21 mei 2025, 21:06:42

Eeuwige rui

Gestart door Liek, 14 augustus 2005, 13:50:25

« vorige - volgende »

Liek

Onze valkparkiet (man) is dit jaar 9 geworden.
Hij heeft altijd mooi in zijn veren gezeten, maar voor het eerst blijft hij maar in de rui.
Hij verliest veel veren en slagpennen. Op een dag had hij nog maar twee slagpennen aan een vleugel over, waardoor hij niet zo goed meer kon vliegen.
Nu is hij weer een paar pennen kwijt en blijft ook de rest van zijn veren verliezen.
Hij heeft geen ander voer of andere veranderingen gehad.
Hij krijgt af en toe eivoer en heeft altijd schelpjes, sepia en een kalksteen tot zijn beschikking.

Komt dit vaker voor en is dit normaal?
Begint de vogel ouderdomsverschijnselen te vertonen?
Of is er nu weldegelijks iets aan de hand?

Weet iemand hier iets over?

Groetjes,
Liek

Roosje

Kijk even naar de pennen. Het is denk ik goed om gauw even naar een dierenarts te gaan.

Karin

Misschien een schimmelinfectie of iets dergelijks. Neem even contact op met een vogeldierenarts, die kan je verder helpen en de oorzaak onderzoeken. Laat je niet afschepen met een voedingsadvies ( sommige vogeldierenartsen denken dat alles komt door voeding  ::) ), maar laat het onderzoeken.

Groetjes, Karin
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi,
Wat betreft voeding...eerst laten onderzoeken of er geen medische oorzaken voor zijn idd. Echter veel gezondheidsproblemen worden veroorzaakt door voedingsgebreken. Krijgt de vogel bv. dagelijks groenvoer?
Verder is in de rui periode eivoer belangrijk, omdat de vogel extra eiwitten nodig heeft voor de rui. Het vervangen van veren kost veel voedingsstoffen en energie. EEn vogel die niet goed door de rui komt heeft mogelijk conditieproblemen door...voedingstekorten.

Ik vind het niet goed om te zeggen om je niet te laten opschepen door voedingsadviezen. Zowel op st. papegaaienhulp als het NOP komen er vogels binnen die slecht door de rui komen, maar door juioste voeding krijgen ze deze vogels wel weer goed opgeknapt.

Verder is luchtvochtigheid belangrijk. Vogels die bv. binnenshuis gehouden worden hebben vaker een langere/ onreglmatige rui. De luchtvochtigheid in huis is vaak lager dan bv buiten. Zorg dat de vogel dagelijks een bad neemt of wordt gesproeit. Dit komt de conditie van de veren en huid ten goede en zorgt ervoor dat de vogel gestimuleerd wordt om te poetsen. Dat is ook weer goed voor de rui.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.