam werd. Dit was echt een wildebras en niet tam te krijgen. Ook konden ze niet zo goed met elkaar overweg, al ging dat na verloop van (een hele) tijd wel wat beter. Maar echt "harmonieus" is het nooit meer geworden, ook werd grasje 1 wat nukkiger naar mij toe.

Mijn vraag dus: hoe hebben jullie dat aangepakt en hoe krijg je ook je tweede valkje tam? Na hoeveel tijd heb je ze bij elkaar gebracht? Ik zit te denken na een jaartje ofzo? Hoe behandel je ze samen?

Ik ben erg "bang" een tweede te kopen en dat het niet klikt (zowel met mij als het eerste valkje). Ik zal hem dan niet meer wegdoen, maar voor het "sfeertje" lijkt het me gewoon niet zo goed en leuk.

Ben benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt!

Groeten, Wendy

Rocky en Coco: nu de schatjes van Caroline

Rianne

Hoi,
je kunt op zoek gaan naar een kweker die valkjes al redelijk handtam verkoopt. Dan kun je daar thuis mee verder werken en hoef je niet van begin af aan de vertrouwensband met mensen op te bouwen. Jonge valkjes zijn heel goed tam te maken.
Stel dat je dan bijv 1 of 2 maanden maar 1 valkje hebt, is hij al goed tam. Dan kun je een tweede nemen, al handtam of niet.
Het tamme valkje zal dan een goed voorbeeld zijn voor de schuwere. Ik heb sinds kort ook een tweede valkje en de eerste is er niet minder tam op geworden. Wel zullen ze meer naar elkaar toetrekken, dus als ze elkaar niet zien gaan ze roepen of vliegen ze naar de ander toe. Maar dat is eenvoudig op te lossen, door ze allebei bij je te nemen.

2 valkjes is voor jezelf heel leuk, maar voor je valkje is het heel goed. Valkjes zijn groepsdieren, en als je 1 valkje zelf niet genoeg aandacht kan geven iedere dag, is een tweede ideaal. Je moet het geluk van je valkje voorop stellen, je zou niet willen dat hij eenzaam is.

Een hoop tekst, ik hoop dat het je kan helpen in je beslissing.
Maar kijk eens bij dagboeken, een hoop verhalen van mensen met eerst 1 valkje, en nu 2. :)

Ozzie

Hallo Muppet,

bedankt voor je vlotte reactie. Mijn valkje komt bij een kweker vandaan die ze vanaf een paar dagen éénmaal per dag met de hand voert, dus die zal al handtam zijn. Mijn eventuele tweede valkje zal ik zeer waarschijnlijk ook daar vandaan halen, dus twee "handtammen" eigenlijk.

Op sommige plekken lees je dat er helemaal geen tweede valkje bij hoeft omdat de valk de mens al soortgenoot zal zien. Andere mensen zeggen: het is zielig in zijn eentje. Maar als hij/ zij elke avond kan vliegen en aandacht krijgt, is dat dan genoeg?

Rianne

Ik weet niet of het genoeg is, maar probeer eens voor te stellen dat jij alleen maar 's avonds aandacht krijgt en naar buiten mag. :)
2 valkjes geeft je weinig extra werk, het kost niet zo veel extra en het neemt al helemaal geen extra ruimte in. Er zitten alleen maar voordelen aan, voor jezelf en voor je valkje.

Kirsten

Hoi Ozzie,

Ik sluit me aan bij Rianne(muppet)
Het is voor de valk erg leuk om een soortgenootje te hebben en het is erg genieten als je die twee samen ziet. Als je inderdaad de valk langer alleen hebt, gaat ie jou alleen als soortgenoot zien en wil verder geen aandacht meer van de valken. Ze zijn dan vermenselijkt zeg maar.
Ik kan me voorstellen dat je graag die persoonlijke aandacht van je valkje wilt, maar als je hem/haar aandacht blijft geven, zal die nog steeds naar je toe trekken. Ik zeg er wel eerlijk bij dat het uiteindelijk wel iets minder zal zijn waarschijnlijk. Maar dat is geheel afhankelijk van jezelf. Een tamme valk moet je ook 'tam' houden, anders wordt het steeds minder na verloop van tijd.

Ik vind het overigens erg goed dat je je er zo in verdiept en je vragen hier neer zet. Ik snap dat het best een moeilijke keus is, maar probeer inderdaad hier op het forum info te vinden/lezen om jezelf te kunnen overtuigen, of niet.
Er zijn inderdaad dit jaar verschillende forumleden, die uiteindelijk een tweede valkje erbij genomen hebben, dus info genoeg denk ik ;) :D

Succes met je keuze
Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

hippysuus

Hoi, uit mijn ervaring kan ik zeggen dat het geen probleem is met tam maken hoor.

Mijn valkje is nu tam en ik heb verleden week 2 nieuwe valkjes erbij gehaald, ik had de eerste in 2 dagen op mijn hand zitten...binnen een week al handtam en de tweede gaat nu ook op mijn hand zitten.

En mijn eigen valkje vind het allemaal prima zo en is er niet minder tam van geworden!

Ozzie

Heel erg bedankt voor de reacties, ze zijn behoorlijk positief. Ik denk ook dat ik na een tijd een tweede erbij ga nemen, na 6 a 9 maanden ofzo.

Ik krijg als het allemaal goed gaat over 7 weken mijn schatje, ik kan echt niet wachten, echt last van Valkenkoorts! ;D

Ozzie